Нафтогазова галузь України традиційно є одним з найбільших виробників валового внутрішнього продукту держави, а НАК «Нафтогаз України» так само традиційно є однією з найбільших бюджетоутворюючих компаній країни. Окрім того, саме на «Нафтогаз України» покладено відповідальність за забезпечення національної економіки енергоресурсами, розвиток вітчизняного нафтогазовидобутку та безперебійне функціонування нафтогазотранспортної системи.

На жаль, мусимо констатувати, що через катастрофічний дефіцит обігових коштів, пов’язаний зі збитковими цінами реалізації природного газу підприємствам комунальної теплоенергетики та населенню, витратами з обслуговування кредитів, а також значним податковим навантаженням, «Нафтогаз України» перебуває в доволі скрутному фінансовому стані. Разом з тим аналіз проекту закону про держбюджет на 2008 рік (далі — проект закону) свідчить про те, що цей документ не містить пропозицій, які дали б змогу покращити критичне фінансове становище підприємств компанії. Зокрема, попередні розрахунки діяльності НАК «Нафтогаз України» на 2008 рік вказують на те, що за умови підвищення наступного року ціни імпортованого газу на 10 відсотків та збереження для населення і підприємств «Теплокомуненерго» нинішніх цін на газ дефіцит коштів компанії становитиме понад 15 мільярдів гривень.

Зважаючи на стратегічне значення підприємств нафтогазового комплексу для економіки та безпеки держави, пропонуємо врахувати у проекті державного бюджету на 2008 рік низку положень, які, на нашу думку, дозволять компанії забезпечити умови для безперебійного постачання природного газу в Україну та його транзит до країн Європи, а також для здійснення необхідних капіталовкладень у видобуток вуглеводнів, розвідку нових родовищ та фінансування першочергових виробничих програм з реконструкції і модернізації нафто- та газотранспортної системи України.

Як ми вже зазначали, значний дефіцит капіталовкладень відчутно позначається на виробничій діяльності компанії. Саме тому, для недопущення дефіциту коштів на фінансування геологорозвідувальних робіт та з метою нарощування ресурсно-сировинної бази вуглеводнів, на 2008 рік потрібно передбачити стовідсоткове спрямування надходжень від збору за геологорозвідувальні роботи (ГРР) до спеціального фонду держбюджету з подальшим їх використанням виключно на розвиток мінерально-сировинної бази. Причому 60 відсотків цих коштів мають іти на фінансування державного замовлення з приросту запасів нафти і газу, у тому числі 250 мільйонів гривень треба спрямувати на освоєння ресурсів шельфу Чорного і Азовського морів.

З метою врахування особливостей технологічного процесу, які природний газ проходить від видобутку до набуття ним властивостей товарної продукції, вважаємо, що у статті 3 проекту держбюджету (вона запроваджує щомісячний продаж усього газу власного видобутку для формування ресурсу природного газу, що використовується для потреб населення, безпосередньо уповноваженому урядом суб’єкту) необхідно передбачити виключення обсягів газу, що використовується видобувними підприємствами для виробничо-технологічних витрат, задоволення власних потреб та виробництва скрапленого газу, адже саме такий порядок визначає постанова Кабінету Міністрів від 27 грудня 2001 року №1729 «Про забезпечення споживачів природним газом». Окрім того, задля безумовного виконання передбаченої статтею 3 проекту закону норми стосовно спрямування ресурсів природного газу власного видобутку на формування ресурсу газу для потреб населення пропонуємо запровадити фінансову санкцію за порушення чи невиконання цієї норми у вигляді застосування 25-кратного розміру рентної плати за видобутий і не переданий уповноваженому Кабміном органу природний газ.

А щоб створити умови для збільшення обсягів видобутку природного газу, який спрямовується на формування ресурсу газу для потреб населення, пропонуємо вилучити з проекту закону пункти 1, 3, 4 статті 68, які призупиняють на 2008 рік дію положень низки спеціальних законів, зокрема, Кодексу України «Про надра», Закону України «Про нафту і газ», в частині порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами на конкурсній основі, а також вилучити безпосередньо статтю 5 стосовно продажу в 2008 році спеціальних дозволів на користування надрами на аукціонах.

