Чиновники зацікавлені, щоб громадяни не знали букви закону

У селі Піщане Бахчисарайського району в Криму відбувся тренінг «Управління міжетнічними взаємостосунками в поліетнічному суспільстві: питання толерантності й співробітництва влади та громади». Його учасниками стали сільські й селищні голови, представники райдержадміністрацій і громадських організацій. Ініціаторами проведення заходу виступили Український незалежний центр політичних досліджень та інформаційно-дослідний центр «Інтеграція та розвиток».

Під час тренінгу програвали різні ситуації, здатні спричинити міжетнічні непорозуміння та конфлікти. Його учасники ознайомилися з дієвими механізмами подолання таких протистоянь, розширили коло знань у галузі вітчизняного й міжнародного законодавства, що регулює міжетнічні відносини. Зокрема, ґрунтовно опанували закони про національні меншини, громадянство, про свободу совісті й релігійних організацій, ознайомилися з постулатами Європейської хартії регіональних мов та мов меншин тощо.

Організаторів тренінгу вразив низький рівень юридичної підготовленості багатьох місцевих чиновників. Учасники наголошували, що в цій важливій справі досі відсутня певна система, зазвичай діло зводиться до епізодичних інструкцій та нарад. Неналежно обізнаних чиновників, схоже, влаштовує це дрімуче незнання законів громадою. Адже правова безграмотність населення дає можливість деяким управлінцям, на яких працюють юридичні служби, безкарно розмежовувати землю, майно тощо і так підштовхувати людей до конфліктів. Як-то кажуть, ловити рибку легше в каламутній воді.

За темпами інвентаризації землі півострів пасе задніх

Масові порушення законодавства в земельній сфері з боку органів виконавчої влади й місцевого самоврядування у Криму не припиняються роками. Щороку скандали гучнішають. Особливо стрімко розкрадають кримське узбережжя. Рекреаційні землі біля моря —близько 100 тисяч гектарів, 131 населений пункт, однак «земельний дерибан» шириться по всіх куточках півострова.

Не меншає і представлень до судів та органів прокуратури з притягненням конкретних осіб до відповідальності. Фонд майна Криму не готовий відповідати на питання про власність на належному рівні. За темпами інвентаризації землі, її оцінки автономія традиційно пасе задніх у країні. Немає краю і роботі з формування та створення земельного кадастру Криму. Вражають глибина й масштаби зловживань в орендних відносинах, порушення природоохоронного законодавства, зокрема під час визначення статусу заповідних територій. Не створено прозорого, реального земельного ринку з усією належною інфраструктурою.

Нинішня система впорядкування земельних відносин — складна й неефективна, а процедура оформлення ділянки — затяжна. Приміром, важко пояснити, чому в місцевій раді одному виділяють земельну ділянку блискавично, а інший роками оббиває пороги. На півострові, мабуть, не знайдеться жодного органу представницької влади, на який не скаржилися б.

Здебільшого громадяни невдоволені порушенням термінів розгляду поданих заяв і документів, рясними відмовами в розгляді справ без обґрунтованої відповіді заявникові, неможливістю потрапити на особистий прийом до керівників. Ці та інші скарги громадськості викладено в листі постійного представника Президента в Криму Володимира Хоменка до голів міст та райдержадміністрацій. Також у посланні висловлено занепокоєння ситуацією з раціональним освоєнням капітальних вкладень за рахунок субвенції з держбюджету на соціально-економічний розвиток і розвиток інфраструктури регіонів півострова у 2007 році. На ці заходи передбачено 251,7 мільйона гривень, але через недбалість місцевих чиновників кошти можуть не освоїти й наприкінці року, тому їх доведеться повернути в державну скарбницю. Особливу увагу місцевих керівників звернено на те, що на окремі регіони припадає чи не половина коштів з усіх джерел і програм, а на інші райони й міста, в яких не менше проблем, спрямовуються мізерні суми.

— Нас турбує тенденція зростання закритості влади автономії, — каже Володимир Хоменко, — адже завіса мовчання — поживне середовище для зловживань і некомпетентності. Особливо це виявляється в роботі уряду. Всі вже звикли, що засідання відбуваються без обговорення проектів постанов, чимало питань вносять з голосу, що не дає можливості в них серйозно розібратися, а боязкі голоси протесту одразу перепиняються. Тут укорінився принцип «вождь завжди правий». Усе було б добре, якби кримська земля не розбазарювалася, а йшла через аукціони, якби лобіювали інтереси держави, а не окремих приватних структур, якби капіталовкладення розподілялися не в ручному режимі, а під затверджені програми. Натомість маємо мільйонні збитки в бюджеті, незадовільну, збиткову роботу багатьох галузей економіки, втрату ринків збуту для кримських товаровиробників і зростання цін на більшість видів продуктів...

