Якщо порівнювати з попередніми роками, нинішня підготовка до навчального року більшості з наявних 654 загальноосвітніх шкіл області йде майже ударними темпами. Працювати аби день до вечора не дозволяє штаб з оперативного вирішення питань щодо підготовки ЗОШ до роботи в осінньо-зимовий період. Як результат, завершено ремонт внутрішніх систем опалення у шести, зовнішніх тепломереж — у двох, водопровідних мереж —у десяти, котельного обладнання — у дев’яти ЗОШ.

Хоч як прикро, але абсолютна більшість ремонтно-будівельних робіт виконується за рахунок обласного та місцевих бюджетів, які вже профінансували їхній обсяг на 10 мільйонів гривень з лишком, а також спонсорських коштів. Зрештою, держава теж дала слово впрягтися у регіонального воза і навіть пообіцяла виділити для цього більш як 12,3 мільйона гривень субвенцій — удвічі більше проти торішнього.

Як же вона виконує взяті на себе зобов’язання? За великим рахунком — як мокре горить. У той час, коли область надриває пупа для створення нормальних умов для школярів, можновладці на початок серпня виділили на підготовку матеріально-технічної бази освітянських закладів менше 3,6 мільйона гривень субвенцій, що становить заледве 28,7 відсотка від обіцяного. Приміром, кошторис на капремонт Новослобідської одинадцятирічки становить 600 тисяч гривень. Для освоєння цієї суми будівельникам потрібно щонайменше два місяці. Уряд же розщедрився на кошти лише в останній декаді липня. Ще тиждень було згаяно на проведення тендера серед підрядних організацій. Щонайменше декаду, за умови супердосконалої організації, буде згаяно на закупівлю та забезпечення об’єкта необхідними будівельними матеріалами...

Жодної копійки із передбачених 802 тисяч гривень досі не надійшло з держбюджету на придбання шкільних автобусів. Стежкою «старшого брата» у розв’язанні цієї проблеми пішло й обласне начальство, яке заборгувало цій програмі «лише» 2,9 мільйона гривень. Через відсутність коштів у місцевих бюджетах проблемним залишається і своєчасне забезпечення закладів підручниками.

Існує проблема, на тлі якої решта її «подружок», навіть укупі, здаються карликами. Йдеться про хронічну нестачу освітянських кадрів у сільській місцевості. Згідно з довідкою обласного управління освіти і науки, через нестачу фахівців 2000 вчителів сільських шкіл перейшли на «багатоверстатне» обслуговування. Причому 20 відсотків з них викладають по два-три і навіть чотири предмети одночасно, до того ж не за фахом. Навіть важко уявити, як учитель історії чи географії намагається дохідливо і зрозуміло втовкмачити учням закон Джоуля-Ленца чи біном Ньютона. Найгострішим у сільських школах є дефіцит учителів математики, фізики, іноземної мови та трудового навчання.

Зауважу — це сьогодні. Завтра сумний список обов’язково поповниться фахівцями з інших предметів. Ця переконаність базується на незаперечних фактах... Сьогодні 708 (!) педагогічних працівників регіону не забезпечені житлом. Тож, либонь, нічого дивного в тому, що нині на Сумщині налічується 246 (!) малокомплектних шкіл. Скільки їх буде за рік чи за два, залежить не тільки від демографічної ситуації, а й від ставлення влади до вчителів.

Сумська область.