Ну, і як довго ми всі ще будемо брехати собі й іншим!? От тільки досі не знаю головної мотивації цієї брехні: чи тому, що насправді ми несповна розуму, чи тому, що свідомо хочемо цю кляту систему совєцьку зберегти для наступних поколінь?!
Бо наразі виходить, як у відомій інтермедії Райкіна-Жванецького:
«Я з бажаючого позрізаю всі ґудзики, а ви побачите, що він робитиме!»Але ж йдеться не про якийсь один момент, а про цілу епоху: як ото під час комуно-совєцької колгоспизації
«позрізали ґудзики» з українського селянина, який годував усю Європу, так досі й носить штани в руках, підперезуючись обіцянками урядів, що постійно змінюються, та сподіваннями на те, що колись настануть справжні, а не один якийсь рекламно-пропагандистський «рік села».Пані й панове можновладці з гарантом на чолі! Та подивіться, нарешті, під ноги й навкруги: у той час, як впродовж шістнадцяти років дуже правильні господарі численних кабінетів на печерських пагорбах вправляються у пустопорожній ерудиції перед мікрофонами й телекамерами, українські поля позаростали вже не лише бур’янами, а й лісом.
Ну, і що вас нині найбільше цікавить, панове партійці регіонали з комуністами? А відомо: хочете якнайшвидше взятися за торгівлю землею!
Село вимирає, працювати на землі вже майже немає сенсу, але меткі
«посередники», які крутяться навколо тих селян (котрі ще якось животіють і тягнуть на собі вітчизняного аграрного воза), скуповують молоко по 1 грн. за літр, яблука — по 0,25 грн. за кілограм, картоплю — по 0,5 грн. за кілограм, м’ясо — по 5 грн. за кілограм тощо, продаючи потім цю та іншу сільгосппродукцію у кілька (і кільканадцять!) разів дорожче.Упродовж тривалого часу мені доводиться дуже багато їздити по селах благодатної Чернігівщини. Доводиться не лише тому, що народився і виріс у селі, і люди села звертаються до мене, бо довіряють у різних справах. Доводиться ще й тому, що, згідно з рішенням нашої партії
«Батьківщина» і постановою БЮТ, за мною (як і за кожним членом нашої фракції) закріплена відповідальність за п’ять районів області.Бо відповідальність депутата перед громадянами-виборцями певного округу, що її пан В. Литвин нині лише пропонує впровадити, вже давно діє в БЮТ.
Але як можна нині здійснити цю відповідальність, як можна допомогти селянам, котрі затиснуті в лещата численних обмежень? У виробництві — кредити не можна взяти; закупівельні ціни такі, що немає сенсу ані сіяти, ані худобу вирощувати. У культурі — клуби і будинки культури перебувають у жалюгідному стані. В освіті —закриваються школи, бо в багатьох селах вже нема кому йти в перший клас. У медицині — фельдшерсько-акушерські пункти збирають подаяння на перев’язочні матеріали і корвалол, а головний лікар районної лікарні ходить і просить картоплю та моркву, щоб якось нагодувати хворих...
Колись було, що батьки-селяни допомагали дітям, які переїхали до міста. Нині — навпаки: діти, котрі
«зачепилися» у місті за офіс фірми, процвітаючої на перепродажі зарубіжного краму, висилають кошти на село, щоб старий батько чи молодший брат «стягнулися» на міні-трактор і якось продуктивніше зачепилися за свій земельний пай.Про село, про руїну села, про нещадну вирубку лісів, про те, як село остаточно спивається, втрачаючи величезний пласт (фундамент!) національної культури, національних традицій, мови і ментальності, вже написано чимало, але тему не вичерпано, бо рукотворна трагедія України на зрізі села продовжує поглиблюватися.
Основна передумова цієї трагедії полягає в політиці грандіозної експлуатації селян і спекуляції на селянах; у політиці, що її постсовєцька бюрократична піраміда продовжує здійснювати, використовуючи у власних інтересах лабіринти нинішнього законодавства і ринкові механізми, які відкривають широкі можливості для посткомуністичної мафії.
А суть цієї політики — дуже проста і підпорядковується правилу адміністративної піраміди: все, що створено працею внизу, забирають ті, котрі сидять наверху і визначають параметри життя тих, які працюють внизу, на землі. Саме в цьому полягає ленінська ідея більшовизму, яка практично реалізується донині: забирайте в селянина все, бо земля йому вродить ще.
Та й куди він, той селянин, дінеться — навіть якщо має одну корову і десяток курей, все одно повинен вставати удосвіта й, після цілісінького дня праці, лягати вже поночі. Бо мати має чимось годувати дітей...
Селянин прив’язаний до об’єктивного режиму життя, в якому мусить щодня, і з ранку до вечора, щось робити. Бо та робота постає перед ним за кругообігом сонця, місяців, сезонів, пір року, і він мусить орати, сіяти, культивувати, поливати, доїти, косити, скиртувати, патрати, випасати, вивозити, розкидати, вантажити... і працювати, працювати, працювати.
І пити. Пити з горя, бо нема чим, нема як і нема чого продуктивно працювати на землі. Немає робочих місць — молодь тікає із сіл, де вже залишилися переважно пенсіонери.
Який же вихід? А він простий і давно відомий — село повинно мати право на продуктивне використання власних, зароблених коштів.
Для початку треба законодавчо закріпити за сільською громадою і за кожним господарчим суб’єктом на території, що закріплена за сільрадою, право залишати у своєму розпорядженні 80 відсотків коштів, отриманих від реалізації сільгосппродукції, а також оголосити мораторій на державне
«регулювання» цін на всі види продукції, що виробляються і (або) використовуються в агросекторі (включно із цінами на паливно-мастильні матеріали, ділову деревину, торф тощо). Для початку.Бо нарешті треба зняти з селян шори, пута і кайдани, якими вони прикуті, як раби до галери. І тоді з’являться на селі підприємці, підприємства, робочі місця і молодь.
Досить вже всім товктися виключно навколо бюджету держави, що відповідає інтересам тих, хто сидить на вершині піраміди. Пора вже дати можливість людям, котрі живуть і працюють біля підніжжя піраміди, потовктися навколо бюджету своєї сільради. Дайте селянам не рибу, а вудку!
Я впевнений, що це тільки зміцнить піраміду.
Віталій КОРЖ, народний депутат України (фракція БЮТ).
Фото Євгена ҐОЛИБОРДА.