Коли в Запоріжжі почали готувати нараду керівників регіональних органів самоврядування, голова обласної ради Олександр Нефьодов нагальну потребу в ній обґрунтував тим, що консультативно-дорадча рада при Голові Верховної Ради України не діє у зв’язку із достроковими парламентськими виборами, а життя не чекає. Потрібно виробити спільні підходи до формування державного та місцевих бюджетів на 2008 рік, визначитись щодо розробки регіональної політики, проведення Конституційної реформи.

Спочатку мова йшла про те, що найбільше пече, — про підходи до формування місцевих бюджетів на 2008 рік. А «завів» колег доповідач, голова Донецької обласної ради Анатолій Близнюк. Проаналізувавши вади нинішньої бюджетної політики в державі та узагальнивши пропозиції щодо її вдосконалення, а точніше — щодо створення механізму оптимального розподілу коштів для здійснення повноважень центральної та регіональних влад, він порушив питання про ініціювання перед Верховною Радою України якнайскорішого розгляду та прийняття проекту закону «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України та деяких законодавчих актів України». І у цьому дістав повну підтримку загалу. Таких кардинальних змін, на думку учасників наради, потребує й Податковий кодекс, адже податківці нині обслуговують лише центральну владу, адмініструючи державні податки, а місцевими податками і зборами не опікуються.

Більшість пропозицій, котрі були викладені у зверненні до Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України, стосуються саме бюджетних питань. Зокрема, керівники регіонів акцентували увагу органів центральної влади на нагальній потребі: поетапного спрямування частини податку на прибуток підприємств, котрі не належать до державної та комунальної власності, для створення фондів регіонального розвитку; надання додаткових міжбюджетних трансфертів на компенсацію втрат доходів місцевих бюджетів через вплив чинників, які не враховує формульний підхід; прийняття окремого закону про місцеві податки і збори або включення відповідного розділу до Бюджетного кодексу; поетапного введення з 1 січня 2009 року податку на майно тощо.

Під час жвавої дискусії учасники наради дійшли висновку: якщо центральні органи влади і далі продовжуватимуть дискримінацію місцевого самоврядування, нехтуючи інтереси територіальних громад, то їм треба протиставити свою волю і згуртованість. А отже, треба переходити від слів до діла. Першим заявив про те, що донеччани, заручившись підтримкою обласної ради, самі почнуть проводити тендери на виконання робіт і послуг за кошти регіонального та місцевих бюджетів, Анатолій Близнюк. Його підтримав Запорізький міський голова Євген Карташов, який цьогоріч мав багато проблем у стосунках із столичними чиновниками через власну принципову позицію в цьому питанні. Інші керівники регіонів були не такі категоричні, але, прислухавшись до думки президента Української асоціації місцевих та регіональних влад Віктора Тихонова, вирішили перетворити цей громадський орган на потужну політичну силу, котра відстоюватиме інтереси регіонів у нерівній боротьбі із центральною владою. Чи вистачить їм на це духу, побачимо. Але виклик кинуто...

Запорізька область.