Знаменитий харківський танковий завод переходить на випуск переважно цивільної продукції

Уперше за всю історію існування держпідприємство «Завод імені Малишева» влаштувало день відчинених дверей. Ті, хто прийшов, могли вільно сфотографуватися поруч зі справжніми танками та іншою бронею, побачити парад сучасної військової техніки і навіть виграти приз — макет танка.

Подивитися на військову техніку прийшли сотні людей. У такий спосіб генеральний директор заводу ім. Малишева Віталій Немилостивий, напевно, підкреслив, що чутки про смерть знаменитого підприємства з випуску спецтехніки, яке створило знамениту «тридцятьчетвірку» й новітні зразки броньованих машин, що ними оснащено армії багатьох країн світу, занадто перебільшені. Так, проблеми є, погоджується він, але завод не перестав існувати. Йому більше 110 років. І він працюватиме ще багато років.

Крім бронетехніки в даний час завод робить дизелі для тепловозів і спецтехніки, обладнання для підприємств нафтогазового й гірничодобувного комплексів. Обсяг контрактів на 2007 рік — 300 млн. грн.

За словами конструкторів, зараз у портфелі замовлення з Білорусі, Росії, Китаю та Австрії. До 2008 року завод планує представити зразок автогрейдера середнього класу потужності власної розробки. Передбачено три варіанти, найпоширеніших типів у Європі та в Азії. Планується освоювати виробництво іншої автодорожньої й будівельної техніки — наприклад, екскаваторів, котків. Основні підприємства Мінбудшляхмашу в часи СРСР містилися в Україні. Нині вони або змінили профіль, або у важкому фінансовому становищі. Очевидно, тому й було вирішено створити центр дорожньо-будівельного машинобудування на базі заводу ім. Малишева, відзначив В. Немилостивий.

Іде серйозна розмова також про те, щоб передати на завод імені Малишева виробництво легкоброньованої техніки з Харківського тракторного заводу. ХТЗ приватизується, а завод ім. Малишева залишається в підпорядкуванні Мінпромполітики. Обсяг виробництва легкоброньованої техніки, попит на яку, запевняють експерти, на світовому ринку озброєнь збільшився, може становити на заводі сотні мільйонів гривень на рік.

Голова Харківської обласної ради В. Салигін каже, що борги підприємства незабаром буде ліквідовано. Міністерство вже затвердило план реструктуризації підприємства. «Наскільки мені відомо, на базі заводу планують створити п’ять підприємств, що не будуть пов’язані в одне «громаддя». Підприємства стануть мобільніші й легше перебудовуватимуться. Але в тім, що виробництво основної продукції буде збережено, немає сумнівів».

За його словами, завод у змозі робити будь-які види продукції. Коли протягом десятиліть він випускав танки, що вважалися і вважаються одними з найкращих у світі, то цьому підприємству до снаги будь-які завдання.

Влада також стверджує, що на заводі ім. Малишева можливе виробництво зі складання вантажних автомобілів, автобусів. Не кажучи вже про дрібну номенклатуру, яку завод робив і робить. Це не тільки дизелі, а й генератори, використовувані в побуті для виробництва електрики.

Проблема не тільки оборонних, а й багатьох інших заводів — кадри. На підприємствах залишилися працювати в основному люди пенсійного віку, молодь трудитися сюди не приходить.

Але заводчани з оптимізмом дивляться на цю ситуацію: коли молодь побачить, що підприємство стабільно працює і в нього є завтрашній день, вона сюди потягнеться.

Багато говорять і про те, що слід більше уваги приділяти випуску цивільної продукції. «Хоч би як я поважав генерального конструктора Василя Борисюка, — каже В. Салигін, — але не можу погодитися з ним, що, на жаль, сьогодні мало замовлень на танки. На мою думку, те, що їх мало, — це на щастя. На щастя — бо не виробляється те, що вбиває і знищує. Я за те, щоб на цьому підприємстві будували екскаватори, автокрани. Звичайно, для обороноздатності нашої країни треба зберегти танкове виробництво. А в якому обсязі — це вирішувати урядові, Президенту, Верховній Раді».

За програмою реструктуризації, як уже говорилося, на базі заводу створять п’ять чи шість окремих підприємств. Вони будуть незалежні, одержать можливість вільно перебудовуватися. І не залежатимуть від того, є замовлення на танки чи ні.

Якщо, образно кажучи, їм буде вигідно робити лопати, вони робитимуть лопати для садівників-городників. Або перейдуть на випуск гідронасосів, що качатимуть воду зі свердловин. Це будуть підприємства, спрямовані на виробництво цивільної продукції.

Фото автора.