Вечірнє засідання 5 червня
Народні депутати заслухали та обговорили доповідь міністра фінансів Олександра Шлапака про Основні напрями бюджетної політики на 2015 рік. Міністр насамперед закликав не повторювати помилок 2013 року, коли внаслідок свідомого завищення прогнозів економічного зростання (до 3,4%) номінальний ВВП було «надуто» на 120 мільярдів гривень. «За оцінками експертів та Міністерства економічного розвитку і торгівлі, зростання може становити 1,7 відсотка. Його ми й поставили до бюджету. Таким чином, номінальний обсяг валового внутрішнього продукту, від якого ми потім рахуватимемо доходи та видатки бюджету, становитиме 1 трильйон 686 мільярдів гривень», — зазначив О. Шлапак.
Говорячи про видаткову частину бюджету-2015, міністр закликав «виходити з неприємного висновку», що за результатами 2014 року очікується скорочення ВВП на 5 відсотків. «Це означає, що максимум, що ми можемо дозволити собі в 2015 році — це підняття соціальних стандартів, а саме прожиткового мінімуму, окладу працівника першого тарифного розряду лише на рівні індексу споживчих цін. При цьому видатки для головних розпорядників бюджетних коштів будуть передбачені на рівні 2014 року, в тому числі на оплату праці і на енергоносії. Доведеться нарешті оптимізувати сітку бюджетних закладів і навчитися економити на енергоносіях», — сказав він. Міністр також зауважив, що в 2014 році на фінансування соціально захищених статей спрямовувалося 92 відсотки усіх ресурсів бюджету, а в 2015 році ситуація очікується ще складніша. У зв’язку з цим уряд закликає не ухвалювати нових витратних законодавчих актів без підтвердження відповідних доходів та пропонуватиме зупинити низку законів, які через відсутність ресурсів «не можуть бути профінансовані у 2015 році».
Індекс споживчих цін (грудень до грудня попереднього року) прогнозується на рівні 105,4%, безробіття — 7,8%, дефіцит бюджету-2015 — на рівні 3%. «Держава не може дозволити собі більшого, а тому ставимо обмеження по боргу в розмірі 55 відсотків від ВВП. Це зменшить доходну базу бюджету на 18 мільярдів порівняно з поточним роком», — сказав міністр.
Натомість голова Бюджетного комітету Євгеній Гєллєр повідомив, що його члени рекомендують схвалити проект постанови про Основні напрями бюджетної політики на 2015 рік у доопрацьованій комітетом редакції. Уточнені положення стосуються соціального захисту (пропонується здійснити заходи щодо впорядкування переліку отримувачів спеціальних пільг, визначення економічно та соціально обгрунтованих нормативів споживання відповідних послуг, посилення адресного надання соціальних пільг), збільшення фінансування сфери оборони, перегляду механізму фінансового забезпечення вищих навчальних закладів шляхом переходу від їх утримання до оплати бюджетом вартості освітянських послуг за державним замовленням, недопущення надання державних гарантій щодо залучення коштів для здійснення понадпланових видатків та ін.
Під час обговорення свободівець Михайло Головко закликав щонайменше до 5 відсотків від ВВП збільшити фінансування Збройних Сил та докладати більше зусиль до руйнування корупційних схем, особливо на митниці.
Павло Розенко («УДАР») констатував, що хоч уряд позиціонує себе як реформістський, проте, на жаль, в бюджетному плані цього не видно. «Загальні фрази щодо детінізації економіки», — зауважив він.
На думку Олександра Долженкова (Партія регіонів), щоб провести справді масштабну детінізацію економіки, а її рівень становить 40 відсотків, то насамперед потрібно реально знизити податкове навантаження та підсилити фінансову самостійність територіальних громад, чого цей документ не передбачає.
Олег Зарубінський (Суверенна європейська Україна) закликав надати вищим навчальним закладам право вільно користуватися коштами, які вони самі заробили. «Яка мотивація краще працювати, коли вони отримають стільки ж, скільки й ті, хто нічого не робить», — запитав він.
Олег Чорноволенко («Батьківщина») звернув увагу, що нинішній проект Бюджетної резолюції фактично нічим не відрізняється від попередніх -так само мало конкретики. Зокрема, нічого не сказано про те, як посилюватиметься фінансова складова місцевого самоврядування. «Це дуже прикро, але сподіваюся, що, можливо, це все-таки ще попереду», — припустив він.
А от позафракційна Інна Богословська назвала проект Бюджетної резолюції «абсолютно совковим» документом. «Люди хочуть децентралізації — про це ні слова, люди хочуть зрозуміти, чи будуть наші вояки взуті-вдягнуті — про це ні слова, люди хочуть розуміти, чи отримають державне замовлення ті підприємства, які втратили вщент свої ринки від закриття російського ринку — про це ні слова», — констатувала народний депутат та закликала уряд підготувати новий документ.
Після обговорення міністр фінансів повідомив, що погоджується з тим, щоб на голосування було поставлено підготовлений профільним комітетом проект Бюджетної резолюції, однак його підтримали тільки 125 народних депутатів.
У зв’язку з цим Голова Верховної Ради Олександр Турчинов запропонував уряду доопрацювати документ та звернув увагу, що саме парламент зацікавлений в прийнятті Бюджетної резолюції, бо інакше уряд зможе самостійно визначати формування бюджету, як це вже мало місце у попередні роки.