Сучасні аспекти реформи житлово-комунального господарства

Те, що реформування ЖКГ у нашій країні просувається неприпустимо повільно, не тільки визнано на найвищому державному рівні, а й підтверджується прикладами з повсякденного життя. Алчевськ, який став сумним символом, недавня трагедія в Дніпропетровську... А скільки по країні «НП районного масштабу», про які не пишуть центральні газети і не розповідають загальнодержавні телеканали?! Навіть неупереджена відомча статистика змушує і керівників, і простих громадян замислитися над одвічним нашим питанням: «Що робити?»

В одному з аналітичних документів, присвячених проблемам реформування ЖКГ України, експерти вказують, що ключова проблема галузі — зношеність основних фондів і застарілі технології. Ми втрачаємо значні обсяги води на шляху до споживача (у Севастополі, наприклад, навіть за офіційними даними «Міськводоканалу» вони становлять 44 %). Енерговитрати на виробництво послуг у нас у два—три рази вищі, ніж у європейців. Якщо на початку 90-х років у середньому по Україні на 100 км комунальних мереж припадало 30—40 аварій, то в останні роки маємо до 180 аварій на 100 км водопроводів і 10—20 — на мережах теплопостачання.

Стурбовані станом справ у ЖКГ не тільки високі державні чиновники. Що, як видно, і пояснює результати соціологічних досліджень, проведених політичними партіями перед недавніми виборами до парламенту: в тому ж Севастополі 75 % опитаних найбільш хвилюючими для себе проблемами назвали ті, що виникають у роботі підприємств ЖКГ.

Ще наприкінці 90-х років севастопольські вчені приступили до розробки програм, які дають можливість реформувати житлово-комунальну сферу, зробити її економічно вигідною й «наближеною» до потреб кожного рядового мешканця міста, селища, села. Теоретичними розвідками севастопольців у свій час зацікавилися керівники іншого кримського міста — Джанкоя. Кілька років спільних пошуків оптимального варіанту втілення теорії в практику привели до того, що сьогодні кримський райцентр можна вважати не тільки піонером, а й, в окремих питаннях, — і флагманом у справі реформування «на місцях» галузі ЖКГ. Черговий крок у цьому напрямку севастопольці і джанкойці зробили у середині жовтня на міжрегіональному науково-практичному семінарі «Міста для їхніх жителів: сучасні аспекти реформування житлово-комунального господарства».

Ще в 1999 році вчені і фахівці Севастопольського відділення Всеукраїнського комітету підтримки програми ООН з навколишнього середовища (СВ УкрЮНЕПКОМ), ТОВ «Кримське аерокосмічне агентство» та низки інших організацій першими в Україні розробили Програму інформатизації міста Севастополя. Розробка дає змогу забезпечити гласність новацій влади й участь громадськості в управлінні містом на базі «Електронної приймальні» міськради. Власне, так полегшували розробку і впровадження основних принципів сучасної інформаційної технології «Електронний уряд» стосовно реальних потреб населення. Що на практиці означало: забезпечити підвищення ефективності роботи апарату міськради та його відкритості; можливість доступу громадян до інформації й оперативна їх взаємодія з органами державної влади різного рівня; участь громади в генеральному плануванні міста.

Як і все незрозуміле (наприклад, сутність демократії як влади народу внаслідок його власності на навколишнє природне середовище як національні умови виробництва), програма севастопольців досі затребувана не була. Але, врешті-решт, науково-прикладні наробки севастопольців зацікавили керівництво Джанкойської міськради. Керівники кримського райцентру тверезо оцінили ситуацію з реформою системи ЖКГ в умовах відсутності інструмента контролю та управління власністю громади.

Незахищеність населення (як власника засобів виробництва) на всіх рівнях управління розвитком привела до лав розробників представників Української служби порятунку (УСП). Громадська організація ставила перед собою мету не тільки допомагати у Джанкої, а й тиражувати його досвід в інших регіонах України за допомогою своїх територіальних підрозділів.

Комплексний підхід до контролю й управління власністю сучасними способами та методами в інтересах населення, мабуть, виправдає себе. Новий господарський уклад висунув на економічну арену конкуренцію тисяч і тисяч суб’єктів господарської діяльності, адміністративно не підпорядкованих регулюванню влади. І діяльність ця набирає обороти саме за рахунок матеріальної та фінансової основи населення в особі територіальних громад.

