Відбулося дві прес-конференції, у центрі яких був так званий авіаційний скандал: представники Ліги лінійних пілотів, Профспілки-асоціації льотного складу України та Конфедерації вільних профспілок України заявили, що адміністрація компанії «АероСвіт» незаконно увільнила з посади пілота Сергія Молодого — через його профспілкову діяльність.

Страйк?

Сам скривджений твердить, що в компанії перевищуються норми нічного робочого часу екіпажів, ігнорується право командира літака приймати остаточне рішення про можливість виконання польоту, нехтуються вимоги до норм харчування екіпажів, фальсифікується час фактичного початку роботи, що негативно впливає на безпеку польотів, про що він не лише інформував керівництво компанії, а й вимагав усунення недоліків. За що, за його словами, був увільнений з роботи.

Пілот твердить, що адміністрація порушує близько 30% пунктів положення про безпеку польотів, і попереджає: якщо вони не будуть усунуті, то на початку вересня третина пілотів страйкуватиме. Адже 19 квітня, за рішенням зборів профспілки Ліги лінійних пілотів, оголошено передстрайковий стан, про що повідомлено керівництво підприємства.

Представники профспілок також запевнили, що коли адміністрація не поновить Сергія Молодого на роботі й не виконає його вимог, то вони закликатимуть не лише до страйку, а й до солідарності колег за кордоном — з тим, щоб організувати пікети й не дозволити купувати квитки на рейси «АероСвіту».

«Чай» розбрату

Натомість представники адміністрації, зокрема, її генеральний директор Арон Майберг наполягає, що конфлікту з профспілками немає. Попередження про страйк не було, і він не бачить підстав для його проведення, оскільки досі жоден співробітник компанії не звертався зі скаргами на недотримання норм робочого часу. Та й у компанії таке порушення неможливе: управління виробництвом заведене в електронну систему, куди, зокрема, закладено законодавчі нормативи робочого часу пілотів, на підставі яких і здійснюється планування роботи екіпажів.

Водночас генеральний директор повідомив, що єдина причина звільнення командира повітряного судна Сергія Молодого — невідповідність його професійних якостей вимогам компанії, неодноразові порушення внутрішнього розпорядку та необгрунтований зрив рейсів. Приміром, лише один з інцидентів, через який було затримано виліт літака з пасажирами: у бортовому харчуванні замість чаю однієї марки екіпажу подано інший. Арон Майберг заявив, що поновити на роботі фахівця, чия кваліфікація не відповідає вимогам компанії, під тиском профспілок — поганий прецедент.

Дивне протистояння

Тож — профспілки проти авіакомпанії. З одного боку, захищати права трудящих — їх обов’язок. З другого —ця боротьба викликає чимало запитань. Передовсім тому, що проблеми, порушувані звільненим пілотом — головою профспілки, безперечно, важливі, але їх розв’язують у робочому порядку. Втім, є питання серйозніші. Приміром, президент Профспілки-асоціації льотного складу України Валентин Рвачов повідомив, що впродовж кількох років «АероСвіт» порушував вимоги щодо безпеки польотів. Тільки цього року, за його словами, сталося чотири випадки, котрі могли б спричинити авіакатастрофи. Коли так, то чому профспілки не вимагали їх розгляду, а чекали, поки когось звільнять? Не знаю, чи налякали вони страйком компанію, але мене, потенційного пасажира, — так. А ще більше — заява лідера профспілки, що коли Молодого поновлять на роботі, то компроміс можливий...

Є й інші запитання. Приміром, такі, що мають стосунок до безпеки польотів. Про недоліки у цій сфері заявляли представники профспілок. Тим часом саме безпека пасажирів, як заявляють в «АероСвіті», — пріоритет у діяльності компанії і головна передумова ухвалення будь-якого рішення. Це відображено у публічних документах, доступних кожному працівникові, а отже, і членам профспілок. Тільки цього року компанія передбачає на 30% збільшити видатки на цю сферу —майже 197 млн. грн., про що, звісно, представники профспілок знають. До того ж лише в першому півріччі відбулося 50 перевірок та аудитів компанії —внутрішніх і за кордоном. За їх результатами національним і міжнародним сертифікатами підтверджена пріоритетність заходів щодо безпеки польотів.

«Боротьба» до останнього?

Однак усупереч відмінним оцінкам, Конфедерація профспілок обіцяє компанії страйк і намагатиметься відлякати від неї пасажирів. Тож найбільший в Україні перевізник утягнутий у протистояння з профспілками. Щоправда, керівники авіакомпанії вважають, що конфлікту з профспілкою пілотів у них немає, акції протесту малоймовірні, але не заперечують: скандал може зашкодити діловій репутації «АероСвіту»...

Тим часом фахівці вважають, що страйк пілотів, якщо він відбудеться, — напівзаконний засіб. Він не заборонений законом, але оскільки їх з компанією трудовий договір обумовлює, що працівник зобов’язаний виходити на роботу, то страйк кваліфікуватиметься як порушення.

Яка мораль цієї «байки», правильніше, якого висновку дійшла я, автор, що має нагоду спостерігати за процесами у багатьох сферах українського життя-буття? Інтереси у сторін різні. Приміром, Сергій Молодий закликає колишніх колег-пілотів до страйку, обіцяючи вибити їм у такий спосіб підвищення зарплати. Але сам він визнає, що в «АероСвіті» пілоти й нині заробляють більше, ніж у будь-якій іншій авіакомпанії України...

Не зовсім прозора також позиція Конфедерації вільних профспілок. Головна їхня вимога — відновлення на посаді колишнього пілота авіакомпанії. Про решту закидів у цьому разі обіцяють забути. А як же бути зі звинуваченнями компанії у порушенні норм безпеки польотів? Це означає, що або порушень не було, або безпека пасажирів насправді профспілку не дуже й непокоїть. Якось дивно вільні профспілки почали захищати права трудящих. Захист, схожий на гру в піддавки...