На переконання народного депутата Миколи Томенка, сьогодні всі інституції, що займаються контролем за дотриманням законодавства про рекламу, або не виконують своїх обов’язків, відверто ігноруючи порушення чинних законів у галузі рекламування алкогольних напоїв, або проявляють зацікавленість у тому, щоб такі порушення були. Микола Томенко нагадав, що проблеми функціонування ринку реклами алкоголю й тютюну перебувають у компетенції Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, Державного комітету у справах захисту прав споживачів, а також низки інших органів, що регулюють питання авторського права.

«Останнім часом ідеться про фактичну легалізацію в Україні прямої реклами горілчаних виробів на центральних телеканалах», — вважає Микола Томенко. Першим кроком у цьому напрямі були спроби легалізувати рекламу горілчаних напоїв у заборонений час через рекламування горілчаних брендів та слоганів, що так само, по суті, є порушенням закону. Другим кроком стала трансляція насамперед телеканалами «1+1» та «Інтер» низки серіалів, які є своєрідною телевізійною школою пропагування та вживання алкоголю. А останніми днями розпочалася де-факто пряма реклама російської горілки ТОВ «Главспирттрест» «Зеленая марка», де в центрі сюжету рекламного ролика — пляшка з горілкою і стаканами та ласкаве запрошення вживати цю горілку. Одним із перших таку рекламу розмістив канал «1+1», причому ця фактично пряма реклама алкоголю транслюється до 23-ї години, що заборонено чинним законодавством.

За словами Миколи Томенка, подвійний цинізм такої ситуації полягає в тому, що спочатку, наприклад, цей само телеканал транслює соціальну рекламу Президента про захист дітей, материнства та дитинства, а після неї — рекламу пива та російської горілки. Соціальна реклама Президента — тема для окремої дискусії, оскільки зрозуміло, що в ній ідеться не про соціальну рекламу, а про агітацію.

«Цілком очевидно, що відповідні державні контролюючі органи не виконують своїх обов’язків. Важко пояснити причину цього, але вихід лише один. Якщо реклама алкоголю не контролюється належним чином, то вона повинна бути заборонена на законодавчому рівні», —вважає Микола Томенко.

Він нагадав, що є автором змін до Закону «Про рекламу» щодо заборони реклами тютюнових виробів та алкогольних напоїв на носіях зовнішньої реклами, а також обмеження реклами алкоголю на телебаченні та заборони популярним особам рекламувати пиво. Такі зміни вже прийняті парламентом у другому читанні. Водночас, на думку Томенка, сьогоднішня ситуація вимагає зробити обмеження для рекламування алкогольних напоїв більш жорсткими, і, очевидно, треба ініціювати повну заборону реклами алкоголю і пива на телебаченні у денний час.