Вважаємо, що в разі неврахування зазначеної вище пропозиції та призупинення на 2008 рік дії положень спеціальних законів у частині порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами на конкурсній основі (йдеться про статтю 5 проекту закону, яка передбачає, що у 2008 році продаж спеціальних дозволів на користування надрами здійснюється на аукціонах, окрім випадків, визначених Кабінетом Міністрів), потрібно передбачити таке у випадках, коли надрокористувач видобуває природний газ для подальшої реалізації за регульованими державою цінами та коли він провів геологічне вивчення ділянки за власні кошти, зробив підрахунок запасів корисних копалин та має намір розробляти родовище. У такому разі спеціальний дозвіл на геологічне вивчення, дослідно-промислову розробку чи промислову розробку надається йому без проведення аукціону.

Також доцільно звернути увагу на ефективність та цільове використання надходжень до держбюджету від збору у вигляді цільової надбавки в розмірі 2 відсотків до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності. Вважаємо, що цьому сприятиме розширення напрямів використання надходжень від цього збору, в тому числі, на будівництво газопроводів, газифікацію населених пунктів, реконструкцію і ремонт діючої системи газопостачання, визначення Мінпаливенерго головним розпорядником фінансової субвенції з держбюджету, спрямованої до місцевих бюджетів на заходи з енергозбереження та газифікації, джерелом формування якої саме і є надходження до держбюджету від вищезазначеного збору.

Потрібно запровадити комплекс заходів, які дозволили б значно оздоровити фінансовий стан НАК «Нафтогаз України». Зокрема, сьогодні треба вдосконалити механізм погашення заборгованості бюджету перед підприємствами «Теплокомуненерго» стосовно компенсації різниці в тарифах на теплову енергію, здійснення розрахунків підприємств «Теплокомуненерго» за використаний природний газ та, відповідно, сплати податків підприємствами «Нафтогазу України» до бюджету. Для цього до держбюджету слід включити окрему статтю, якою встановити субвенцію місцевим бюджетам на погашення заборгованості минулих років, що виникла внаслідок різниці у тарифах на теплову енергію, послуги з водопостачання та водовідведення населенню.

Зауважимо, що ця заборгованість виникла через невідповідність фактичної вартості зазначених послуг тарифам, що затверджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування. А джерелом ліквідації вказаної заборгованості, що утворилася станом на 1 січня 2008 року, мають слугувати надходження від погашення податкової заборгованості підприємств, які надавали такі послуги, або їх кредиторів, розстрочену на 2008 рік податкову заборгованість підприємств НАК «Нафтогаз України» та виконання додаткових податкових зобов’язань, які виникають внаслідок виконання цієї статті.

При цьому розрахунки з різниці в тарифах на теплову енергію необхідно здійснювати з урахуванням відповідних норм Закону України від 23.06.2005 року № 2711-ІV «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу», а отже, проект закону про держбюджет має передбачати внесення змін до закону №2711-ІV щодо терміну дії процедури погашення заборгованості підприємствами паливно-енергетичного комплексу до 31 грудня 2008 року.

Зважаючи на прогнозований у 2008 році дефіцит коштів компанії (пов’язаний з імовірним підвищенням ціни імпортованого газу та невідповідністю цін на газ для населення і підприємств «Теплокомуненерго») та враховуючи нагальну необхідність формування джерел фінансування першочергових витрат, пов’язаних із реконструкцією газотранспортної системи та забезпеченням видобутку і розвідки вуглеводнів, у проекті закону треба окремою статтею 57-2 передбачити встановлення видатків із загального фонду державного бюджету на державну підтримку підприємств НАК «Нафтогаз України», які буде спрямовано на покриття витрат, пов’язаних із реконструкцією газотранспортної системи, інвестиціями у видобуток вуглеводнів та приріст їх запасів.

