Одним з варіантів подальшого розвитку подій у зв’язку з достроковими парламентськими перегонами експерти громадської організації «Соціополіс» вважають визнання виборів 30 вересня 2007 року недійсними. Про це на прес-конференції повідомили директор Агентства моделювання ситуацій Віталій Бала і заступник директора Олексій Голобуцький.

«Соціополіс» провів дослідження ефективності використання різних виборчих стратегій під час передвиборної кампанії на всеукраїнському і регіональному рівні напередодні дострокових виборів Верховної Ради України. Більшість експертів зійшлися в думці, що ефективні методи виборчих стратегій: ставка на персоналії — 53 відсотки аналітиків, використання інформаційних технологій — 34, адміністративний ресурс — 28 відсотків. Менш ефективними методами експерти вважають «чорні і сірі технології» і фальсифікацію результатів виборів — 22 відсотки, а також локалізацію проблематики і використання маніпулятивної соціології — 16 відсотків опитаних.

Найефективнішими експерти назвали передвиборні кампанії БЮТ — 81 відсоток, Партії регіонів — 53, Блок Литвина — 28 відсотків. Досить неефективними «НУ—НС» і СПУ.

Як сказали керівники Агентства моделювання ситуацій, було запропоновано чотири виборчі стратегії: локалізація кампанії, «ставка на персоналії», «тотальне засвічування» і «маніпулятивна соціологія».

На думку експертів, найбільш ефективно тактику локалізації кампанії використовують Партія регіонів —34 відсотки, БЮТ — 24, «НУ—НС» — 16 відсотків. Ефективність використання цієї тактики іншими партіями була оцінена істотно нижче.

Що стосується тактики «ставка на персоналії», то думки експертів розділилися так: БЮТ — 48 відсотків, Партія регіонів — 22, Блок Литвина — 18 відсотків. Роблячи ставку на свого лідера, партії не завжди одержують позитивний результат, бо падіння рейтингу персоналії позначається на розвитку всієї партії.

Тактика «тотального засвічування» переважає в Партії регіонів — 28 відсотків, БЮТ — 26, Блоку Литвина — 17 і «НУ—НС» — 14 відсотків. Ця стратегія потребує значних фінансових витрат, тому її використовують партії з найбільш розвинутою матеріальною базою.

Тактика «маніпулятивної соціології» найефективніше використовується Партією регіонів — 28 і БЮТ — 20 відсотків. На думку експертів, ця тактика використовується дрібними партіями, що не мають інших можливостей боротьби за електорат.

53 відсотки експертів вважають, що регіональні відмінності в ході виборчої кампанії й у використанні виборчих стратегій обумовлені соціокультурними й економічними особливостями регіонів. Партії використовують різні технології передвиборної агітації: використання різних мов, зовнішньополітичні орієнтації, «на Заході — акцент на ідеології та харизмі лідерів, на Сході — має значення адміністративний ресурс». Також експерти звертають увагу на особливості виборчих кампаній у центрі і на периферії, популярність використання регіональних турів усіх політичних сил.

Серед найактивніших політичних і громадських діячів перші три позиції в рейтингу посідають лідери БЮТ — 73 відсотка, «НУ—НС» — 60 і Партії регіонів — 47 відсотків.

Найпідготовленішими до дострокових виборів, вважають експерти, є БЮТ — 27 відсотків, Партія регіонів — 24, меншою мірою «НУ—НС» — 12 та інші політичні сили. Кожен десятий політик переконаний, що жодна партія не була готова до дострокових виборів.