Цей факт встановили спеціалісти контрольно-ревізійного відділу в Ніжинському районі та місті Ніжині під час ревізії фінансово-господарської діяльності спеціального авіазагону оперативно-рятувальної служби цивільного захисту населення Міністерства з питань надзвичайних ситуацій та у справах цивільного захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи за період з 1 січня 2006 року по 1 лютого 2007 року.
9 червня 2006 року керівництво спецавіазагону уклало договір з ТОВ
«Українська авіаційна компанія «Велес» (м. Київ) на предмет строкового платного користування вертольотом Мі-8МТ терміном до 20 жовтня 2006 року. Куди літатиме вертоліт і з якою метою, в договорі не зазначалось.Але, гортаючи документи, ревізори натрапили на листи генерального директора ТОВ
«Велес», які свідчили, що впродовж терміну оренди Мі-8МТ використовували на роботах у... Туреччині.«
Цікаво, на яких саме?» — заповзялася метою з’ясувати я. Кілька днів телефонувала до «Велеса». Але даремно. Один телефон, як повідомив люб’язний автовідповідач, був відключений від станції, до іншого, вказаного на реквізитах, просто ніхто не підходив.Заступник командира авіазагону Іван Коробка якоюсь мірою вгамував мою цікавість і пояснив, що за договором орендар не повинен був використовувати вертоліт в зоні воєнних конфліктів, а які роботи і де саме ТОВ
«Велес» виконуватиме на орендованій авіатехніці — це його справа.— Зазвичай фірми, що мають відповідні ліцензії, використовують орендовану авіатехніку для перевезення вантажів чи гасіння пожеж, — додав заступник командира.
— А, борони Боже, якась надзвичайна ситуація в Україні, й вертоліт знадобиться тут? — допитуюся в нього.
— Ми передбачили це в договорі. В такому разі орендар має повернути повітряне судно в 5-денний термін після отримання повідомлення від орендодавця, —
«заспокоїв» мене Іван Коробка.Між іншим, як з’ясували ревізори, після завершення терміну оренди ТОВ
«Велес» повернуло Мі-8МТ загону в несправному стані. Вертоліт потребував ремонту, що тривав близько місяця. І хоча робився він за рахунок «Велеса», орендну плату за цей період, що становила майже 117 тисяч гривень, з орендаря взяти ніхто не здогадався, зазначають ревізори.Іншою сферою діяльності САЗ були послуги з аерофотозйомки, які надавались ТОВ
«Телекінорадіокомпанія «Ілюзіон-фільм», ТОВ «Аерокосмічне агентство «Магеллан» та НВП «Укрінжгеологія». І все б нічого, якби, по-перше, ці види робіт передбачалися «Переліком додаткових платних послуг, які надаються аварійно-рятувальними службами», затвердженим постановою Кабміну від 17.05.2002 №644, а по-друге, оплату праці виконавцям згаданих послуг здійснювали за рахунок спеціального, а не загального фонду заробітної плати авіазагону.Але справжнє здивування чекало на ревізорів попереду. З’ясувалось, що упродовж цілого року згідно з договором, укладеним з Державною авіаційною пошуково-рятувальною службою МНС України (ДАПРС), авіазагін надавав згаданій службі платні(!) послуги з цілодобового чергування літака і вертольотів з екіпажами та рятувальною парашутно-десантною групою на випадок виникнення надзвичайних ситуацій, в тому числі й техногенних.
Тобто, виходило, що ДАПРС сплачувала авіазагону за роботи, для виконання яких, власне, і було створено загін і за що він отримував фінансування з держбюджету! Таким чином, торік ДАРПС зі свого загального фонду
«перекинула» до спеціального фонду авіазагону майже 5 мільйонів державних гривень! Утім, це вже проблеми Міністерства з надзвичайних ситуацій...У ході контрольного заходу ревізори виявили цілу низку інших порушень стосовно законності використання коштів державного бюджету та порядку формування власних надходжень організації.
Матеріали ревізії Контрольно-ревізійне управління в Чернігівській області направило до правоохоронних органів.
Любов САКУН, головний спеціаліст з питань взаємодії із ЗМІ та зв’язків з громадськістю КРУ в Чернігівській області.