Були часи, коли вікопомний Віктор Борисович Кісін, завідувач кафедри телебачення Карпенко-Карівського театрального інституту, то у телефонній розмові, то під час зустрічі у фірмовому
«Вавилоні», що в Будинку кіно, куди ми частенько навідувалися, наполегливо рекомендував: «Беріть свої публікації і приходьте до мене. Це ж готова кандидатська дисертація».Я завжди сміявся з цих пропозицій:
— Ну і яких же наук я стану кандидатом?
— Телекритики, — запально говорив він.
— Але ж такої науки нема, Вікторе Борисовичу!
— Але ж і телекритики як такої до вас не було.
Ну, не знаю. Може, тому й не подався в науковці, що їм копійки доплачували
«за ступінь». Зате в мене залишився невиданий рукопис книжки «Записки телеглядача», в якому відстежено весь творчий процес у вітчизняному телепросторі бурхливого останнього десятиріччя XX століття. Потім ТБ закомерціалізувалося «до втрати пульсу», а по суті — померло.Правда, ще один телеаксакал (він же телеакадемік) Іван Гаврилович Мащенко домігся офіційної постанови Нацради з питань ТБ і радіомовлення про видання моєї книжки. Постанова вийшла, а от грошей на книжку не знайшли, бо саме влада змінилася, у Нацраду прийшли інші люди з іншими прагненнями. Згодом уже ніхто й не згадував, що був колись такий собі
«кандидат телекритичних наук» і його унікальний доробок.Врешті я і сам забув, ким був, перейшовши на іншу тему. Хоча інколи, за інерцією, хотілося зустрітися з
«телелюдьми». Якось приходжу додому з такої телезустрічі, стомлено гепаюся в крісло. Дочка — студентка-журналістка — саме щось барабанила на своєму комп’ютері. Вона знала, де я був, з ким зустрічався, і захотілося їй поговорити з батьком «як колега з колегою». Поцікавилася:— Ну як там твій Микола В.?
— Та ну його... То проспить, то запізниться, увесь такий манірний, одне слово, син академіка. І цим усе сказано!
— Зрозуміло, — каже дитя, клацаючи на клавіатурі. І раптом після паузи: — Я теж, між іншим, не хухри-мухри, а дочка академіка.
Я ледь із крісла не звалився:
— Якого саме?
— Іваницького, якого ж іще.
Це ж треба, а я зовсім забув. Справді, був у моїй біографії такий гріх. Опісля багаторічної діяльності у
«великій пресі» доля, яка інколи любить пожартувати, закинула мене у відомче видання — пожежний журнал. І ось одного разу мені сказали:— Готуйся, будемо приймати тебе до лав нашої Академії пожежної безпеки.
— А що для цього треба?
— У тебе вже все є, більше не треба нічого, хіба що стіл за традицією накриємо.
— Що ж у мене є?
— А публікації про пожежників!
— То це ж моя робота!
— Ну, правильно. Ця твоя робота якраз і тягне на академіка. У нас їх уже близько сотні. Можеш бути 97-м, а можеш... 13-м. Бо від цієї цифри чомусь відмовлялися всі попередні кандидати на звання академіка — полковники та генерали.
— Тоді обирайте мене 13 академіком, бо це моя улюблена цифра.
Я 13 числа прийшов з армії, 13-го освідчився майбутній дружині... Навіть коли сідаю в міжміський автобус чи потяг, мені дістається саме 13 місце. Вчений секретар хукнув на печатку, де зазначалося:
«Міжнародна громадська організація — Академія пожежної безпеки». Ясна річ, що літери були яскраво-червоного кольору. Але вчений секретар якось не так хукнув, і відбиток розмився, печатка стала схожою на піонерське вогнище. Давай, каже, випишемо нове посвідчення, це 5 хвилин забере. Та я не погодився. Це ж прикольно, горить, то й нехай горить.Може, справді треба було печаткою пройтись іще раз? Бо вийшло, що вийшло: оця Академія пожежної безпеки згодом з усіх усюд щезла, лишивши мені на згадку посвідчення її члена.
А я, до речі, його чесно заслужив. Бував ледь не всюди, писав ледь не про все і всіх. Колеги жартували:
«У тебе, Іване, легка рука, ще друкарська фарба не встигає висохнути, як герой твоєї публікації вже крутить цвяхом дірку в погоні для чергової зірки».А от мені не щастить: кудись по життю не встигаю, кудись приходжу зарано. З тим уже й змирився.
Та якось на очі потрапило репринтне видання (копія 1914 року)
«Малоросійський гербовник» із малюнками Георгія Нарбута. Відкрив навмання сторінку і з подивом прочитав: «Іваницькі-Василенки, нащадки Федора Іваницького-Василенка — військового товарища (17 століття)». І далі опис герба: «В червоному полі шестикутний хрест на сонці, нашоломник, три страусові пір’їни між двома мечами».Це ж треба! Можливо, то мій далекий родич із сімнадцятого століття з власним фамільним гербом! Мій друг гуморист Михайло Френкель сказав би:
«Тепер зрозуміло, чому ти, селюк із надцятого покоління, віддаєш перевагу коньяку, а не самогону». То аристократична порода своє бере. А я ж був переконаний, що дядькові розповіді про нашого предка, який мав у володінні три острови на Дніпрі, — пустопорожні вигадки.І хоч нічого з тієї величі давнього роду не лишилося, окрім герба в старій книжці, я зрадів. І замовив собі візитівки із власним гербом — страусовими пір’їнами між двома мечами. Нехай буде!