На міжрегіональному науково-практичному семінарі «Вдосконалення управління житлово-комунальними аспектами якості життя населення», який відбувся в квітні у Сімферополі, від самого початку почали обговорювати аспекти впровадження в практику соціального управління сучасних інформаційних технологій і програм та технологій управління розвитком територій з урахуванням безпеки життєдіяльності населення й довкілля. Підтвердженням правильності обраного шляху став факт підписання джанкойським міським головою Валентином Синицьким договору про співробітництво з ученими, в особі Олександра Прималенного, та УСП, в особі Олександра Музики. Предметом договору стало створення й передача місту автоматизованого робочого місця (АРМ) «Громадський щит». Ця система управління в ієрархії підвідомчих робочих місць зав. відділами міськради полегшить життя активному учасникові розробки програми, заступникові міського голови Вікторові Булигіну, який відповідає за безпеку життєдіяльності й довкілля.

Не можна, звичайно, не відзначити і труднощі розробки, пов’язані з недосконалістю підзаконної бази. Вихід із ситуації доводиться шукати в місцевій нормотворчості. Природно, в рамках чинного законодавства. Так, розпорядженням джанкойського міського голови затверджено Порядок формування і виконання програми інформатизації Джанкойської міської ради «Управління сталим розвитком міста». Це рішення вже саме по собі є значущим прецедентом: територіальні громади не тільки самі починають вирішувати свої насущні завдання, а й розвивають практику участі місцевого самоврядування у вирішенні складних державних завдань.

Ініціатива джанкойців дала змогу вже на жовтневому науково-практичному семінарі, який відбувся в райцентрі, предметно розглянути тему «Міста для їхніх жителів: сучасні аспекти реформи житлово-комунального господарства». У роботі семінару взяли участь керівники й начальники відділів Джанкойської міськради, територіальних управлінь УСП і севастопольці — СВ УкрЮНЕПКОМ, ТОВ «Кримське аерокосмічне агентство», Управління державної служби спеціального зв’язку і захисту інформації України в м. Севастополі. Сімферополь на семінарі представляли ТОВ «Інститут чистої води», Кримкомунпроект, президія Кримської колегії адвокатів, економічний факультет Таврійського національного університету ім. В. І. Вернадського.

Учасники семінару обговорили результати виконаних робіт й визначили чергові завдання. Серед останніх: розробка програми та проектів інформатизації як інструмента управління сталим розвитком і функціонуванням міста; порядок реформи ЖКГ як системи заходів з формування інституту ефективних власників і план реалізації спільних з ними завдань технічної та технологічної реконструкції об’єктів ЖКГ; апаратно-програмна реалізація АРМ «Громадський щит» як сучасної форми і способу контролю та керування реформою виробничих відносин і забезпечення ефективного зворотного зв’язку з населенням; захист інтересів фізичних і юридичних осіб та їх об’єднань під час розробки генеральних планів та інших заходів органів місцевого самоврядування, що потребують контролю населення над діями місцевої влади у сфері їхніх економічних інтересів; наробка пропозицій із внесення змін до законодавства, яке стосується реформи ЖКГ як інституту ефективних власників зокрема і соціальної трансформації суспільства в цілому до нового економічного укладу.

У результаті учасники семінару виробили рекомендації міському голові Джанкоя В. Синицькому. На місцевому рівні для забезпечення легітимного продовження розробки запропоновано видати необхідні розпорядження й рішення. Крім того, місцевій владі потрібно звернутися до профільних комітетів Верховної Ради, відповідних управлінь Мін’юсту та інших міністерств і відомств України з пропозицією про розробку проекту Муніципального кодексу України. У документі доцільно було б урахувати проблеми, що виникають перед місцевим самоврядуванням, на прикладі процесу реформування ЖКГ Джанкоя.

Таку пропозицію вніс заслужений юрист України Володимир Зубарєв. Особливу увагу звернуто на те, що успіх у реалізації муніципальної політики розвитку місцевого самоврядування полягає не тільки в одержанні об’єктивної, повної, достовірної інформації з соціальних, економічних, природоохоронних аспектів життєдіяльності територіальної громади. Не менш обов’язкове і врахування громадської думки та приватних інтересів під час розробки генеральних планів розвитку міст і схем територіального планування. Досягти таких результатів можна тільки в умовах самодостатності законодавчого поля самоврядування. Яке, як погодилися на семінарі практики і вчені, поки що повсюдно підмінюється відомчим регулюванням. Виявити «білі плями» у законодавстві дасть можливість тільки послідовне, поетапне виконання комплексу взаємопов’язаних проектів Програми інформатизації.

