Нині незаконним захопленням підприємств уже нікого не здивувати. Три тисячі(!) стратегічно важливих для нашої країни об’єктів уже в руках нечесних ділків. І, на жаль, цей сумний список мало не щодня поповнюється. А незабаром рейдерські хвилі в тенетах корупційних сіток можуть винести на берег кримінально-фінансових варягів і вітчизняний флот.

Гордість країни два роки в облозі рейдерів

Роками можновладці намагаються залатати дірки в законодавстві та поставити надійний заслін, м’яко кажучи, недружньому поглинанню компаній — збирають бізнесменів, утворюють комісії і комітети на різних рівнях. Та далі обіцянок справа не йде. А рейдери не сплять. Вигадують різні схеми, заводять дружбу серед прокурорів, суддів, впливових політиків... Та й дехто серед народних обранців (звісно, не через ідейні переконання) не проти посприяти нечесним ділкам і напустити пилу в очі наївним співвітчизникам та акціонерам компаній. Прикладом такого правового свавілля може слугувати ситуація з національним перевізником, однією з найпотужніших судноплавних компаній у Європі — АСК «Укррічфлот», яка опинилася під рейдерським прицілом.

До складу АСК «Укррічфлот», окрім заводів і ремонтних баз, входять Миколаївський, Херсонський, Запорізький, Дніпропетровський та Чернігівський річкові порти, де щорічно переробляється 10 млн. тонн вантажів. За останні роки виробнича інфраструктура портів якісно покращилася. Не припиняється планомірна робота з реконструкції причалів, модернізації устаткування, будівництва елеваторів, під’їзних колій...

Треба зазначити, що АСК «Укррічфлот» найперша в Україні почала виплачувати своїм акціонерам дивіденди й регулярно робить це вже протягом 12 років. До того ж стабільно ефективна робота компанії дає змогу постійно збільшувати суму дивідендів. А вартість акції за останні два роки зросла у п’ять разів і до кінця поточного року, за розрахунками спеціалістів, вона становитиме щонайменше 40 гривень!

Наведені факти й цифри переконують у позитивній динаміці розвитку АСК «Укррічфлот», яка по праву удостоєна почесного звання «Національний перевізник України».

Майже два роки компанія змушена тримати оборону від злочинних спроб певних олігархічних структур силоміць захопити провідне підприємство вітчизняної транспортної галузі. Нещодавно рейдери знову поновили свої атаки на «Укррічфлот», і за рішенням чергового догідливого суду акції компанії знерухомлені. Знову закручено судову чехарду, незважаючи на постанову Генеральної прокуратури про припинення судового переслідування компанії та на десятки судових рішень на користь «укррічфлотівців».

Акціонери, трудовий колектив «Укррічфлоту» змушені витрачати дорогоцінний час та чималі зусилля на боротьбу з рейдерськими наїздами, на спростування різного роду безпідставних звинувачень на свою адресу.

Тож у чому звинувачують компанію рейдери та їхні друзі з правоохоронних органів?

У неправильному використанні у 2003—2005 роках акцій власної емісії, стверджує голова правління ГО «Антирейдерська спілка акціонерів АСК «Укррічфлот» (про неї нижче) Микола Зеленко. На думку рейдерів, акції, які на той час були на балансі емітента, треба було анулювати чи розподілити серед працівників компанії, або продати на вторинному ринку цінних паперів за низькими цінами, які тоді були.

За розрахунками фахівців, усі ці варіанти використання акцій призвели б до збитків (тобто зменшення активів компанії) на суму від 1,4 до 13,8 мільйона гривень, залежно від варіанта.

Правління компанії, чітко дотримуючись настанов акціонерів, обрало інший, законний шлях, здійснивши протягом 2003—2005 років обмін акцій АСК «Укррічфлот» на акції інших емітентів. Таким чином, компанія є 100-відсотковим власником ЗАТ «Інвест-транс» (18 відсотків акцій АСК), а також співвласником ЗАТ «Трудовий колектив АСК «Укррічфлот» з часткою статутного фонду — 19,2 відсотка та «Річфлотсервісу» — відповідно, 9,8 відсотка.

Отже, акції АСК «Укррічфлот» сконцентровані в структурах компанії та її акціонерів. На випадок продажу вказаних часток активи компанії, і, природно, її акціонерів можуть збільшитися на 66,6 мільйона гривень.

Тож про яке порушення прав акціонерів говорять рейдери?!

Ось і нині рейдери підняли свою чергову брудну хвилю наклепу проти «Укррічфлоту».

Коли мовчить Закон — залишаються...

Справді, що робити, якщо немає закону про кримінальну відповідальність за рейдерство і взагалі не існує законних перепон для нечесних ділків? Коли навіть правоохоронці не знають, як реагувати на «економічних піратів», які намагаються привласнити компанії у будь-який спосіб? І це в той час, коли акціонери (а їх більш як 70 тисяч) цілковито підтримують діяльність правління. Виявляється, голос більшості — ніщо?!

Нині, напередодні виборів, відповідну законодавчу базу удосконалити неможливо. Вона, запевняють керівники країни, в процесі розробки. Ось і урядову Міжвідомчу комісію з питань протидії поглинанню і захопленню підприємств утворили. І вже декілька засідань відбулося. А крига не скресла. В «Укррічфлоті» вкотре переконалися, яким довгим та тернистим буває шлях від слів до діла.

