Монографію, що недавно вийшла, «Чорноморський вузол»* присвячено дослідженню комплексу стягнутих у тугий вузол економічних, політичних, міжнародно-правових, соціально-культурних, екологічних, національних, етнічних та інших проблем Чорноморського регіону. Це унікальний за історією, географічним положенням, можливостями регіон. У шести країнах, розташованих безпосередньо в басейні Чорного моря, проживає близько трьохсот мільйонів чоловік, виробляється більше двох трильйонів доларів США сукупного внутрішнього валового продукту. Тут перетинаються різні цивілізації, зіштовхуються геополітичні інтереси й устремління різних держав і міжнародних організацій, у тому числі безпосередньо з Чорноморським басейном не пов’язаних.

Значення регіону визначає здебільшого те, що він межує із Близьким Сходом, є важливою ланкою трансконтинентального «транспортного ланцюга», бо Чорне море служить природним продовженням енергетичного коридору від Каспію, де зосереджені величезні запаси нафти і природного газу в Європу, є ключовим транзитним маршрутом перекачування каспійської нафти. Через це Чорноморський регіон став зоною особливої уваги США, ЄС, НАТО, а стабільність і безпека в цьому перехідному просторі в безпосередній близькості від Іраку, де триває війна, і від інших проблемних регіонів (Ізраїль, Палестина, Іран та ін.) набуває важливого значення.

Навіть короткий перелік тем, дослідженню яких присвячено монографію, — соціально-економічний розвиток і екологічні проблеми регіону, використання транспортних коридорів і трубопровідних мереж, оборонні проблеми, вузол непростих проблем Кримського півострова, конфліктний потенціал і перспективи регіонального співробітництва, нові геополітичні проекти, еволюція політики США в Чорноморському регіоні — свідчать про актуальність цього видання. У ньому на великому фактичному матеріалі, з посиланнями на велику кількість документів, показано, як розвивається обстановка в регіоні, як вибудовуються тут відносини між окремими країнами і групами країн. Природно, що всі процеси аналізуються насамперед крізь призму національних інтересів нашої країни з акцентом на те, як використовують вигідне для України географічне положення Чорного моря.

Загострення боротьби у світовому масштабі за доступ до джерел сировинних, насамперед енергетичних, ресурсів і шляхів їхньої доставки обумовило активізацію дій США, ЄС і НАТО, спрямованих на посилення їх позицій у Чорноморському регіоні. Свідченням тому є, зокрема, розгортання американських військово-морських баз на Чорноморському узбережжі Румунії і Болгарії, після того як вони стали членами ЄС і НАТО, створення різних угруповань держав, об’єктивно і, можна сказати, відкрито спрямованих на протидію впливові Росії, поступове витиснення її з пострадянського простору і сприяння просуванню інтересів США в Чорноморському і Каспійському регіонах (ГУАМ, так зване Співтовариство демократичного вибору — «Співдружність» Біломорсько—Чорноморсько—Каспійського регіону тощо. Новим кроком на цьому шляху стало приєднання України до так званих багатонаціональних миротворчих сил країн Південно-Східної Європи під егідою НАТО, що, по суті, є спробою манівцями втягти Україну в Альянс і в угоду Сполученим Штатам направити наших військовослужбовців до Афганістану).

Зазначаючи, що це вносить додатковий елемент невизначеності в Чорноморському регіоні, автори справедливо зауважують, що «не можна допустити, щоб НАТО в особі нечорноморських держав грало в регіоні першу скрипку і перетворювало регіональні країни на «бананові республіки». Чорне море, на їхню думку, має залишатися регіоном співробітництва, а не суперництва.

У цих умовах керівництво України зайняло, особливо після обрання В. Ющенка Президентом, сторону держав, що виступають з антиросійських позицій, прагнучи перетворити Україну на альтернативу Росії в Чорноморському регіоні і на пострадянському просторі. У монографії на аналізі конкретних ситуацій показано, з якими негативними наслідками для нашої країни пов’язане проведення такого курсу. Підтвердження того — відома ситуація з будівництвом і використанням нафтопроводу Одеса—Броди, на чому країна втратила сотні мільйонів доларів, а також розв’язання проблеми делімітації українсько-російського кордону в районі акваторії Азовського моря та Керченської протоки тощо.

Ознайомлення з матеріалами, наведеними в цій книзі, дає підстави казати принаймні про недалекоглядність української дипломатичної служби під час розв’язання важливих питань, що стосуються державних інтересів країни в цьому регіоні, зокрема, про непослідовність і непевність політики щодо Молдови, Придністров’я. Це показано на прикладі того, як розв’язували питання про коригування кордону між Україною і Республікою Молдова і до чого призвело укладання відповідного договору. До слова, згідно з Конституцією України такі питання мають вирішуватися на Всеукраїнському референдумі, чого зроблено не було. Непослідовна позиція українських керівників з відродження судноплавства на українській ділянці Дунаю (будівництво глибоководного судноплавного каналу «Дунай—Чорне море» по гирлу Бистре, що необґрунтовано зупиняв уряд Ю. Тимошенко) призвела до фактичного усунення України з ринку транспортних послуг на цій ділянці міжнародних коридорів і до втрати величезних коштів.

Такі помилки тим більше непростимі, якщо врахувати, що в цьому регіоні є і величезні невикористані можливості, і гострі економічні, екологічні, соціальні проблеми. Непродумана політика центральної влади в Наддністрянщині являє реальну загрозу національним інтересам. Є складності у відносинах з Румунією, пов’язані, зокрема, з визначенням належності острова Зміїний і прилеглого до нього нафтогазоносного континентального шельфу. Автори зазначають: «Ситуація, в якій опинилася Україна, стала наслідком недалекоглядної і безвідповідальної політики влади, що проводилася протягом останніх двох років. Як писало одне українське видання, ми здаємо сусідній державі свої позиції на Чорному морі одну за одною. До того ж румунській стороні не треба докладати до цього практично жодних зусиль, усе роблять українські «патріоти».

Те, що характеризує українську політику в Чорноморському регіоні, свідчить, до чого призводить однобічна орієнтація зовнішньополітичного курсу нашої країни. Хіба не про це свідчать цифри, нещодавно наведені у пресі? Частка українського експорту в КНР упала з 3,7 відсотка у 2003 році до 1,2 відсотка у 2006 при зростанні китайського імпорту в Україну з 2,1 відсотка до 4,8 відсотка. Обсяг товарообігу з Бразилією становить усього півмільярда доларів на рік, до того ж його частка зменшилася за той час з 1 відсотка до 0,4 відсотка. Якщо підприємств із російським капіталом в Україні налічується більш як 1 600, то в Росії з українським капіталом — усього 81.

Дослідження, проведене авторами книги «Чорноморський вузол», показує, що зовнішньополітичний курс України вимагає істотного коригування. Основним тут мають бути не ідеологічні міркування, не орієнтація на якийсь один вектор, а національні інтереси нашої країни. Нашій зовнішньополітичній службі треба багато зробити для того, щоб підвищити свій професіоналізм.

Україна може претендувати на роль лідера в Чорноморському регіоні, але тільки за умови, що вона виступатиме чинником об’єднання, а не бути на стороні тих, хто провокує розбрат.

Хотілося б, щоб з цією книгою ознайомилися члени українського парламенту, уряду, у президентських структурах, інших державних органах країни, причетних до вироблення і здійснення курсу в області зовнішньої політики. Вона того заслуговує.

Георгій КРЮЧКОВ, народний депутат України 3-го і 4-го скликань.