На семінарі розробники обговорили перший етап створення автоматизованої системи АРМ «Громадський щит». У підсумку пріоритетами (з урахуванням місцевих особливостей) визначено базові завдання державної політики реформи ЖКГ: від організації ефективного управління в сфері виробництва і надання житлових та комунальних послуг мешканцям і гостям міста, поглиблення демонополізації житлового й комунального господарства до забезпечення широкої громадської підтримки державної та місцевої політики реформування і розвитку житлового і комунального господарства міста.

У цьому зв’язку і для розширення сфери співробітництва в Севастополі вже в листопаді на черговому семінарі обговорять сучасні методи й засоби нагляду за якістю життя за допомогою диспетчеризації ремонтно-експлуатаційних відділів власників житлових будинків і їх комплексів. У березні наступного року в Сімферополі всі зацікавлені зможуть обмінятися думками про сутність і принципи вдосконалення муніципального законодавства, в т. ч. з урахуванням європейського досвіду з забезпечення широкої громадської підтримки державним і муніципальним реформам. У серпні нового року в Джанкої планують прийняти учасників обговорення ще однієї, цього разу практичної, проблеми — порядку експлуатації електронної приймальні як макета інформаційно-аналітичного центру розвитку населеного пункту. За його результатам почнеться активне впровадження проектів.

Що й казати, влада Джанкоя разом із севастопольськими вченими поставила перед собою не тільки важливе, а й масштабне та дуже складне завдання. Тим більше, якщо розглядати перспективу тиражування набутого досвіду на всі регіони України. У цьому зв’язку перший заступник голови правління Української служби порятунку генерал-майор УСП Олександр Музика окреслив функції УСП:

— Ми перед собою ставимо завдання: в інтересах якнайшвидшого впровадження системи захисту власності, життя і здоров’я населення УСП повинна брати щонайактивнішу участь як контрагент для всіх рівнів власників і влади з цивільного захисту населення від негативних змін природного, техногенного й соціального характеру в мирний час шляхом «зворотного зв’язку» з населенням. Принципова організаційна схема така: сектор прийому інформації та оповіщення; сектор сприяння самоорганізації населення з підтримання якості критеріїв безпеки життєдіяльності й навколишнього середовища і протидії факторам їх погіршення та організації взаємної підтримки; сектор організаційно-технічних заходів з рятування і відселення.

Методичну й технічну підтримку територіальним представникам УСП мають надати співробітники інформаційно-аналітичних центрів розвитку міст України на прикладі Джанкоя й афільованого з ними спеціалізованого підприємства «Громадський щит». Діяльність цієї установи забезпечуватиме поширення і сервісне обслуговування розглянутого на семінарі комплексу апаратно-програмних засобів. Розробники — створюваний із числа підприємств-розробників технології «Громадський щит» науковим керівником програми О. Прималенним технопарк «Лабораторія проблем громадських відносин».

Слід особливо підкреслити, що науково-практичні наробки наших учених і практиків привернули увагу європейців. У Європі розширення прав і повноважень місцевого самоврядування є одним з найважливіших показників розвинутості реального народовладдя та громадянського суспільства. Україна, підписавши без жодних обмежень Європейську хартію місцевого самоврядування, взяла на себе зобов’язання дотримуватись закріплених у ній положень. Успішно працюючи над вирішенням цього завдання, севастопольські вчені виграли грант посольства Королівства Нідерландів в Україні за напрямком «Програма соціальної трансформації суспільства». Подібність інтересів європейського гранта і джанкойського проекту, що мають рівнозначні цілі — стабілізацію громадських відносин у містах України, як і єдність їх прикладної значущості та здатності до тиражування, ще раз підкреслює ефективність наукового і практичного керівництва цими першими кроками нашого суспільства до звання європейської держави і честі нею «бути, а не здаватися».

Севастополь—Джанкой—Севастополь.

На знімку: керівник проекту кандидат географічних наук Олександр Прималенний, перший заступник голови правління, генерал-майор УСП Олександр Музика і джанкойський міський голова Валентин Синицький під час науково-практичного семінару «Міста для їхніх жителів: сучасні аспекти реформування житлово-комунального господарства».

Фото автора.