...самооборона і наступ

Терпець урвався в «річфлотівців» через непомірні апетити нахабних рейдерів. Через бездіяльність влади. І через, без перебільшення, патріотичне бажання зберегти вітчизняний флот. «Річфлотівці» вирішили не чекати манни небесної від влади і діяти самі. 70 тисяч акціонерів і 10 тисяч працівників підприємств компанії одностайно підтримали ідею про створення громадської організації «Антирейдерська спілка акціонерів Акціонерної судноплавної компанії «Укррічфлот». Головна мета — захистити соціальні та економічні права акціонерів і працівників компанії від протиправних дій рейдерських угруповань. Спілка співпрацюватиме з іншими вітчизняними та міжнародними організаціями, які також борються з рейдерством, інформуватиме про конкретні прояви рейдерства і відстоюватиме правові інтереси членів спілки у державних та судових органах України.

Лави спілки зростають щодня, народне ополчення нарощує м’язи і готується до серйозної діяльності. Активісти вже проводить публічні акції протесту — блокують приміщення штаб-квартир, звідки виконавцям рейдерських операцій надходять вказівки та інструкції.

Ось і нещодавно в центрі обурення опинилася Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку. Саме вона перевіряла діяльність АСК і не виявила жодних порушень в роботі. Однак незабаром голова ДКЦПФР Анатолій Балюк надіслав ще одну комісію, яка зробила протилежні висновки. Отже, виникає запитання до ДКЦПФР: «А який з двох цих документів — фільчина грамота?» Заради об’єктивності треба зазначити, що експертизи Інституту держави і права імені Корецького та Міністерства юстиції засвідчили, що висновки членів комісії, зроблені під час останньої, другої, перевірки не відповідають справжньому стану справ та тенденційні по суті. Однак, ДКЦПФР не визнала цих рішень.

Цілком очевидно, впевнені в «Укррічфлоті», що здійснена зумисна спроба дискредитувати «Укррічфлот» і в такий спосіб створити штучний прецедент, щоб паралізувати виробничо-економічну діяльність компанії. «Тож кому ви служите, пане Балюк, — державі чи рейдерам?» —шукають справедливості біля стін ДКЦПФР спілчани.

Вони ще не втомилися шукати справедливості й робити різкі заяви. Вистраждані погрозами і байдужим ставленням чиновників, до яких роками намагаються достукатися «річфлотівці».

«Для рейдерських «паханів» закон на кшталт дишла, і не більше(!), — йдеться у звернення «Антирейдерської спілки акціонерів АСК «Укррічфлот». — З пухким гаманцем вони почуваються господарями життя, бо, не соромлячись, гвалтують юридичною казуїстикою чинні в державі правові норми. А щоб виглядати респектабельними бізнесменами в очах суспільства, намагаються через засоби масової інформації якомога кримінальніше очорнити саме свою жертву... Ці піраньї економіки не цураються брудного підтасовування фактів, якими останнім часом зарясніли публікації, де поширюються чистої води плітки про начебто «незаконний обмін акціями», про нібито завдані компанією збитки державі на 17 млн. грн., хоча йдеться не про державне підприємство, а... акціонерне».

На превеликий жаль, такими безпідставними твердженнями не гребують навіть поважні політики, яким народ довірив свою долю у вищому законодавчому органі країни. Причому дуже дивує надзвичайна синхронність таких, не кажучи вже про обгрунтованість, нестриманих заяв із розгортанням чергової навали на «Укррічфлот».

Судіть самі. Якщо уважно прислухатися до деяких народних депутатів, то можна подумати, що керівництво АСК «Укррічфлот» навмисно провокує рейдерів, аби відволікти увагу Генпрокуратури та громадськості від незаконних дій, спрямованих на розвал найбільшої судноплавної компанії України.

«Не витримує найпоблажливішої критики явно уявна, аніж професійна, компетентність народних депутатів у сфері водного транспорту, щодо нинішніх особливостей діяльності акціонерних товариств, — переконані спілчани. — Наведені ними так звані факти з посиланням, уже як правило, на анонімні джерела з урядових установ, вочевидь, скоріше скидається на вульгарний демарш заради копійчаного популізму. А, можливо, можна припустити, переслідують ті самі, далеко не копійчані цілі, що й замовник рейдерської навали. Більше того. Не зовсім зрозуміла в цьому аспекті позиція лідерів ряду політичних сил, чиї представники використовують депутатські повноваження на догоду сумнівним ділкам. Ділкам, які ні на крихту не переймаються державними інтересами, а відтак — зневажливо байдужі до долі країни, добробуту її народу».

«Тож серйозно попереджаємо наших супротивників, що відтепер переходимо від оборони до рішучого наступу, активного наступу на рейдерів та їхніх прибічників», — заявляють спілчани. І вірять, що перемога буде за ними! Бо за ними правда! І весь український флот!

Довідка

Завдяки перспективно зваженій і економічно обгрунтованій господарській діяльності флагмана транспортної галузі України — АСК «Укррічфлот»

* забезпечено 500-відсоткове зростання вартості власних акцій;

* зароблено 66 млн. гривень за рахунок професійної роботи з цінними паперами;

* відновлено суднобудування на власних заводах барж («Європа-М», Запоріжжя), на етапі підготовки — виробництво буксирів (Херсон);

* упродовж 2003—2006 років збільшено активи на 81,7 відсотка, а власний капітал — на 76,2;

* залучено майже 100 мільйонів доларів у будівництво нового українського флоту;

* введено в експлуатацію 14 нових суден-автоматів світового класу (в нинішньому році на воду буде спущено ще три такі судна).