У Москві навіть свого посла не інформують

На тонкий натяк Президента Віктора Ющенка про ймовірну «адресу» його отруювачів, який він висловив в інтерв’ю західним журналістам, оперативно відреагував посол РФ в Україні Віктор Черномирдін. Він, по-перше, взагалі заперечив, що Україна зверталася до російської сторони з проханням надати допомогу в розслідуванні справи про отруєння, зокрема, надати для експертизи зразки діоксину, що виготовляється в російських лабораторіях; по-друге, порадив самим розбиратися в цій справі. У виконанні афористичного Віктора Степановича, красномовність якого з незмінним успіхом експлуатує московський пародист Максим Галкін, це пролунало так: «Не зверталися... я б напевно знав, якби було таке звернення... Хто звертався, до кого звертався — поняття не маю... і вперше чую... Нам що розслідувати? Розбирайтеся в себе, все вам хтось заважає, хтось винен...»

Як з’ясувалося, обізнаності самого пана посла заважає... МЗС Росії. Бо саме через це офіційне відомство, повідомили в Генпрокуратурі РФ, вони справді одержали запит української сторони про надання правової допомоги у кримінальній справі про отруєння Віктора Ющенка і готують відповідь у визначений законодавством термін. І чому міністерство не повідомило про такий факт пана Черномирдіна, нехай розбираються в посольстві, бо Україна у відомчу субординацію не втручається.

А що нам завжди хтось заважає, тут Віктор Степанович має рацію. Якщо зважити, що російські правоохоронці вперто відмовляються повертати українським колегам своїх деяких новонавернених громадян і просто біглих осіб, до яких «є запитання», то тут навіть можна обійтися без евфемізму «хтось».

На брифінгу у секретаріаті Президента Олександр Чалий висловив переконання і від себе особисто, і від глави держави, що словесна конструкція Віктора Черномирдіна — це його точка зору, і «вона жодною мірою не віддзеркалює офіційної позиції РФ», бо «ми виходимо з того, що Віктор Степанович зробив заяву, яка свідчить про його некомпетентність у сфері чутливих взаємовідносин між Україною і Росією». З цим начебто зрозуміло: не можна дипломату такого рангу вдаватися до лексики тих, що марнують час на завалєнках».

Але нас цікавить, наскільки враховують «чутливі» моменти міждержавних відносин у Генпрокуратурі Росії? За останнім повідомленням з ГПУ, з Москви щойно надійшла згода на дослідження зразків діоксину російського виробництва. Якщо врахувати, що з проханням до тамтешніх правоохоронців колеги з Різницької зверталися ще в грудні 2006 року, залишається лише висловити захоплення «русским размером» — тривалістю «визначеного законодавством терміну». Втім, на добре слово заслуговує і відомство Олександра Медведька: прочекавши дев’ять місяців, доки російські колеги «розродяться» згодою, до того ж після стимуляції цього процесу міжнародним поголосом, наша Генеральна прокуратура ще й похвалилася, що практика обміну службовою інформацією між правоохоронними органами України та РФ «є повсякденним відпрацьованим правовим механізмом» (!) Скільки ж доведеться з такою «повсякденністю» чекати на результати допитів трьох осіб, які невдовзі після «таємної вечері» опинилися на території Росії? Як каже в таких випадках пан Черномирдін, поняття не маємо, коли це буде. І взагалі, чи буде...

Людмила КОХАНЕЦЬ.

Ви хто, пане Тейлор?

Схоже, пан Надзвичайний і Повноважний Посол Сполучених Штатів Америки в Україні переплутав свої повноваження. А може, він і не підозрював, що перебуває в незалежній країні і безцеремонні висловлювання про її закони, які регулюють внутрішні проблеми, не є коректними.

Зацитуємо повідомлення відділу взаємодії із засобами масової інформації секретаріату Центральної виборчої комісії, оприлюднені після візиту пана Тейлора до цієї поважної установи: «Окремі питання щодо забезпечення прав громадян на вільний вибір не можна вважати чітко відрегульованими... З цього приводу В. Тейлор повідомив, що має намір дати публічну оцінку цій проблемі, привернути до неї увагу широкої міжнародної громадськості. На його думку, будь-які дії, котрі можуть перешкодити громадянам зробити свій вибір або ж спотворити такий вибір, маніпулюючи нормами законодавства, є неприпустимими і не сприяють демократизації суспільства».

А про яку демократію пан Посол говорить? Часом не про ту, яку так натужно насаджують в Іраку? Скільки людей, зокрема й американських солдатів, загинули від тієї благодійності? Можливо, комусь не подобається, що в Україні не ллється кров, то для цього треба додати демократії?

До речі, якщо голосування на дому, на думку пана Тейлора, є можливістю маніпулювання, то участь у виборах громадян, які повернуться в Україну за декілька днів до 30 вересня, зовсім навпаки — реалізацією їхніх прав.

Тобто, якщо людина за певних обставин не може прийти на виборчу дільницю і хоче голосувати вдома (хворі, інваліди, немічні), — це погано, а заробітчанин, який хоч на годину завітає додому, має реалізувати своє право.

Що за подвійні стандарти?

Яка ваша роль, пане Посол? Чи не наглядача, часом?

Навіть аргумент голови ЦВК про неможливість «відстежити всі випадки», коли хтось зловживатиме правом голосування вдома, не заспокоїли пана Тейлора. Він готовий «привернути увагу міжнародної громадськості».

Це що, спроби залякування, тиску чи втручання у внутрішні справи суверенної держави?

Звичайно, це ніякі не звинувачення, а лише стурбованість ситуацією.

Щиро вірю в те, що пан Тейлор і на думці не мав нічого подібного. Очевидно, його неправильно зрозуміли. Відтак заздалегідь: пардон. Хотілося б, щоб усі наші благодійники врешті заспокоїлися і дали можливість Україні самостійно вирішувати свої проблеми.

Анатолій ФЕДОРІВ.