Сьогодні стратегічною метою України є входження до європейської спільноти, опанування науково-технологічних та гуманітарних здобутків сучасної цивілізації. Тому одним з найважливіших чинників і рушійних сил цієї спрямованості в Європу є підвищення освітнього рівня нашої молоді та інтеграційна діяльність у рамках Болонського процесу. Одним із лідерів у цьому є сьогодні Харківський національний університет радіоелектроніки, який забезпечує підготовку висококваліфікованих фахівців більш ніж за 30 спеціальностями з інформаційних технологій та радіоелектроніки. Керівництво університету на чолі з ректором Михайлом Федоровичем Бондаренком приділяє значну увагу новітнім технологіям навчання. ХНУРЕ завжди йде в авангарді впровадження освітніх реформ. Як високопрофесійний спеціаліст і талановитий вчений у галузі штучного інтелекту, професор М. Бондаренко активно займається науково-педагогічною роботою, науково-методичним забезпеченням навчального процесу, напрацюванням новітніх навчально-методичних технологій. Водночас велику увагу в університеті приділяють збереженню того, чим славиться вища освіта в Україні, а саме: поглибленій фундаментальній підготовці. Тому тут не відкидають і традиційних методів навчання, всіляко сприяють науковому зростанню кадрів, забезпечують підготовку нових якісних підручників і посібників з фундаментальних та спеціальних дисциплін.

Оскільки діяльність людини нерозривно пов’язана із накопичуванням знань, то швидкість і результативність їх засвоєння визначає місце, що його посідає відповідний індивід на сходинках інтелектуального розвитку. Робота зі студентами вищого навчального закладу потребує особливої уваги, адже недоробки під час закладання базових знань можуть негативно позначитися на процесі формування зрілого фахівця. Саме тому важко переоцінити роль якісного підручника — науково й методично витриманого і разом з тим дохідливого — в підготовці фахівців-інженерів, науковців тощо. З цього випливає потреба мати декілька підручників з кожної дисципліни, але поки що наявних підручників зовсім мало, більшість із них морально застарілі або віддзеркалюють досвід лише закордонних університетів.

Одним із яскравих і надзвичайно актуальних прикладів творчого доробку колективу ХНУРЕ на цій ділянці є видання та впровадження в навчальний процес багатьох вузів України підручника «Комп’ютерна дискретна математика» (Харків: «Компания СМИТ», 2004. — 480 с.). Автори видання: ректор, заслужений діяч науки і техніки України, професор Михайло Бондаренко, а також Наталія Білоус та Анатолій Руткас. Книга може бути рекомендована і широкому колу студентів інженерно-технічних, зокрема комп’ютерних та фізико-математичних спеціальностей, і фахівцям у цих галузях. Написаний державною мовою підручник є взірцем сучасного видання, що гармонійно поєднує науковість і широту викладу матеріалу з наочністю і практичністю у використанні.

Варто підкреслити, що сьогодні важливою передумовою для стрімкого розвитку економіки України є оперативна підготовка висококваліфікованих молодих фахівців з інформаційних технологій та програмування. Автори підручника, усвідомлюючи ці потреби і тенденції, подають матеріал фундаментальної дисципліни, акцентуючи увагу на застосуванні актуальних методів і алгоритмів дискретної математики в інженерній діяльності, особливо в таких її напрямах, як комп’ютерні науки та інформаційні технології. До безсумнівних досягнень цього непересічного видання слід віднести зручне компонування матеріалу, що дає можливість використовувати підручник для підготовки студентів різних спеціальностей. Крім базових розділів, котрі охоплюють фундаментальні основи дискретної математики, підручник містить матеріал, що значно розширює галузь його застосування. Так, наприклад, розділи «Теорія графів», «Булеві функції та перетворення», «Алгоритми» і «Комбінаторика» можуть знайти своє застосування у підготовці фахівців споріднених спеціальностей.

Видання цілком виправдовує свій жанр — «підручник» —завдяки великій кількості ілюстративного матеріалу, що використовується при викладі теоретичних знань, а також прикладів розв’язання задач із певної теми. До того ж читачеві достатньо володіти математикою в обсязі середньої школи, тому книгу можна рекомендувати і для самостійної підготовки. Це особливо актуально у зв’язку з переходом освітнього процесу на кредитно-модульну систему та збільшенням питомої ваги дистанційних форм навчання. Контрольні запитання і завдання різного рівня складності наприкінці кожного розділу дають змогу студентам краще закріпити отримані знання й одержати навички розв’язати питання, характерні для відповідних галузей науки, а викладачам — підготувати необхідний контрольно-роздатковий матеріал, об’єктивно оцінити результати навчання. Така подача матеріалу особливо цінна тим, що дає змогу за мінімальний час опанувати необхідний обсяг знань і навичок.

Підручник відповідає сучасним вимогам, матеріал викладений повно, логічно послідовно, дохідливо. Усе це сприяє ефективному засвоєнню студентами знань з дискретної математики, яка є базовою дисципліною в підготовці фахівців у галузі комп’ютерних наук. Усі вищезгадані якості дають належні підстави рекомендувати цей підручник для висунення його на здобуття Державної премії України в галузі науки і техніки 2007 року.

Петро КАЛЕНЮК, професор, директор Інституту прикладної математики та фундаментальних наук Львівської політехніки, завідувач кафедри обчислювальної математики і програмування.