Василь Гоменюк із села Козирщина Млинівського району творить красу з допомогою... сокири. Шкода лише, що та краса ховається у позасільському приліску, а точніше — на хуторі, де і мешкає сім’я Гоменюків.
— Тутешня місцина мені не тільки знайома, а й рідна, — розповідає Василь Гоменюк. — Бо тут жили мій дід Петро і баба Антошка, а я у них виховувався. За радянської влади, коли боролися з хуторянством, їх хотіли виселити. Але дід затявся — стріляйте, а звідси нікуди не піду, так його примагнічувала тутешня природа. А сусід таки пішов. І знаєте, що сказав на прощання:
«Ти, Петро, навіть не здогадуєшся, за чим я найбільше жалію — за соловейком, бо прошу-прошу, а він за мною ніяк не хоче до міста летіти». Зрештою, і мені соловейка довелося довго не чути. Бо поїхав я «за довгим рублем» до Сибіру. Потім — на схід України. Одне слово, доля добряче помотала по світах. А закінчилися мої скитання тим, що разом з дружиною Галиною та сином Тарасом повернувся на батьківщину. І саме тут народилось ще двоє наших дітей.Якщо до бджільництва Василя Гоменюка привчив дід Петро, то різьбярську майстерність він опанував у Сибіру. Там зводили будиночки-зруби. Причому без жодного цвяха, зв’язуючи деревину до деревини старовинним методом
«замка». І керував роботою майстер Андрій, в якого був лише один інструмент — сокира. Він нею і рубав, і тесав, і шліфував. А заодно навчив українця «творити» сокирою справжні дива. Отож, повернувшись на батьківщину в рідну дідівську місцину (із старою столітньою хатиною — латаною-перелатаною), Гоменюк не тільки пригадав різьбярську науку, а практично весь свій вільний від домашніх клопотів час присвятив їй.— Спочатку моя дружина Галя була проти витесанок, —щиро зізнається майстер, — і я добре розумію її: бо роботи по господарству непочатий край, а я ніби прилип до сокири, тешу невідомо що. Але потім дружина почала навіть допомагати мені. Переломним тут стало те, що я для неї зробив казкове ліжко — таке, як у казці про лісовиків. Галі сподобалося, тож після цього почала сама з лісу всіляке коріння приносити. Подивись, мовляв, чоловіче на це сплетіння, може, із нього якийсь гарний виріб вийде. Та й сам я (особливо коли працював єгерем) до дерев, кущів, корінців придивлявся. Траплялися справжні шедеври. Варто було почистити, полакувати — і сувенір, як на замовлення.
Якось Гоменюку порадили:
«Тобі, Василю, у цьому райському куточку ще б оригінальну російську баню змайструвати. Для повного щастя...» Змайстрував: і всередині, і знадвору вона — справжнє мистецьке диво, не кажучи вже про користь.— Я у ній всі свої болячки повиводив, — зізнається селянин. — Тепло у ній чотири дні тримається. Перший секрет бані — у дерев’яному зрубові. Другий — у тому, що пара — від березових дров, із дьогтем. Третій — у різномаїтті цілющих трав, якими банька і встелена, і обвішана. Четвертий — в унікальному камінні для пари. Я його у позасільському кар’єрі викопав.
На додачу до Василевих секретів назвемо ще й п’ятий — візуальний. До такого казкового зрубу ніби магнітом притягує. Як і до пасіки, де стоять не просто вулики, а млини, леви, теремки, башти. Тобто те, що створила Василева уява. З цього приводу майстер каже, що бджоли, як і люди, люблять красу, і їм набагато приємніше повертатися із медом до гарного обійстя.
Прикрашає пасіку і кам’яний фонтан. Це вже витвір рук Назара, Василевого сина. Тут що не камінець, то якийсь образ. Одразу відчувається — син переймає батькову науку.
Цікаво також, що доріжка до пасіки вимощена дубовим паркетом. До того ж вона такого самого світло-сонячного кольору, як і вулики. Річ у тім, що майстер покриває дерево лаком власного виробництва. Промислового він абсолютно не визнає. Називає суцільною хімією, яка йде на шкоду бджолам. А ось власний — із суміші воску, прополісу та мінеральних масел — корисний і витривалий, бо під сонцем практично
«не випалюється».Ще одну властивість дерева (береста) Василь Гоменюк демонструє на прикладі змайстрованого заплечника, тобто рюкзака. Влітку селянин із ним практично не розлучається. Бере, йдучи по суниці, гриби, на косовицю, і, як сам заявляє, кращого похідного холодильника годі знайти. Покладеш у нього флягу з водою — весь день прохолодна. Із береста також всі сільнички у хаті Гоменюка. В таких сіль ніколи не мокріє. Берест використано і у погребі, де зберігаються різні настоянки із цілющих трав.
Рівненська область.
Фото Євгена ЦИМБАЛЮКА.