Президент України Віктор Ющенко звернувся до Конституційного Суду з клопотанням про визнання неконституційними положень частин дев’ятої, десятої, вісімнадцятої статті 1023 Закону України «Про вибори народних депутатів України» в частині виключення зі списків виборців дільничною виборчою комісією осіб, які за відомостями, що подаються органами державної прикордонної служби за три дні до дня виборів до окружних виборчих комісій, перетнули державний кордон України і на момент подання відомостей не повернулися на територію України. Глава держави вважає, що передбачене законом обов’язкове виключення громадян зі списків виборців є безпосереднім обмеженням конституційних виборчих прав громадян України та не відповідає статтям 38, 64, 70, 71 Основного Закону, оскільки відповідно до частини третьої статті 22 Конституції під час прийняття нових законів або внесення змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Як відзначив Конституційний Суд у своєму рішенні від 22 вересня 2005 року № 5-рп/2005, звуження змісту та обсягу прав і свобод є їх обмеженням. Тож запровадження додаткового обмеження права громадян вільно обирати до органів державної влади не відповідає також і положенням частини третьої статті 22 Конституції України.

Тим часом відсутність у законі порядку повторного включення громадян у списки виборців у разі їх повернення на територію України за два дні до позачергових виборів та в день голосування на цих виборах фактично робить взаємовиключними реалізацію або виборчого права на позачергових парламентських виборах, або реалізацію права в будь-який час повернутися в Україну. У зв’язку з необхідністю якнайшвидшого вирішення порушених питань Президент звернувся до КС з проханням визнати провадження у справі за цим конституційним поданням невідкладним.

* * *

Заступник голови Центральної виборчої комісії Андрій Магера прогнозує судові позови про визнання позачергових виборів недійсними, якщо Конституційний Суд не прийме до дня голосування рішення за поданням Президента стосовно голосування громадян, котрі виїжджають за кордон.

А. Магера вважає, що оскільки, на його думку, в законі про вибори народних депутатів у частині про голосування громадян, які виїжджають за кордон за три дні до виборів, містяться окремі ознаки невідповідності Конституції, то він може на 90 відсотків гарантувати, що це може призвести до судових позовів. Разом з тим він зазначив, що сьогодні, крім рішення КС, немає законних механізмів зміни цієї норми.

* * *

Партія регіонів вбачає реальну загрозу виборчому процесові в зверненні Президента до Конституційного Суду з клопотанням про визнання неконституційними окремих положень закону про вибори народних депутатів, — заявив представник Партії регіонів Юрій Мірошниченко. Він припустив, що коли «помаранчеві сили» програють на виборах, то через визнання неконституційними деяких положень закону про вибори вони зможуть використати майбутнє рішення КС для визнання позачергових парламентських виборів держави такими, що не відбулися в цілому. Саме тому, за його словами, Партія регіонів виступає за проведення виборів на існуючій правовій базі і за те, щоб уже в парламенті VІ скликання врахувати пропозиції та внести зміни до законодавства.

* * *

«Стаття 90 Конституції України передбачає, що повноваження Верховної Ради припиняються в день відкриття першого засідання Верховної Ради нового скликання. Таким чином, нашим конституційним обов’язком є продовжувати розгляд у парламенті тих питань, які необхідні для життєдіяльності країни», — вважає лідер фракції Партії регіонів Раїса Богатирьова.

Вона, зокрема, зазначила, що засідання парламенту 4 вересня фракція прагнутиме використати для скасування всіх пільг для депутатів і високих державних чиновників. Вона висловила сподівання, що «помаранчеві фракції, які так багато говорять про необхідність скасування депутатської недоторканності, які зробили це питання основою своєї виборчої програми, не на словах, а на ділі продемонструють народові щирість своїх намірів — прийдуть у зал і проголосують за скасування пільг та недоторканності». У зв’язку з цим Партія регіонів запропонувала на півгодини призупинити указ Президента про дострокові вибори та проголосувати за скасування недоторканності й пільг.

* * *

Уповноважена Верховної Ради з прав людини Ніна Карпачова заявляє, що контролювання виборчого процесу Службою безпеки України негативно вплине на вільне волевиявлення громадян. «Моніторинг порушень виборчого законодавства під час дострокових парламентських виборів, який готова взяти на себе СБУ, може призвести до перевищення повноважень спецслужби та виконання нею невластивих функцій, що так або інакше вплине на вільне волевиявлення громадян», — цитує Н. Карпачову її прес-служба.

Н. Карпачова звернулася до в. о. голови СБУ Валентина Наливайченка з проханням надати інформацію про правові підстави для здійснення спецслужбою відповідних заходів. Зокрема, вона обурена тим, що начальникам територіальних підрозділів СБУ «дано вказівку постійно інформувати її керівництво, а також правоохоронні структури й органи державної влади про порушення виборчого законодавства». За її словами, на СБУ не покладено функцій контролю за дотриманням виборчих прав громадян. До того ж, зазначила вона, такі дії можуть бути розцінені українською та світовою громадськістю як тиск з боку СБУ, втручання у виборчий процес.

* * *

Учора Київський окружний адміністративний суд за позовом блоку «Наша Україна—Народна самооборона» розпочав у порядку адміністративного судочинства слухання справи про визнання протиправними дій Мін’юсту стосовно видачі заявникам, які начебто діяли від партії «Пора», документів, передбачених виборчим законодавством, зокрема свідоцтва про реєстрацію партії, а також належним чином завіреної копії статуту партії. Про це на прес-конференції повідомив заступник голови центрального виборчого штабу блоку Микола Оніщук. «Є всі підстави очікувати на позитивне рішення суду, — заявив Оніщук, — оскільки, відповідно до вимог закону про вибори народних депутатів, та партія, яка виходить із складу блоку за 35 днів до виборів, втрачає можливість стати суб’єктом виборчого процесу».