Під час позачергових виборів народних депутатів України 30 вересня 2007 року Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення здійснювала в рамках наданих їй повноважень постійний контроль за дотриманням вітчизняними телерадіорганізаціями норм чинного законодавства і забезпечувала виконання вимог про порядок поширення реклами на телебаченні та в радіомовленні.

Водночас Національна рада звернулася до загальнодержавних, регіональних і місцевих телерадіомовників щодо дотримання ними норм чинного законодавства під час виборчого процесу, а також стосовно сприяння в розміщенні соціальної реклами, насамперед роликів із роз’ясненням норм виборчого законодавства та з інформацією про виборчі права громадян.

За даними аналізу діяльності телерадіоорганізацій, під час виборчого процесу 2007 року порівняно з минулими виборчими кампаніями кількість ознак порушень телерадіоорганізаціями виборчого законодавства значно зменшилася. Цьому сприяли насамперед організаційні заходи Національної ради, яка, з одного боку, створила необхідні умови для діяльності телерадіоорганізацій під час виборчої кампанії в законодавчому руслі, а з другого — оперативно реагувала на скарги чи непорозуміння між керівниками телерадіоорганізацій та суб’єктами виборчого процесу.

Напередодні передвиборної кампанії Національна рада створила робочу групу, яка постійно здійснювала контроль за дотриманням виборчого законодавства телерадіоорганізаціями України. У серпні 2007 року Національною радою спільно з ЦВК та ОБСЄ створено Незалежну експертну раду з питань діяльності мас-медіа, яка надавала експертні висновки і рекомендації з розміщення матеріалів передвиборної агітації. Національна рада, не втручаючись у творчий та виробничий процеси телерадіоорганізацій, здійснювала постійний моніторинг діяльності телерадіоорганізацій, аналізувала ситуативні конфлікти та оперативно реагувала на них, не вдаючись до проведення перевірок. Таким чином, вітчизняним телерадіомовникам було створено належні умови для продуктивної та неупередженої діяльності під час виборчої кампанії. Розгляд результатів здійснених Національною радою планових перевірок телерадіоорганізацій було перенесено на жовтень 2007 року.

З метою унеможливлення адміністративного тиску на телерадіоорганізації напередодні та під час виборів Національна рада також звернулася до інших державних органів, уповноважених проводити перевірки засобів масової інформації, з проханням утриматися від проведення таких перевірок під час виборчої кампанії.

Моніторинг ефіру під час виборчої кампанії здійснювався безперервно. Працівниками центрального апарату Національної ради, а також представниками Національної ради в Автономній Республіці Крим, областях України, містах Києві та Севастополі, співробітниками регіональних секретаріатів проведено моніторинг програмного наповнення 187 телекомпаній і 105 радіокомпаній. Загалом це становить близько 40 тисяч годин мовлення.

У процесі моніторингу встановлено, що однією з особливостей діяльності загальнонаціональних телевізійних каналів під час нинішніх виборів стала масована трансляція ними реклами з ознаками політичної агітації ще до початку виборчої кампанії — з середини червня 2007 року.

Загалом до початку офіційно оголошеного виборчого процесу транслювалося 6485 рекламних роликів політичного спрямування загальним хронометражем 226 414 секунд.

За цей період зафіксовано трансляцію 17 різних видів роликів, які розмістили 5 політичних партій (блоків): блок «Наша Україна—Народна самооборона», Блок Литвина, Блок Юлії Тимошенко, Партія регіонів, Прогресивна соціалістична партія України.

Особливістю виборчої кампанії 2007 року була наявність в ефірі телерадіоорганізацій великої кількості матеріалів передвиборної агітації, які звертали увагу виборця на вади діяльності політичних опонентів.

З метою запобігання порушень телерадіоорганізаціями норм чинного законодавства, а відтак, можливих санкцій, уже на етапі виявлення ознак порушень Національна рада направляла керівникам телерадіоорганізацій листи у вигляді приписів.