Зокрема, перший варіант, за умов збереження для населення та підприємств «Теплокомуненерго» цін на газ на рівні 2007 року, потребує видатків у розмірі 4,6 мільярда гривень, другий варіант — за умови підвищення граничних цін на газ для населення та підприємств «Теплокомуненерго» на 10 відсотків до рівня 2007 року — потребуватиме 3,97 мільярда гривень. Стосовно третього варіанта, за якого НАК «Нафтогаз України» державної підтримки не потребувала б, а отже, держбюджет не потрібно було б доповнювати статтею 57-2, можливий лише за умови підвищення граничних цін на газ для населення до 610 гривень за 1 тисячу кубометрів та встановлення для підприємств «Теплокомуненерго» єдиної граничної ціни на газ для населення. У зв’язку з цим очевидною є необхідність включення до проекту закону відповідної статті.

Не можемо не звернути увагу на заниження в проекті закону суми компенсації НАК «Нафтогаз України» різниці між цінами закупівлі імпортованого природного газу та його реалізації суб’єктам господарювання на виробництво теплової енергії, яка споживається населенням. Зокрема, вважаємо, що у додатку 3 до проекту держбюджету, в якому встановлено видатки із загального фонду на компенсацію НАК «Нафтогаз України» зазначеної різниці у сумі 1 992 196 тисяч гривень та граничний рівень компенсації у розмірі 215 гривень, необхідно скасувати обмеження граничного рівня компенсації та збільшити суму компенсації — за умови підвищення ціни придбання імпортованого газу до 782,75 гривні без ПДВ (155 доларів США) за 1 тисячу кубометрів та ціни на газ як товар для підприємств «Теплокомуненерго» в розмірі 447,71 гривні без ПДВ до 3 548 651 тисяч гривень.

З метою недопущення загострення кризового фінансового стану компанії «Нафтогаз України», яка відповідає за забезпечення населення та підприємств національної економіки природним газом, у статті 61 проекту закону потрібно передбачити, що у 2008 році для підприємств НАК «Нафтогаз України» сплата частини прибутку (доходу) визначається у розмірах, котрі визначені їхніми фінансовими планами та затверджені Кабінетом Міністрів. Також у проекті закону окремою статтею пропонується встановити, що у 2008 році бюджетне фінансування пільг та субсидій для населення на оплату природного газу здійснюється із загального фонду держбюджету шляхом спрямування бюджетних коштів на рахунок НАК «Нафтогаз України».

Окрім того, звертаємо увагу на важливість державної підтримки для розвитку газопостачання та газифікації населених пунктів України. З цією метою у проекті держбюджету на 2008 рік окремою статтею 57-3 потрібно визначити видатки, спрямовані на завершення будівництва газопроводу «Ялта—Форос—Севастополь» у сумі 85 мільйонів гривень, на будівництво магістрального газопроводу «Глібовка—Сімферополь» у сумі 10 мільйонів гривень та на ліквідацію негативних наслідків, пов’язаних із довготривалим нафтогазовидобутком на Бориславському родовищі у сумі 60,1 мільйона гривень.

Ще одним дуже важливим питанням, яке не можна оминути під час ухвалення держбюджету, є питання рентної плати за транзитне транспортування природного газу через територію України. На нашу думку, проект закону на 2008 рік має передбачати звільнення від сплати рентної плати за транзитне транспортування природного газу на відміну від використаної Мінфіном при розрахунку доходів ставки на рівні 2007 року (1,67 гривні за 1000 кубометрів газу на 100 кілометрів відстані), що встановлена у Законі України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів з питань оподаткування» від 30.11.2006 року №398-У.

Зазначимо, що при щорічному зростанні витрат на утримання газопроводів, зокрема, підвищення цін на металопродукцію, пально-мастильні матеріали та комплектувальні, відповідно збільшується й вартість послуг з транзиту газу. Однією з основних причин істотного збільшення вартості послуг з транзиту газу є підвищення цін на імпортований природний газ, який використовується на виробничо-технологічні витрати магістральних газових мереж при забезпеченні транспортування російського природного газу через територію України, що не було враховано в діючих тарифах за міжурядовими угодами на послуги з транзиту газу.

Для довідки: у 2008 році ціна технологічного газу (в необхідному на рік обсязі близько 6 мільярдів кубометрів) планується на рівні 155 доларів США за 1000 кубометрів (у 2006 році вона була на рівні 95 доларів, а в 2007-му — 130 доларів США) при незмінності тарифу, та, відповідно, доходу, за міжурядовими угодами на послуги з транзиту газу, а саме: 1,6 долара США за транспортування 1000 кубометрів природного газу на 100 кілометрів відстані.

