Я знаю про польський кінематограф більше, ніж у Польщі знають про кіно моєї країни. Принаймні в архіві пам’яті живуть картини Романа Поланськи, Єжи Гофмана, фільми Вайди і Зануссі, зрештою, персонажі мультику Льолик і Болик. Директор лодзинського кінотеатру
«Чарлі», де показують елітне світове кіно, Славомир Фіалковський назвав лише одного українського режисера — Сергія Параджанова. На жаль. Виходить, у сусідній, близькій нам за духом державі не дивляться і не знають українських фільмів. Зате люблять і пишаються своїми. І це правильно. Мабуть, тільки таке ставлення до кінематографа дає йому можливість розвиватися.У Польщі щорічно знімають близько 30 картин. Усі вони так чи інакше фінансуються з бюджету — від 20 до 90%. Кінематографісти кажуть: відтоді як створили в Польщі Інститут кіномистецтва, знімати легше. На відміну від нас, тут не роблять ставку лише на історичне національне кіно. Перевагу віддають сучасним сценаріям на життєві теми. Щоправда, одержати держзамовлення і відповідно гроші на фільм легше маститим режисерам, аніж дебютантам. У цьому ми схожі.
Я із заздрістю дивилась, як проходять практику студенти в культовій лодзинській
«Школі кіно». Таких вузів у країні два. Другий у Катовіце. Майбутні метри світового кінематографа мають і плівку для зйомок своїх перших робіт, і апаратуру, і студії. На студентів працюють цілі цехи, де виготовляють декорації, костюми і т. д. Усе видається дуже професійним і легким. У цих молодих людей залишається час на творчість. А українські студенти кінофакультету насамперед шукають гроші на реалізацію своїх творчих амбіцій.У цій школі навчався Роман Поланськи. Нам показали його дебютні картини. Серед них
«Двоє із шафи», за яку метр світового кіно отримав наприкінці 50-х одну зі своїх перших нагород на міжнародному фестивалі у Франції. У тих, хто прийшов до альма-матер після нього, роботи не гірші.У Лодзі є навіть музей кіно. Він розташований у замку ХІХ століття, що належав Каролю Шейблеру — великому місцевому фабриканту. В інтер’єрі замку Анджей Вайда знімав свою
«Землю обітовану». Використовували його для своїх картин й інші режисери. Нині тут зібрано унікальну колекцію фільмів, документів, декорацій, реквізиту й апаратури — тепер це експонати музею. За словами його директора Мечислава Кузьмицького, музей організовує різні пересувні експозиції, фестиваль музики кіно, міжнародний фестиваль документального кіно «Людина під загрозою»...У Лодзі живе близько мільйона людей. У минулому це було добре розвинене мануфактурне промислове містечко. В пам’ять про це залишилися численні будівлі закинутих фабрик та електростанцій. Сьогодні Лодзь переформатовується з промислового в культурний європейський центр. Усі передумови для цього є, стверджує віце-мер міста Влодзиміж Томашевський. Тут жили і діяли художники, композитори, музиканти і, звичайно, кіношники світового рівня. Незабаром у центрі Лодзі в будинках старої занедбаної електростанції побудують центр сучасного кіномистецтва. Ідея належить Фундації мистецтва світу, одним із засновників якої є режисер Девід Лінч. Цей масштабний проект (його попередній бюджет — півмільярда євро) фінансує частково Лінч, частково ЄС і міська влада Лодзі.
За задумом проектувальників, у цехах колишньої електростанції розмістять кіностудію, бібліотеку, галереї, готельні апартаменти, ресторани і кафе. Центр займе 90 га. Для здійснення такої промислово-культурної конверсії проведуть (щоправда, за іншою фінансовою програмою ЄС) реконструкцію вокзалу — рейки опустять на 15 метрів під землю. Гуляючи урбаністичним нутром промислової зони і слухаючи про лінчевські плани зробити в Лодзі польський Голівуд, я зрозуміла: на кіно тут ставлять по-великому.
На студії мультиплікаційних фільмів
«Симафор» це спостереження підтвердилося. Студії вже 70 років. Але сьогодні вона живе по-новому. Бренд польської анімації акціонував творчий колектив. І поставив роботу на комерційну основу. Тут немає шикарних апартаментів і євроремонтів. Як пояснив директор «Симофора» Збішнєв Змутзки, гроші тут вкладають у кіно, а не в меблі. За рік на студії знімають п’ять мультфільмів, та ще кілька дебютних. Остання масштабна робота — спільна з британцями повнометражна лялькова анімація за мотивами музичного твору Прокоф’єва «Петя і вовк». Торік вона одержала приз на міжнародному анімаційному фесті у Франції. Якщо хтось з українських дистриб’юторів купить права на демонстрацію цього фільму, «Петю» покажуть і в нас.І нині цехи анімаційної студії не простоюють. Тут роблять єгипетські піраміди, фараонів і мумії. Відтворюють їх з гіпсу, пінопласту і глини. Деяких персонажів забезпечують механізмами і вони оживають. Поляки виконують велике замовлення однієї німецької компанії. Має вийти пересувна експозиція про історію Стародавнього Єгипту. Аналогічну виставку з давніми динозаврами кілька років тому привозили до Києва.
Усе, що я побачила і почула в столиці польської кінематографії, ще раз підтверджує теорему розвитку кіно. Для розвитку цієї індустрії необхідна підтримка держави (бодай моральна та законодавча) і приватні гроші. Щодо України, друге в нас сьогодні легше знайти, ніж отримати перше.
Київ—Лодзь—Київ.