В Україні пройде Європейський тиждень місцевої демократії

Муніципальна громадськість дійшла висновку, що чинна в Україні територіальна організація влади, принципи формування місцевих представницьких органів не відповідають стратегічному курсу руху держави до демократії та європейських стандартів врядування. Влада на всіх рівнях територіальної організації залишається закритою і відірваною від суспільства та від потреб територіальних громад. Без радикальної трансформації влади не подолати розрив між реальними проблемами населення (зайнятістю, освітою, соціальним забезпеченням, медичним обслуговуванням тощо) та політикою місцевих рад. Органи місцевого самоврядування втрачають своє природне призначення розв’язувати проблеми місцевого значення. Посилюється тенденція зростання рівня корупції в органах місцевої влади. З огляду на це важко переоцінити значення Указу Президента «Про Європейський тиждень місцевої демократії». Його видано з нагоди 10-ї річниці ратифікації Україною Європейської хартії місцевого самоврядування та на підтримку ініціативи Конгресу місцевих і регіональних влад Ради Європи. Президент рекомендує «органам місцевого самоврядування проводити щороку під час Європейського тижня місцевої демократії заходи, спрямовані на ознайомлення населення, передусім молоді, з діяльністю сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів, районних та обласних рад».

Виконання Україною взятих на себе міжнародних зобов’язань з дотримання норм ЄХМС стосується і органів державної влади, і органів місцевого самоврядування. Зокрема, держава має забезпечити необхідні умови для ефективної діяльності органів місцевого самоврядування. Головні: надання достатніх фінансових та матеріальних ресурсів для виконання делегованих та самоврядних повноважень, дотримання принципів організаційної та матеріально-фінансової самостійності місцевого самоврядування.

Для забезпечення цього необхідно провести реформу інституціонально-політичної системи. Є сподівання, що парламент шостого скликання виявить політичну волю для кардинальних перетворень у цій галузі.

Водночас є питання, які можна вирішувати ефективно в межах чинного законодавства. Наведу декілька прикладів. На практиці порушується норма п. 1 ст. 6 ЄХМС, яка передбачає можливість створення внутрішніх адміністративних структур з урахуванням місцевих потреб і необхідності забезпечення ефективного управління. А в нашій країні діють законодавчі та нормативні акти, що обмежують право рад самостійно формувати свої виконавчі органи.

Друге. Рівень зарплат працівників органів місцевого самоврядування не дає можливості забезпечити добір висококваліфікованого персоналу. Це також суперечить Хартії місцевого самоврядування. Невисокий рівень зарплат співробітників органів місцевого самоврядування створює сприятливі умови для розвитку корупції на місцевому рівні.

Не здійснюється належна компенсація органам місцевого самоврядування з виконання делегованих повноважень органів державної влади (делеговані повноваження становлять приблизно 2/3 від загальних), що також свідчить про недотримання норм Європейської хартії місцевого самоврядування.

З другого боку, місцева влада залишається пасивною щодо розвитку демократії, нехтуються ініціативи громади, низьким залишається рівень правової культури. Влада на місцях керується не так інтересами громади, як інтересами центральної влади або власними егоїстичними. Це означає, що місцеве самоврядування не виконує конструктивні функції залучення громад до процесів державного будівництва і не може слугувати інструментом досягнення політичної стабільності в країні.

Закон «Про місцеве самоврядування в Україні» надає територіальним громадам право проводити громадські слухання, зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування. До того ж під час цих заходів члени територіальної громади можуть заслуховувати депутатів та посадовців, порушувати питання місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування, та вносити пропозиції щодо них. Але закон не визначає порядку проведення громадських слухань і делегує це право представницьким органам місцевого самоврядування.

На жаль, органи місцевого самоврядування не поспішають запроваджувати чіткі процедури залучення громадян до управління місцевими справами. Переважна більшість міських, селищних, сільських рад не прийняли статутів територіальних громад або окремого положення «Про порядок реалізації права на місцеву ініціативу».

У багатьох містах обласного та районного підпорядкування інструменти місцевої демократії використовуються не за прямим призначенням. Зокрема, під час обговорення місцевих проблем нерідко трапляються випадки проведення громадських слухань за штучно сконструйованим сценарієм місцевої ради, який порушує права громадян на участь у прийнятті управлінських рішень, принципи відкритості та прозорості громадського обговорення. Участь у цих заходах залежних представників бюджетних установ та людей, наближених до бізнес-структур, забезпечують незаконне лобіювання корпоративних інтересів представників місцевої влади та бізнесу. У такий спосіб відбувається дискредитація поняття «громадські слухання», маніпулювання громадською свідомістю та зневажання інтересів громади. Ця тенденція особливо яскраво виявляється у випадках, коли обговорюються питання місцевого бюджету, землевідведення та землекористування, тарифів на житлово-комунальні послуги тощо.

Повертаючись до указу «Про Європейський тиждень місцевої демократії», зазначимо, що він є реакцією української влади на відповідне рішення Конгресу місцевих і регіональних влад Європи, яке було прийняте 15 травня 2007 року.

Перший Європейський тиждень місцевої демократії розпочнеться із 16-ї сесії конференції міністрів європейських країн, відповідальних за місцеве і регіональне самоврядування, яка пройде у Валенсії 15—16 жовтня 2007 року. Ці заходи присвячено 50-й річниці першого органу РЄ, в якому об’єдналися виборні представники місцевих і регіональних влад — Конференції місцевих влад Європи.

Після «старту» у Валенсії Європейський тиждень місцевої демократії постійно проводитимуть як загальноєвропейський захід. Це сприятиме розумінню того, що місцева демократія є загальноєвропейською цінністю.

28 вересня проведено установче засідання оргкомітету з відзначення Європейського тижня місцевої демократії. У заході взяли участь представники асоціацій органів місцевого самоврядування, секретаріату Президента, секретаріату Кабінету Міністрів, Фонду сприяння місцевому самоврядуванню, муніципальної громадськості. Було затверджено план заходів з відзначення Європейського тижня місцевої демократії в Україні.

Олександр МОЛОДЦОВ, співробітник Фонду сприяння місцевому самоврядуванню.