Представницька і виконавча влада мають працювати конструктивно

Не менше проблем і в роботі Верховної Ради автономії. Представництво Президента в Криму постійно направляє свої пропозиції щодо проектів сумнівних рішень, звертає увагу керівництва кримських депутатів на відсутність об’єктивного аналізу й однобоке інформування мешканців півострова про виконання бюджету тощо. За словами Володимира Хоменка, на жодну таку заявку з боку кримської влади не було аргументованих спростувань, дискусій чи пояснень, а лише звинувачення в некомпетентності.

У ситуації латентного загострення земельних конфліктів з національною ознакою для підвищення довіри до регіональної влади населення, вважають у представництві Президента, депутатам Верховної Ради автономії, міністрам і главам республіканських комітетів варто було б оприлюднити дані про власність, що належить їм та членам їхніх родин.

— Ми готові зробити це й самі, — каже Володимир Хоменко, — бо завжди виступали й виступаємо за конструктивне співробітництво з представницькою і виконавчою владами автономії. Але компроміси неможливі за рахунок порушення прав та інтересів кримчан. Партнерство з владою Криму ми розуміємо не як замовчування промахів, провалів, злочинів посадових осіб та органів влади, а як спільну роботу над подоланням цих проблем і недопущення інших.

Аграрний сектор формується стихійно

Керівники автономії вважають такі зауваження нападками на них і розцінюють як спроби дискредитувати виконавчу владу. Таке ж ставлення чільників півострова й до подібних сигналів з прокуратури Криму. Звідти вкотре застерігають: процес реформування аграрного сектору економіки в автономії залишається стихійним і понад сім років здійснюється хаотично й безконтрольно.

Профільне міністерство не володіє навіть даними про кількість реформованих сільгосппідприємств, не реагує на зловживання посадових осіб. Приміром, тих, які виготовили майнові сертифікати від свого імені й позбавили селян права на оформлення майна. Вони без проведення загальних зборів передали весь майновий фонд виробничому кооперативу, засновниками якого були вони самі, і потім відчужували майно людям на свій розсуд (у прокуратурі порушено кримінальну справу). За недбальства виконавчої влади руйнуються зрошувальні системи, житлові будинки, дитсадки. До речі, із колективної в комунальну власність не передано й житлові будинки в Бахчисарайському, Білогірському, Джанкойському, Кіровському, Красногвардійському та Сімферопольському районах. Отже, громадяни не можуть приватизувати своє житло. Така ситуація і з пунктами надання медичної допомоги й школами, що рахуються на балансі залишкових підприємств, які не можуть їх належно утримувати.

Стихійним залишається і процес виділення бюджетних коштів на підтримку державного виробника — обґрунтованість виплат влада не контролює. Приміром, цього року компенсацію збитку від посухи отримали... мисливські господарства. За цими фактами органи прокуратури автономії порушили вже 19 кримінальних справ, притягли до відповідальності більш як півсотні посадових осіб. У населених пунктах краю донині немає затверджених генеральних планів розвитку територій.

Чи доведеться побачити кримський гектар у законному вимірі?

«Чорний» ринок землі могло б заблокувати створення єдиної системи обліку земельних ділянок. Лише тоді можна буде раз і назавжди припинити всі незаконні зазіхання на права користування землею незалежно від національності, релігійної приналежності, партійності чи будь-якої іншої ознаки. Інакше місцеві ради й виконавчі органи остаточно вивести кримську земельну проблему з тіні й кулуарності не зможуть.

А поки що безцінний ресурс автономії лишається джерелом тіньових прибутків за наймізернішої віддачі в місцеві бюджети. Окрім цього, дії місцевих чиновників породжують конфліктні ситуації в населених пунктах, які ті ж керівники подають як міжнаціональні конфлікти. Вважається, ніби в місцевої влади на всіх рівнях достатньо повноважень, щоб розв’язати земельне питання. Та земельні битви розгораються.

— Регулярно ми затримуємо за одержання хабарів місцевих голів, секретарів рад, керівників земельних комісій, — скаржиться кримський прокурор Віктор Шемчук. — Суд їх засуджує, але поки що навчити цю публіку дотримуватися букви закону важко. Рентабельність дерибану перекриває страх перед кримінальним покаранням.

Схоже, кримський гектар у законному вимірі ми побачимо ще не скоро. А без цього — чекай нових «поліетнічних земельних збурень». Отже, надовго відкладається залучення серйозних інвестицій і використання півострова як найчистішої рекреаційної території держави.

Крим.