При цьому треба зазначити, що НАК «Нафтогаз України» не може підвищувати плату за послуги з транзиту природного газу, оскільки вона зафіксована у міжурядовій угоді на п’ять років. Таким чином, в умовах незмінності доходу за міжурядовими угодами від транзиту газу та збільшенні собівартості послуг з транзиту газу, збільшення вартості імпортованого природного газу фактично призведе до істотного обмеження обсягів капіталовкладень для підтримки у належному стані наявних об’єктів трубопровідного транспорту.

Тим часом усім відомо, що для виконання вимог із забезпечення обсягів транзиту газу до країн Європи та забезпечення стабільного транспортування газу споживачам України газотранспортна система України потребує належного технічного нагляду та достатнього фінансування. Нагадаємо, що основні потужності газотранспортної системи України було створено ще у 70—80-х роках минулого століття, тож близько 29 відсотків газопроводів відпрацювали свій амортизаційний термін, а майже 60 відсотків експлуатуються від 10 до 33 років. Крім того, виробила свій моторесурс (100 тис. мотогодин) або близькі до цього третина ДПА компресорних станцій. Зазначу, що постійне зростання дефіциту коштів у газотранспортних підприємств компанії на утримання та розвиток газотранспортної системи призвело до значного скорочення обсягів капітальних робіт до рівня, коли виконуються лише вкрай невідкладні роботи на ділянках трубопроводів та обладнанні, технічний стан яких наближається до критичного.

Таким чином, звільнення у 2008 році від сплати рентної плати за транзитне транспортування природного газу треба розглядати як необхідну та обгрунтовану умову для гарантованого забезпечення додатковими джерелами фінансування капітальних вкладень, спрямованих на виконання першочергових виробничих програм стосовно об’єктів газотранспортної системи України. Це дасть можливість забезпечити гарантії транзиту російського природного газу через територію України відповідно до міжурядових угод у частині безперебійного і безаварійного функціонування газотранспортної системи України.

Щодо надходжень до держбюджету від рентної плати за транспортування нафти, то тут також потрібно застосовувати ставку у розмірі 3,5 гривні за одну тонну нафти, що транспортується транзитом, на відміну від використаних Мінфіном під час розробки проекту держбюджету ставок, запроваджених у 2007 році на рівні 4,5 гривні за 1 тонну транспортованої нафти. Так само, для недопущення скорочення обсягів видобутку вуглеводнів, надходження в 2008 році до держбюджету від рентної плати за видобуток вуглеводнів потрібно розраховувати виходячи із ставок, які діяли у 2006 році, на відміну від використаних Мінфіном ставок на рівні 2007 року.

Окрім того, щоб унеможливити скорочення обсягів видобутку вуглеводнів у 2008 році, потрібно зберегти нинішні базові нормативи плати за користування надрами для видобування вуглеводнів, на відміну від використаних Мінфіном проіндексованих з урахуванням прогнозного індексу цін виробників промислової продукції у 2007 році (114,4 відсотка) ставок з одночасним врахуванням при встановленні розмірів окремих нормативів тенденцій зміни кон’юнктури ринку мінеральної сировини в Україні.

Іншими словами, компанія пропонує встановити у 2008 році такі базові нормативи плати за користування надрами для видобування: природного газу — 3,21 гривні за 1 тисячу кубометрів (проти запропонованих Мінфіном 3,67 гривні) та нафти і конденсату на рівні 13 гривень за 1 тонну (проти запропонованих Мінфіном 50 гривень).

Вважаємо, що врахування пропозицій компанії до проекту держбюджету на 2008 дасть змогу стабілізувати фінансовий стан НАК «Нафтогаз України», сприятиме нарощуванню власного нафтогазовидобутку, забезпеченню національної економіки енергоресурсами та збереженню конкурентоспроможності вітчизняної нафтогазотранспортної системи.

Іван ДІЯК, народний депутат України ІІІ скликання.