Усього під час виборчої кампанії зафіксовано 29999 виходів роликів політичної реклами суб’єктів передвиборного процесу в період з 11.08.2007 по 28.09.2007 р. У тому числі:

Партія регіонів — 10000 виходів;

Блок Юлії Тимошенко — 4969 виходів;

Блок «Наша Україна—Народна самооборона» — 4400 виходів;

Блок Литвина — 1591 вихід;

Всеукраїнське об’єднання «Свобода» — 1151 вихід;

Партія зелених України — 1104 виходи;

Комуністична партія України — 835 виходів;

Виборчий блок політичних партій «Кучма» — 757 виходів;

Соціалістична партія України — 738 виходів;

Партія вільних демократів — 647 виходів;

Комуністична партія України (оновлена) — 546 виходів;

Селянський блок «Аграрна Україна» — 269 виходів;

Виборчий блок Людмили Супрун — Український регіональний актив (УРА) —244 виходи;

«Блок партії пенсіонерів України» — 180 виходів;

Прогресивна соціалістична партія України — 87 виходів;

«Християнський блок» — 21 вихід;

Блок «Всеукраїнська громада» — 7 виходів;

«Український народний блок» — 2 виходи.

Загальний обсяг політичної реклами суб’єктів передвиборного процесу в період з 11 серпня по 28 вересня 2007 становить 933191 секунда.

Центральна виборча комісія 31 серпня 2007 року визначила порядок надання ефірного часу Національною телекомпанією України та Національною радіокомпанією України суб’єктам виборчого процесу за рахунок і в межах коштів державного бюджету. Порушень порядку трансляції не зафіксовано.

Цікавою є тенденція розміщення передвиборчої агітації основних конкурентів на загальнодержавних телеканалах. Для прикладу наводимо градацію (по мірі зменшення) розміщення рекламних матеріалів у ефірі: Національної телекомпанії України: Партія регіонів — 550.04. сек., «НУ—НС» — 37.029 сек., БЮТ — 33.694 сек.; Студії «1+1»: Партія регіонів — 37.146 сек., БЮТ — 22.975 сек., «НУ—НС» — 16.216 сек; «Інтеру»: Партія регіонів — 19.746 сек., БЮТ — 16.663 сек., «НУ—НС» — 16.257 сек; ТРК «Україна»: Партія регіонів — 45.283 сек., Партія вільних демократів — 29.73 сек., Комуністична партія України (оновлена) — 26.99 сек.; 5-й канал: БЮТ — 33.931 сек., «НУ—НС» — 27.292 сек., Партія регіонів — 13.486 сек. Найбільшу кількість часу на загальнодержавних телеканалах використали на політичну рекламу Партія регіонів (343.702 сек.), БЮТ (213.530 сек.), «НУ—НС» (155.677), Блок Литвина (48.044 сек.), Партія зелених (28.887 сек.).

Проаналізувавши статистику передвиборчої агітації в ефірі місцевих телерадіоорганізацій, маємо кількісні переваги Партії регіонів: у Дніпропетровській, Донецькій, Закарпатській, Запорізькій, Івано-Франківській, Кіровоградській, Луганській, Львівській, Миколаївській, Одеській, Полтавській, Рівненській, Сумській, Харківській Черкаській, Чернігівській областях. БЮТ — у жодній з областей не отримав кількісної переваги в ефірі місцевих ТРО. Політична реклама «НУ—НС» переважала в Житомирській, Тернопільській, Чернівецькій областях. КПУ кількісно переважала в ефірі Вінницької, Кіровоградської, Хмельницької областей.

Значна частина всіх зафіксованих ознак порушень телерадіоорганізаціями під час проведення моніторингу виборчої кампанії пов’язана з недотриманням п. 17 статті 71 Закону України «Про вибори народних депутатів України», де йдеться про те, що наявність в інформаційних телепередачах (випусків новин) логотипів та символіки партій є політичною рекламою. Національною радою під час моніторингу було зафіксовано 130 фактів ознак порушень цієї норми законодавства. У сюжетах інформаційних програм (програм новин) усіх телерадіоорганізацій, що висвітлювали перебіг виборчої кампанії, постійно була наявна символіка політичних партій та виборчих блоків. У нинішніх умовах вона є органічною складовою висвітлення передвиборної агітації і вилучити її в більшості випадків технологічно неможливо.

