На майбутній жовтневій сесії севастопольські депутати, крім інших питань, запланували до розгляду нову концепцію розвитку туризму в місті. В Олени Баженової, котра входить до «профільної» депутатської комісії, з цього приводу своя думка. Вона — професіонал туристичної сфери з більш ніж двадцятилітнім стажем. Своїми враженнями від курортного сезону-2007 (який, до речі, ще не завершився — судячи із сонячних теплих днів, настав «оксамитний сезон»), а також роздумами про концепцію розвитку туризму депутат і керівник турфірми «Ласпі» поділилася з кореспондентом «Голосу України».

Нинішній сезон мав дві особливості. Як депутат і керівник підприємства, безпосередньо пов’язаного з турбізнесом, із задоволенням можу зазначити, що в нас стали трохи більше і професійніше говорити, сперечатися і, сподіваюся, трохи ліпше розуміти туризм. Це вже добре. Туризм вимагає не так управлінських рішень, як позитивного ставлення мешканців, підприємців, комунальних служб, транспортників.

Друга особливість — для Севастополя, як і для Криму загалом, сезон був несподівано успішним. Поки що мені складно пояснити, чому так сталося, але скажу точно: такі непояснювані сплески на туристичному ринку небезпечні. Сервіс, за рідкісним винятком, залишився незмінним, ціни продовжували рости, «критичної маси» змін на краще немає, тільки окремі приклади. А туристів — одразу на 20—30 відсотків більше!

Ті, хто працює не для статистики, побоюються таких ситуацій. Не виключаю і такого пояснення: в Україні і Росії чомусь раптом масово скучили за Кримом, приїхали в надії, що сталися якісні поліпшення, побачили, що тут усе ще купа проблем, і... Буває, після таких сплесків у наступні два-три роки спрацьовує ефект розчарування. І як наслідок — зменшення кількості відпочивальників навіть порівняно з «рядовим» роком. Скажу відверто: Севастополю взагалі нема чого радіти. Більшість туристів приїжджає відпочивати до Криму, а не з метою саме до нас. Наше місто, як зазвичай, виконує функцію «історичної декорації»: турист відпочиває в Ялті або Євпаторії, а до нас приїжджає на один день. Найбільше — на два. Закінчиться «оксамитовий сезон» — спокійно проаналізуємо підсумки, зробимо висновки. Міський інформаційний центр розвитку туризму запланував у жовтні провести черговий «круглий стіл» на цю тему. Туризм, якщо ми всерйоз бачимо його як галузь спеціалізації міста, не повинен залежати від випадків — а від погоди й політики особливо...

Після прийняття в жовтні депутатами нової концепції розвитку туризму потрібні нові кроки. Концепція — це лише букви на папері. Наступний обов’язковий крок — стратегічний план. А це — складна річ. Наприклад, ми хочемо, щоб до нас їхали туристи з усього світу. А чи розуміємо, що для цього потрібно говорити зі світовим туристичним бізнесом зрозумілою для нього мовою? Тож місто, що хоче залучати туристів, не має права видавати бажане за дійсне. У спілкуванні з туристичним світом ми зобов’язані говорити так: «Добродії, у Севастополі реально є це і це... Умови в нас — реально — такі-то, не нарікайте. Але в нас є стратегічний план розвитку туризму, і за два-три роки ми змінимося ось так, а за чотири-п’ять — зможемо зробити те й те...».

А другий крок — у новому туристичному році (до речі, оголошеному в Україні Роком туризму) потрібно створити оновлений туристичний бренд Севастополя для світового ринку.

Років десять тому у стратегічному плані розвитку Барселони сформулювали, здавалося б, локальну мету: зайняти місце в числі міст, здатних до проведення конгресів з кількістю від п’яти тисяч учасників і більше. Розв’язання цього завдання викликало ланцюгову реакцію наслідків: кількість конгресів та виставок перевищила 300 на рік, з них більш як 200 — міжнародні. Уп’ятеро збільшилася кількість відвідувачів, що приїжджають на три-п’ять днів. Під цю категорію місцевий бізнес і інвестори (самі, без адміністративних стимулів) розгорнули інфраструктуру обслуговування. Але навіть не це головне. Барселону стали сприймати у світі як місто постійного прогресу і відновлення. А це залучило безпрецедентні інвестиції, і тепер місту треба комплексно перетворювати для цих цілей приблизно одну п’яту усієї території... Ми повинні знайти в Севастополі такі флагманські проекти, які зіграли б роль пускових механізмів у розвитку і туризму, і всього, що з ним пов’язане.

На знімку: головний «бренд» Севастополя — пам’ятник затопленим кораблям — на капітальному ремонті.

Фото автора.