До єдиного у світі музею мариністичного мистецтва — Феодосійської картинної галереї Івана Айвазовського (Айвазяна), яка вже шість років має статус національної художньої галереї, черги завжди не менші, ніж на місцеві пляжі. Весь липень тут відзначали цікавими виставками та іншими заходами до 190-ліття визначного майстра пензля.

Ювілей талановитого живописця моря, котрий був ще й щедрим меценатом (збудував феодосійцям порт, залізницю, водогін, відкрив першу публічну бібліотеку, допомагав юним талантам), земляки готувалися зустріти з особливим ентузіазмом.

Заснував знаменитий художник свою галерею, де найбільша у світі колекція — понад 400 живописних і графічних творів Айвазовського (всього у фондах 11 тисяч експонатів), на власний кошт в 1880 році. А через двадцять років подарував її місту. З 22 липня вперше відкриють для широкого огляду зовсім невідомі загалу живописні й графічні твори. Ці шедеври, на жаль, нема змоги тримати у постійній експозиції, бо на них згубно впливає світло, навіть неяскраві промені, а ці твори мають непересічну цінність, кажуть мистецтвознавці-екскурсоводи.

Ця виставка — лише прелюдія до урочистостей вшанування великого мариніста. 29 липня, в День міста, відбувся гала-концерт майстрів мистецтв і вечір пам’яті художника у рамках міжнародного фестивалю “В гостях у Айвазовського”. Вже випущено подарунковий альбом репродукцій творів ювіляра із фондів галереї. Завершить пам’ятні заходи наукова конференція “Мистецтво не знає кордонів” — у другій декаді вересня.

У ювілейні дні особливо актуальною стала відкрита два роки тому меморіальна кімната особистих речей і численних відзнак Айвазовського, яку за унікальність та коштовність експонатів називають ще й “сейфом”. Адже стіни невеличкої кімнатки, помережаної додатковими заходами охорони, прикрашають донедавна зовсім невідомі картини із найціннішого скарбу запасників. Вражають витонченістю виконання шедеври декоративно-прикладного мистецтва, вироби з фарфору, що конкурували з самим Фаберже.

Влаштовують тут і ювілеї учнів і друзів Айвазовського. Відзначили кількома цікавими виставками 135-річчя “співця древньої Тавриди” Костянтина Багаєвського. Виставку “Айвазовський і Магдесян” відкрили до 150-ліття феодосійця Едуарда Магдесяна, котрий вчився у Айвазовського і виробив власний оригінальний почерк. Виставками пейзажів Кіммерії пошанували 130-ліття від дня народження поета й художника Максиміліана Волошина. До кінця липня експонуватиметься графіка й живопис Лева Лагоріо, на думку мистецтвознавців, другого за значенням після Айвазовського.

Попереду виставка до 115-річчя Миколи Басрамова, котрий працював у галереї 45 років, зібрав левову частку нинішньої багатющої колекції, врятував її в роки війни, написав досі не перевершену монографію про Айвазовського, відкрив художню школу його імені, виховав цілу плеяду чудових майстрів пензля, створив феодосійську школу живопису.

Втім, у директора галереї Тетяни Гайдук є й інший клопіт. В диму затяжних політбоїв десь загублено обіцяні урядом на завершення капітального ремонту галереї 4,5 млн. грн. На презентовані із міського бюджету 2 мільйони мають реставрувати склеп і могилу Айвазовського, робочий кабінет, службові приміщення і майстерню. Хоча муніципальних коштів на все це не вистачить. Заковика ще й у тому, що за заповітом Івана Костянтиновича галерея належить місту, отже, є його комунальною власністю. Феодосії ж, навіть з усіма її меценатами та пієтетом до славного земляка, відновити її не під силу. Київ же фінансувати комунальну власність не може. Тому гроші виділяє порціями лише вряди-годи, у виняткових випадках. Хіба 190-річний ювілей всесвітньо відомого Айвазовського не така нагода?

Крим.