Конфлікт у Старій Богданівці Миколаївського району почався в травні. Із перемінними спалахами і спадами він триває і досі. Тоді, майже півроку тому, конкурс на право перевозити мешканців передмістя виграло підприємство
«Авто». Але результати конкурсу задовольнили не всіх селян. Вони порахували, що «прибулець» не зможе і не захоче дотримуватися всіх умов перевезень, до яких так звикли люди.Більше десяти років на маршруті
«Стара Богданівка—Миколаїв» працював приватний підприємець Анатолій Бондар. Анатолій Миколайович, власник «ПАЗика», добре вивчив особливості місцевого перевезення. З огляду на побажання односільчан, він встановив зручний розклад руху автобусів. По дорозі зі Старої Богданівки забирав пасажирів сусіднього Кіровського, Великої Коренихи і дачників. Проїжджав і по самій Старій Богданівці, зупиняючись ледь не біля кожної хати. У Миколаєві забирав людей не від приміського автовокзалу, де сьогодні пасажирові ніде стати, щоб очікувати автобуса, а з двох «точок» — Центрального ринку і кінотеатру «Іскра».Пропонував приватний підприємець і додаткові
«бонуси». Він перевозив пільговиків, безкоштовно — дітей до школи, а на прохання пенсіонерів купував для них у місті ліки, продукти, виконував інші прохання. Загалом, справді став «своїм» для мешканців села, а люди звикли до безвідмовного водія і нікого іншого пускати на свою територію не бажали.— Навіщо нам щось змінювати, — обурюється Клавдія Іванівна Мавродій, — якщо людина нормально працює? — Добра добувши, кращого не шукай, — приєднується до неї Таміла Яківна Рева. — Не бажаємо іншого перевізника, — категорично заявляє Віктор Гарусенко. Делегація від старобогданівців прийшла захистити свого водія до облдержадміністрації. Керівник області Олексій Гаркуша погодився з представниками сільської громади в тому, що їхню думку слід було враховувати під час проведення конкурсу і визначення переможця. Але пояснив, що конкурс уже відбувся, і якщо хтось не згоден з результатом, то питання має бути вирішене в порядку, встановленому законом. Тобто сторона незадоволена має всі підстави звернутися до суду.
Підприємець Бондар обрав іншу тактику поведінки. Замість відстоювання своїх прав у судовому порядку організовує ходіння народу в різні інстанції. У захисники вибирає активістів і правдолюбів. Вони й доводять усім, що Бондар їм підходить ідеально, а
«прибульці» не підходять зовсім.Аргументація, на перший погляд, переконлива. За словами
«захисників», фірма «Авто» піднімає ціни на проїзд, порушує розклад, змінює місця посадки і висадки, не возить пільговиків і не надає звичних супутніх послуг. Ще скаржаться пасажири, що, мовляв, автобуси у «Авто», хоч і новенькі, сучасні, але для сільського жителя незручні. Мішки і ящики в багажник пропонують ставити, а хочеться, щоб усе це добро поруч було. До того ж конкурс, на думку незадоволених, відбувався несправедливо.Спробуємо розібратися у всьому об’єктивно, тобто — звівши до мінімуму емоції. По-перше, про конкурс. Його проведення — не примха органів влади, а чітке дотримання закону. У квітні облдержадміністрація оголосила конкурс на право здійснення перевезень пасажирів, у тому числі на приміських маршрутах, де облдержадміністрація є замовником перевезень. Відповідно до Закону
«Про автомобільний транспорт» для участі в конкурсі автоперевізник надає заяву, копію ліцензії на право надання транспортних послуг, інформацію про додаткові умови обслуговування маршруту, дані про матеріально-технічну базу та інші документи. Якщо ж позиції сторін, які беруть участь, будуть однакові, то перевагу треба віддати тому автоперевізникові, що надав до конкурсного комітету Сертифікат відповідності послуг з перевезення пасажирів автобусами з ліцензійними умовами.Комісія винесла однозначне рішення — передати маршрут ВАТ
«Авто». Такий висновок — логічний. Ця фірма має свою виробничу базу, новий рухомий склад, це — єдине в області сертифіковане підприємство на право перевезення пасажирів. Переваги «Авто» порівняно з приватним перевізником Анатолієм Бондарем очевидні. Нема сумніву і в тому, що комунікабельність водія, уважне ставлення до пасажирів виділяють його з-поміж інших. Але автобуси в нього — старенькі, рівень комфорту — низький, кількість пасажирів — обмежена, та й претензій з боку контролюючих органів чимало. Сільський голова Кіровської сільради Алла Антонюк підтвердила, що нарікання на місцевого водія були і в ДАІ, і в товаристві із захисту прав споживачів, і в інших служб.— Спочатку, — продовжує Алла Вікторівна, — ми справді виступили на підтримку Анатолія Бондаря. Що й казати! Люди звикли до його обслуговування і не дуже зважали на недоліки в роботі. Тому, коли на маршрут вийшов
«Оріон-Авто», багато хто сприйняв це негативно. Від імені громади ми поставили свої умови — про розклад, вартість проїзду, перевезення пільговиків. І підприємство ці умови виконує. Мало того, допомагає жителям села набагато більше і вже значно розширило сферу своїх послуг. Так, наприклад, стали безкоштовно возити вчителів, поставили на маршрут новенькі автобуси, допомогли нам з подарунками на свято села. Я бачу, що люди хочуть працювати й у них це добре виходить. Так навіщо сперечатися і сваритися?Новий перевізник сваритися не має наміру. Представники фірми, переконавшися в неприйнятті з боку населення, обійшли всі будинки, провели опитування місцевих жителів, вивчили пасажиропотоки, вислухали побажання і претензії. У результаті залишили без змін розклад і вартість проїзду, поставили на маршрут більші автобуси і ввели додаткову маршрутку спеціально для обслуговування жителів села Кіровське. До речі,
«Авто» запропонував Анатолієві Бондарю працювати разом. Той не погодився.Конфлікт, начебто вичерпано. Але і досі підбурюють народ активісти, захисники приватного підприємця. Недавно збори зібрали, чутки різні поширюють. Загалом, використовується для маніпуляцій простий психологічний прийом — краще звичне погане, ніж обіцяне добре. Ну не віримо ми в добре, і край. Життя так навчило. Чи не час уже звикати до хорошого?
Миколаївська область.