Учора під час круглого столу експерти та науковці представили пропозиції змін до Конституції щодо децентралізації влади.
Радник віце-прем’єр-міністра, директор з науки та розвитку Інституту громадянського суспільства Анатолій Ткачук розповів, що частина змін — технологічна. Зокрема, за його словами, Верховна Рада має бути позбавлена права достроково припиняти повноваження органів місцевого самоврядування та призначати вибори до них, а також утворювати і ліквідовувати райони. Такі повноваження частково переходять до Президента. Він матиме право призначати тимчасового державного Уповноваженого на територіях, де припинені повноваження органів місцевого самоврядування. Уповноважений фактично займатиметься створенням умов для проведення місцевих виборів.
Крім того, зазначив він, у змінах до статті 133 Основного Закону йдеться про створення трирівневої системи адміністративно-територіального устрою: область, район, громада. Також є визначення, що таке громада.
Стаття 140 Конституції, зауважив А. Ткачук, максимально приведена до Європейської хартії місцевого самоврядування. В цій статті передбачається, що саме громада є головним суб’єктом місцевого самоврядування.
«Ми пропонуємо, щоб зміни до Конституції вступали в силу з дня набрання чинності законів щодо адміністративно-територіального устрою, місцевого самоврядування, місцевих державних адміністрацій, які мають бути ухвалені на підставі конституційних змін, але не пізніше ніж за два роки з дня набрання чинності змін до Основного Закону», — сказав він.
Голова правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко переконаний, що одним з ключових завдань конституційної реформи має бути позбавлення місцевих державних адміністрацій функцій виконавчих органів районних, обласних рад.
Держава, за його словами, повинна контролювати органи місцевого самоврядування. Тому в Кабінеті Міністрів має бути інструментарій у вигляді місцевих державних адміністрацій, котрі не мають втручатися в діяльність місцевого самоврядування. Але позбавляти їх деяких повноважень для забезпечення законності не можна. Приміром, нагляду за актами органів місцевого самоврядування, можливості оскаржити їх в Адміністративному суді в разі невідповідності законам тощо.
І. Коліушко вважає, що уряд повинен призначати у місцеві держадміністрації посадовців, які мають бути аполітичними та обиратися на конкурсних засадах.