Автомобіль преміум-класу «Нісан» — за 3300 доларів, «Тойота Прадо» — за 8000, «Мазда СX7» — за 16000 доларів... Такі мізерні ціни на найдорожчі іномарки — не фантастика. За словами гендиректора Всеукраїнської асоціації автоімпортерів та дилерів Олега Назаренка, таку вартість декларують на митниці. А судячи з того, як часто це спостерігається, йдеться — про брутальне пограбування держави і загрозу національній безпеці.

Що почім?

Варто проїхати повз елітний столичний район, який охрестили Царським селом, щоб нарахувати одразу кілька майданчиків з автомобілями, які офіційно поки що заборонено ввозити в Європу. Вартість кожної «моторизованої лялечки» сягає від 40 до 120 тисяч доларів. Можливо, їх власники заплатили саме стільки, але податків — утричі—вчетверо менше від задекларованої виробниками ціни. Бо завезли їх до країни за сірими схемами. Сірим дилером може виявитися будь-який суб’єкт підприємницької діяльності, у статуті якого зафіксовано право торгувати автомобілями або, як зазначила начальник управління митної вартості Держмитслужби України Ірина Ляденко, діамантами.

За підрахунками дилерів офіційних, таких відомих брендів, як Мерседес-Бенц, Крайслер, Тойота, Лексус, Порше та інших, за 8 місяців цього року в Україні продали 23 тисячі «сірих лялечок». На кожній «економлять» до 300 тисяч гривень. У відкритому листі до керівників держави, Податкової адміністрації та Держмитслужби вони роблять висновок, що втрати держбюджету за цей період сягнули більш як два мільярди гривень. Нехай навіть менше, проте це вже привід для серйозної розмови по суті. Вона відбулася на «круглому столі» Всеукраїнського клубу автомобільних журналістів за участі інформаційно-аналітичної агенції «Автоконсалтинг», представників міністерств і відомств, митних і податкових органів, юристів-практиків.

Як і навіщо це роблять

Те, що відбувається під час завезення автомобіля на митну територію, не становить ніяких секретів. «Лялечку» безпардонно роздягають, кажуть офіційні дилери, тобто розукомплектовують. І в графі 31 вантажної митної декларації зазначається відсутність бамперів, ліхтарів абощо. Гендиректор компанії «Автокапітал» і представник «Даймлер АГ» в Україні додає, що при цьому, трапляється, знімають навіть сидіння з подушками безпеки. До речі, тих, кому це доручають, вже давно охрестили табуретниками. До цього вдаються через неоднозначне тлумачення в чинному законодавстві такого поняття, як «автомобіль», який не перестає бути ним навіть без бампера.

Сірий експорт є скрізь, але не в таких загрозливих масштабах, як у нас, — вважає один з найбільших автоімпортерів, заступник голови правління Укравто з продажів та розвитку дилерської мережі В’ячеслав Поврозник. За статистикою минулого року, частка «сірих лялечок» серед «Мерседесів» становила до 50 відсотків, серед «Тойот» — 54, серед «Субару» — 30, а цього року набагато більше. Ще показовіший приклад наводить Олег Омельницький, директор інформаційно-аналітичної групи «Автоконсалтинг»: автомобілями марки «Тойота» торгує нині по країні щонайменше сотня автосалонів, тоді як офіційно зареєстровано лише 14 дилерських центрів. Чи варто дивуватися тому, що «сірі лялечки» вкомплектовані спідометрами у милях, а не в кілометрах і «поворотниками» червоного кольору?

Причини такої агресивної експансії сірого імпорту зрозумілі всім. Від порушень митного законодавства і сертифікації (під час митного оформлення іномарки замість сертифікату відповідності подають угоди про сертифікацію, при цьому вона придатна не до наших доріг, а Північної Америки) — до персональної зацікавленості сильних світу цього в існуванні по суті тіньового ринку. Прізвища і структури, звісно, не озвучувалися. Але то один прохоплюється про «чемодани грошей», які вже стоять перед високими кабінетами, то другий згадує про «роздягнених краль», які чекають розмитнення на рейді під Одесою. А третій питає: чим не чорні кардинали, які можуть приборкати за потребою окремих представників митних, судових і органів Держстандарту? Останні, на жаль, були відсутні на «круглому столі». І не почули про наслідки, як висловився хтось, «такого беспредела».

Чим і кому це загрожує

«Сірі лялечки» особливо небезпечні. Іномарки, що не були належним чином складені в Україні або як слід сертифіковані, по-перше, несуть потенційну загрозу для інших учасників дорожнього руху. По-друге, гарантійна підтримка в офіційних дилерів неможлива, бо «сірі авто» зазнають не санкціонованого виробником втручання, за що дилер не перебиратиме на себе відповідальність. По-третє, ремонт такого автомобіля вельми проблематичний через відсутність у «сірого» оператора кваліфікованого персоналу для виконання сервісних робіт, зрештою, відповідного інструменту та запчастин. По-четверте, тенденція до зростання обсягів «сірих» продажів завдає держбюджетові країни колосальних втрат, боротьба з якими дасть змогу віднайти додаткові джерела фінансування інвестиційних та соціальних програм. По-п’яте, нехтування цією проблемою означало б змиритися з очевидними проявами корупції і втратою іміджу інвестиційно привабливої країни.

Що робити?

Начальник відділу митно-тарифної політики та захисту внутрішнього ринку Мінекономіки Валентина Калініна скептично ставиться до законодавчого вдосконалення митного оформлення іномарок. Однак пропонує посилити контроль за сертифікацією автомашин. Слушно, тільки чому б не піти ще далі, запровадивши загалом ліцензування дилерської діяльності? До слова, за ініціативою міністра економіки Анатолія Кінаха вже створено Міжвідомчу комісію з питань запобігання зловживанням під час митного оформлення товарів на внутрішньому ринку. Але вона ще не провела жодного засідання, хоч Валентина Калініна не виключає, що предметом обговорення вже на першому засіданні комісії може стояти саме проблема офіційних автодилерів. Начальник управління митної вартості Держмитслужби Ірина Ляденко вважає, що цю проблему, на жаль, порушено запізно. І якби контакт офіційних автодилерів з митниками був тісніший, то результат зараз, можливо, мали б інший. Поза тим, виправляти недоліки ніколи не пізно. Й офіційні автодилери знають, що для цього потрібно. Вони пропонують внести зміни та доповнення до Порядку справляння мита, ПДВ, акцизного й митних зборів при оформленні товарів та предметів, що переміщуються громадянами через митний кордон України, і посилити контроль за процедурою сертифікації іномарок на внутрішньому ринку.

Виявляється, разом з народними депутатами вони вже мають на руках проект змін до Митного кодексу України, які дають змогу нормалізувати оцінку транспортних засобів за окремою методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів.