Протягом останнього року
«сірий» імпорт автомобілів VІP-класу набув грандіозного розмаху, несучи серйозну загрозу здоров’ю й навіть життю споживачів. Про те, якими схемами послуговуються «сірі» дилери, а також про найпростіші та найдієвіші способи їхнього блокування — в інтерв’ю із заступником генерального директора з післяпродажного обслуговування ВАТ «АвтоКапітал» Олександром ХАЛИМОНОМ.— Олександре Володимировичу, відомо, що через високі видатки насамперед на сплату податків і митних зборів, що становлять приблизно 50 відсотків вартості імпортованого авто, чесна торгівля ними останніми кількома роками стала невигідна. Через що процвітає й набирає обороти
«сірий» імпорт...— Справді, оскільки розраховувати на офіційне зниження податків, на жаль, не доводиться,
«сірі» дилери зменшують їх, так би мовити, вручну, розробляючи для цього різноманітні схеми. Суть їх насправді досить проста. Річ у тім, що податки і збори нараховуються, виходячи з так званої інвойсної ціни або зазначеної в рахунку, котрий видається в момент придбання автомобіля, його вартості. І якщо дилерові вдається домогтися того, що зазначена в ньому сума нижче реальної вартості, пропорційно до цього знижується й обсяг здійснюваних ним податкових виплат.— З цього випливає, що винахідливість
«сірих» дилерів, яку вони виявляють серед розмаїття схем, що використовуються, сконцентрована виключно на тому, щоб знизити інвойсну ціну? Тобто всі їхні схеми, по суті, вкладаються в єдину модель?— Авжеж, і до того ж основних схем
«сірого» імпорту не так уже й багато. Найпростіша з них — використання двох інвойсів. Так, вітчизняний автодилер під час купівлі партії тих або інших машин просить продавця оформити два рахунки. У першому з них зазначена реальна ціна товару, у другому — занижена. Перший з них може бути потрібний для того, щоб, вивозячи автомобіль, наприклад, з Німеччини, отримати повернення ПДВ у розмірі 16 відсотків від вартості. А другий, звичайно, використовується під час його ввезення на митну територію України для зниження обсягу податкових платежів, які тут нараховуються.— А якщо в потенційного
«сірого» дилера немає на прикметі такого зговірливого продавця, як він тоді діятиме?— Є певна категорія
«сірих» імпортерів, які спеціалізуються на імпорті американських авто. При цьому технічні параметри автомобілів, вироблених у США, не відповідають європейським. Ну, наприклад, на спідометрі зазначено милі, термометр зазначає кількість градусів за Фаренгейтом, і це лише дрібні розбіжності, котрі просто завдають споживачеві незручностей. А є й більші — різниця в оптиці й діапазоні розсіювання світла фар, що, до речі, вже порушує безпеку руху. Коротше кажучи, в такому вигляді американські машини непридатні до експлуатації і в Європі, і в Україні. Однак мені стало відомо, що окремі представники українських органів сертифікації заплющують на це очі й підтверджують відповідність тих або інших автомобілів прийнятим у нашій країні вимогам. Але насправді сертифікат для американської машини на законних підставах може бути виданий лише за однієї умови: заміна всіх тих приладів і механізмів, які відрізняють її від європейської.— А в разі, якщо потенційному
«сірому» дилерові не вдається, так би мовити, знайти спільну мову з органами сертифікації?— Тоді, що, до речі, відбувається найчастіше, можна ввезти вже спочатку повністю складений автомобіль під виглядом розукомплектованого. При цьому автодилери можуть обмежуватися зніманням якихось дрібних деталей — фар, наприклад, і тому подібного, а можуть і справді частково розібрати автомобіль. І від того, наскільки глибоким було втручання, тобто ступінь розукомплектовки, залежить і рівень, до якого може бути знижена його митна вартість. А виходить, і рівень економії на сплаті податків.
— А як такі процедури впливають на безпеку власника автомобіля або його пасажирів?
— Усе залежить від того, наскільки істотним було втручання, хто, в яких умовах і з якою сумлінністю потім складав автомобіль. Одним із ключових моментів у подібних випадках є знімання сидінь, оскільки з ними пов’язана робота подушок безпеки. Тобто, якщо сидіння поставлені на місце неякісно, ймовірність порушень у їх роботі стає дуже великою, а це у свою чергу може спричинити збій і у всій системі безпеки, котра влаштована таким чином, що в разі пошкодження того або того її сегмента просто відключається.
— Відомо, що досить часто дилери діють ніби навпаки, тобто ввозять під виглядом нових автомобілі б/в, так звані автомобілі-потопельники, тест-драйвові або просто відбраковані виробником, коротше — будь-які машини з мінімальним або нульовим ресурсом, які потім або абияк ремонтують, або просто надають їм товарного вигляду.
— Так. І ця схема — найпідступніша, оскільки найголовніше тут те, що покупець перебуває в повному невіданні стосовно ступеня зносу тієї машини, за кермо якої він сідає. При цьому, купляючи автомобіль VІP-класу заради підвищеної безпеки, він саме її й не отримує. Адже на відміну від офіційних представників автоконцернів
«сірий» дилер не може гарантувати не лише новизну машини, котру продає, а й навіть просто коректну доставку цього товару на територію України. Крім того, офіційний дилер здійснює всі етапи технічної перевірки автомобілів, які надходять до країни, що називається, до останнього гвинтика й тільки потім виставляє їх на продаж. А в «сірих» дилерів для цього просто немає жодних можливостей.— А як відбувається гарантійне обслуговування таких
«темних конячок»?—
За великим рахунком — ніяк. Тобто за техобслуговування таких автомобілів, в якому офіційний дилер нікому, звісно, не відмовить, власникові однаково доведеться платити. Відповідно до українського законодавства автомобіль, що зазнав стороннього втручання або вже ремонтувався в неофіційного автодилера, що, по суті, те саме, гарантійному обслуговуванню не підлягає.— Але чи завжди і яким чином можна виявити факт такого втручання?
— Завжди, хоча в різних випадках це відбувається по-різному. Дуже часто такі автомобілі грішать так званими блукаючими помилками. Тобто в роботі машини виникають порушення, які то виявляються, то ні. І якщо клієнт декілька разів звертається з подібною проблемою, стає ясно, що її раніше розбирав або ремонтував непрофесіонал. Крім того, у разі будь-якої поломки фахівці автосервісу офіційного дилера завжди можуть виявити явні дефекти, саме для такої поломки не характерні. Або, врешті, автомобіль із терміном експлуатації, що завершився, має набір очевидних ознак зносу.
— Отже, бажання отримати відчутний прибуток за рахунок економії на податкових платежах штовхає імпортерів до пошуку будь-яких засобів зниження інвойсної ціни ввезених автомобілів або їх початкової реальної вартості. Але якщо це зводить всю розмаїтість застосовуваних ними схем до єдиної моделі, можливо, є й спільний спосіб її блокування?
— Насправді все дуже просто. Наприклад, у Росії митна вартість імпортованих автомобілів визначається виходячи з тієї ціни, за якою їх продає виробник або його офіційні дилери. А та цифра, що зазначена в інвойсі, просто кажучи, нікого не цікавить. Й оскільки імпортер платить податки відповідно до реальної ціни автомобілів, у нього немає ні спокуси, ні можливості якось занизити їхню митну вартість.
Записала Марія ІВАНОВА.