Відповідно до виборчого законодавства, під час трансляції політичної реклами обов’язково подається повна назва її замовника у формі текстового повідомлення, яке має розміщуватися на площі не меншій ніж п’ятнадцять відсотків екрана і бути виконане контрастним кольором до тла екрана (що легко сприймається глядачем). Із загальнодержавних мовників ознаки порушення зазначеної норми зафіксовано в ефірі телеканалу «Тоніс».

Проведений Національною радою моніторинг виборчого процесу засвідчив, що загальнодержавні телеканали не порушували обсягів політичної реклами, передбаченої виборчим законодавством (20% фактичного обсягу мовлення протягом астрономічної доби).

Іншою ознакою порушень, зафіксованою під час моніторингу, є недотримання статті 9 Закону України «Про рекламу» щодо виконання загальної норми відокремлення реклами від інших елементів програмного наповнення.

В ефірі телеканалу «Тоніс» 28 вересня здійснювалася трансляція рекламного ролика Партії зелених без відповідної ідентифікації.

Національною радою здійснювався також моніторинг програмного наповнення іноземних супутникових каналів мовлення щодо наявності передвиборної агітації. Траплялися факти необ’єктивного висвітлення виборчого процесу через розміщення в ефірі телеканалів «РТР Планета», «TVCі», «Первый канал. Всемирная сеть» позиції представників та прихильників певних політичних партій (блоків), переважно зі складу парламентської коаліції Верховної Ради України 5-го скликання.

В ефірі телеканалу «РТР Планета» виявлено ознаки порушень пункту 1 статті 71 Закону України «Про вибори народних депутатів України», де зазначено, що іноземцям та особам без громадянства України через журналістську діяльність заборонено брати участь у проведенні передвиборної агітації. Ці матеріали надіслані для додаткової експертизи, після чого буде ухвалене остаточне рішення.

11 жовтня 2007 року Національна рада розглянула питання про дотримання виборчого законодавства одинадцятьма телерадіокомпаніями України. Керуючись частиною першою статті 70, частинами другою, п’ятою і шостою статті 72 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» та статтями 13, 21 Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення», Національна рада винесла попередження сімом телерадіокомпаніям: «Вікка» (Черкаси), «Тоніс» (Київ), «Чорноморська телерадіокомпанія» (Сімферополь), «Прилуки», «Нова хвиля» (Снятин Івано-Франківської обл.), «МТВ-плюс» та ТК «Мелітополь» (Мелітополь Запорізької обл.), «Ірта» (Луганськ).

На підставі констатації факту порушення ТРК «Клас» (Київ), частини 1 статті 69 Закону України «Про вибори народних депутатів України», а також у зв’язку з невиконанням попередніх рішень Національної ради, було вирішено звернутися до суду про анулювання ліцензії.

На жаль, під час позачергових виборів народних депутатів України 2007 року практично всі телерадіоорганізації були вимушені діяти в ситуації, коли положення окремих норм законів не узгоджені між собою.

Пропозиції з урегулювання конкретних законодавчих норм, які удосконалили б ведення передвиборної агітації на телебаченні й радіо, наведені у звіті Національної ради, що переданий до ЦВК, Верховної Ради України, Президента України.

Із повним текстом Звіту Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення про дотримання телерадіоорганізаціями України визначеного законодавством порядку мовлення під час виборчої кампанії 2007 року можна ознайомитися на офіційному веб-сайті Національної ради www. nrada. gov. ua, а також у бюлетені «Вісник Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення»

Віталій Шевченко — голова Національної ради,

Ігор Курус — перший заступник голови Національної ради, керівник робочої групи з підготовки Звіту про дотримання телерадіоорганізаціями України визначеного законодавством порядку мовлення під час виборчої кампанії 2007 року.