«Те, що в Україні створено своєрідну «державу пільг», ні для кого не секрет. Про це багато говорили, але, на жаль, мало робили для ліквідації цього явища. Не дивно, що напередодні виборчої кампанії ця тема знову стала актуальною. Але дивує, що чиновники, котрі роблять подібні заяви, далекі від розуміння, які пільги мають посадові особи усіх гілок влади і якими пільгами сьогодні користується населення», — зазначив один з лідерів БЮТ Микола Томенко (на знімку).

Депутати від БЮТ не раз починали боротьбу з необґрунтованими пільгами передовсім у середовищі чиновників. Проте, на жаль, на кожному етапі не знаходили належної підтримки. «Якщо теперішні заяви, що звучать і з боку «Нашої України», і з боку секретаріату Президента, будуть підтримані їхніми реальними кроками та політичною волею, то 2008 рік може стати роком початку ліквідації пільг в Україні», — переконаний Микола Томенко.

За його словами, сьогодні можна говорити про своєрідний план початку реальної ліквідації необґрунтованих пільг та преференцій. «Ще раз хочемо застерегти: наша команда завжди дотримувалася позиції, що професіональний державний службовець мусить отримувати гідну заробітну плату, яка повинна бути його головною мотивацією до належної, не корумпованої діяльності. Система, вибудувана за радянських часів і яка діє нині, залишає низку реальних та прихованих пільг, а тому породжує корупцію і хабарництво», —зауважив Микола Томенко.

Отже, на його переконання, для ліквідації необґрунтованих пільг в Україні необхідно здійснити такі заходи.

1. Прийняти у Верховній Раді зміни до Закону України «Про статус народного депутата України» (про скасування пільг).

Цей пункт є найбільш політично резонансним, бо про скасування пільг для народних депутатів уже не один рік ведеться мова. Так, відповідний законопроект під реєстраційним номером 1058-2, запропонований Юлією Тимошенко, Миколою Томенком та Ольгою Боднар, не раз обговорювали в парламенті V скликання, але він так і не набрав необхідної кількості голосів.

2. Ліквідувати Державне управління справами (ДУС) та перевести його господарські функції до секретаріатів Кабміну, Президента і Верховної Ради.

«Ця інституція, створена за часів президентства Леоніда Кучми і не раз критикована в останні роки, є можливістю організовувати приховані преференції та пільги для чиновників усіх гілок влади, передовсім виконавчої. Заяви керівника служби забезпечення зв’язків з Верховною Радою України та Кабінетом Міністрів Яна Берназюка про те, що пільгами користуються лише народні депутати, свідчать або про недостатню поінформованість працівників секретаріату Президента, або про намагання свідомо обманути суспільство», — зазначив Микола Томенко. Адже в державному бюджеті чітко зазначено, що санаторно-курортне, медичне та іншого роду обслуговування (що є власне пільгами, бо передбачає спеціальну процедуру їх надання) передбачається, окрім народних депутатів, і для працівників керівного складу органів державної влади — посадових осіб секретаріату Президента, уряду та інших інституцій виконавчої влади.

Зокрема, наведемо лише деякі цифри із держбюджету на нинішній рік. Так, лише на утримання апарату ДУСі передбачено 709 мільйонів гривень, на підтримку санаторно-курортних закладів ДУСі — 98 мільйонів гривень, на стаціонарне медичне обслуговування народних депутатів та керівного складу органів державної влади — 74 мільйони гривень, так само і на їхнє поліклінічно-амбулаторне обслуговування — 77 мільйонів гривень, на ремонт «Феофанії» — 30 мільйонів гривень, обслуговування діяльності Президента та секретаріату Президента (?!) 75 мільйонів гривень тощо.

«Зараз ми не входимо в деталі найбільш болючих та резонансніших тем, що стосуються господарської діяльності ДУСі. Адже досі у пресі згадується про те, що за рахунок фінансування Державного управління справами закуповуються квартири для працівників секретаріату Президента, за державний кошт через цю структуру обслуговуються більш як 10 президентських резиденцій, більшістю з яких Президент не користується, утримуються і різноманітні структури на зразок Житомирського лікеро-горілчаного заводу тощо», — нагадав політик.

Загальновідомо, що в системі державної влади існують загалом десятки санаторіїв, оздоровчих закладів, що утримуються за бюджетні кошти. «Необхідно вибудувати цю систему у такий спосіб, щоб ці санаторії почали нарешті приносити кошти в бюджет, а не дотуватися з цього. Подібна ситуація і з президентськими резиденціями. В усьому світі такі установи, окрім так званих основних резиденцій, — це масові заклади відкритого типу, які приносять кошти для бюджету країни через проведення там екскурсій, конференцій, прийомів тощо. Велика честь для нашої небагатої країни утримувати таку кількість резиденцій, в які час від часу заїжджають лише високопосадовці центрального чи місцевого рівня», — вважає Микола Томенко.

3. Скасувати спецпенсії

Одна із пільг, яка поширюється на цілу низку категорій не лише депутатів, міністрів, інших високопосадовців, а й працівників керівного складу судів, міліції, митних служб тощо, — це особлива система нарахування пенсій. «Очевидно, що в цьому разі йдеться про пільгу, бо для цих категорій громадян пенсії нараховуються з розрахунку 70—80% від заробітної плати. Це принципово відрізняється від системи нарахувань для середньостатистичного пенсіонера. До речі, спробу ліквідувати таку несправедливість було зроблено за часів уряду Юлії Тимошенко, коли скасували такий принцип пенсійних нарахувань. Однак народні депутати з більшості парламентських фракцій звернулися до Конституційного Суду, який визнав таке скасування пільгових пенсій незаконним», — зазначив Микола Томенко.

4. Скасувати пільги та преференції міністерств, відомств, місцевої виконавчої влади

«Ані в бюджеті, ані в спеціальних законах ви не знайдете чітко виписаних преференцій, які зробили для себе чиновники центральної та місцевої виконавчої влади. Проте до сьогодні багато, наприклад, міністрів та їхніх родин вільно пересуваються службовими літаками чи гелікоптерами. А чиновники обласних адміністрацій, податкових, міліцій, прокуратур чи СБУ мають власні за фактом, але збудовані за бюджетні кошти, будинки відпочинку, санаторії, турбази. Тому і в цій системі хаотичних, по-різному зафіксованих пільг цієї категорії чиновників повинен бути наведений порядок», — вважає лідер БЮТ.

5. Упорядкувати пільги серед різноманітних категорій населення, що не є державними службовцями.

Очевидна також необхідність упорядкування цілої системи пільг для різноманітних категорій населення. На сьогодні в Україні, як у «державі пільг», вибудовано таку систему, де можна отримати одночасно три—чотири пільги і обрати кращу з них. «Ця система, починаючи з необґрунтованих пільг на проїзд у транспорті і закінчуючи соціальними допомогами, які одна людина може отримати по кілька одразу, настільки недосконала, що потребує серйозних змін. Це нереально зробити за один рік. Це потребує серйозного системного підходу, що грунтується на необхідності отримання громадянами гідних зарплат та пенсій, а в разі потреби — допомог і преференцій від держави», —вважає Микола Томенко.