На місцевому рівні

Далеко не ідеальні земельні відносини в країні породжують потік скарг громадян у державні органи, навіть найвищого рівня. Куди звертатися людям у випадках, коли не реалізується їхнє право на землю?

Починати пошуки захисту цього права варто за місцем свого проживання. Згідно із Земельним кодексом України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності; вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності; викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; організація землеустрою; координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок; встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; вирішення земельних спорів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Важливі функції в галузі земельних відносин покладено й на місцеві державні адміністрації: розпоряджатися землями державної власності в межах, визначених ЗКУ; брати участь у розробленні та забезпеченні виконання загальнодержавних і регіональних (республіканських) програм з питань використання та охорони земель; координувати здійснення землеустрою і державного контролю за використанням та охороною земель; готувати висновки щодо надання або вилучення (викупу) земельних ділянок; викуповувати земельні ділянки для суспільних потреб; готувати висновки щодо встановлення та зміни меж сіл, селищ, районів, районів у містах та міст; здійснювати контроль за використанням коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, пов’язаних із вилученням (викупом) земельних ділянок; координувати діяльність державних органів земельних ресурсів; вирішувати інші питання в галузі земельних відносин відповідно до закону.

Значні повноваження в галузі земельних відносин й районних рад та районних рад у містах.

У судовому порядку

У яких випадках людині не варто шукати вирішення земельної проблеми будь-де, навіть на Печерських пагорбах, а безпосередньо звертатися до суду?

Під час суперечок, що стосуються виникнення права спільної часткової власності на земельну ділянку; володіння, користування та розпорядження земельною ділянкою, що перебуває у спільній частковій власності; надання у постійне користування земельних ділянок юридичним особам; продажу земельних ділянок державної і комунальної власності громадянам та юридичним особам; відчуження земельних ділянок; припинення права користування земельними ділянками, які використовуються з порушенням земельного законодавства; припинення права власності на земельну ділянку особи, якій земельна ділянка не може належати на праві власності; викупу земельних ділянок для суспільних проблем; вилучення земельних ділянок; погодження питань, пов’язаних із вилученням (викупом) земельних ділянок; виконання рішення органів виконавчої влади з питань земельних ресурсів та органів місцевого самоврядування щодо земельних спорів; недійсності угод щодо земельних ділянок; повернення самовільно зайнятих земельних ділянок.

Для вирішення суперечок

А на які органи покладено функції вирішення земельних спорів?

Земельні спори вирішуються судами, органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян та юридичних осіб, а також спори щодо розмежування територій сіл, селищ, міст, районів та областей.

Стосовно органів місцевого самоврядування, то вони вирішують земельні спори у межах населених пунктів щодо меж земельних ділянок, які перебувають у власності та користуванні громадян, і додержання громадянами правил добросусідства, а також спори щодо розмежування меж районів у містах.

Органи виконавчої влади з питань земельних ресурсів вирішують земельні спори щодо меж земельних ділянок за межами населених пунктів, розташування обмежень у використанні земель та земельних сервітутів (обмеження права користуватися землею, заборона проїзду через приватні володіння тощо).

Віктор ПЕТРУК, начальник Головного управління земельних ресурсів у Київській області.

У «Зорі» заклали сад

Час нещадний і до садів — вони, як і люди, старіють. Саме тому в агрофірмі «Зоря», що в однойменному селі Рівненського району, змушені були викорчовувати старий сад. А він розташовувася аж на 410 гектарах.

Але у 2005 і 2006 роках тут знову взялися відроджувати садівництво, яке в усі часи, як запевняють фахівці агрофірми, було рентабельним і вигідним. З Чернівецької області та з Польщі привезли в «Зорю» 11 тисяч саджанців яблунь різних сортів. Усі вони добре прижилися.

— Сподіваємось, що через рік-другий молодий сад, закладений за новими технологіями, плодоноситиме, — каже один із керівників агрофірми Володимир Якута. — Звичайно, ми мали великі затрати, бо гектар саду коштує близько ста тисяч гривень. Але справа того варта, адже садівництво прибуткове. Та й держава відшкодувала нам 60 відсотків.

Державна підтримка селян в їх бажанні розвивати садівництво і хмелярство стала можлива за рахунок одновідсоткового збору від реалізації алкоголю й тютюнових виробів.

Олександра ЮРКОВА.

Рівненська область.