Учасники Консультативно-дорадчої ради з питань законодавчого забезпечення місцевого самоврядування та регіонального розвитку в місті Коростені Житомирської області розглянули проект змін до Конституції України щодо розвитку місцевого самоврядування та формування його органів.
Відповідний законопроект представив Голова Верховної Ради України Олександр Мороз.
Він нагадав, що цей законопроект розглядали 16 травня на розширеному засіданні Консультативно-дорадчої ради, яке відбулося у парламенті. За його словами, у представленій редакції враховано практично всі пропозиції, висловлені під час його обговорення.
За словами О. Мороза, законопроект
«стосується двох пластів проблеми: перший — це реформа на вищому рівні, унормування відносин між інститутом Президента, парламентом та урядом, другий торкається реформування місцевого самоврядування».Законопроектом про внесення змін до Конституції України, зокрема, пропонується доповнити статтю 76 нормою про те, що повноваження Верховної Ради України відповідного скликання закінчуються у день відкриття першого засідання Верховної Ради України нового скликання.
У частині другій статті 77 пропонується записати, що позачергові вибори до Верховної Ради України проводяться в першу неділю після дев’яноста днів з дня опублікування рішення про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України.
Пропонується виключити частину другу статті 82, замінивши її нормою, відповідно до якої Верховна Рада України є обраною за умови обрання не менш як двох третин від її конституційного складу.
Пропонується уточнити редакцію частини восьмої статті 83 Основного Закону, записавши, що коаліція депутатських фракцій у Верховній Раді України відповідно до цієї Конституції вносить пропозиції з кандидатури Прем’єр-міністра України та всіх інших членів Кабінету Міністрів України.
Пропонується уточнити редакцію частини першої статі 85 Конституції України, згідно з якою до повноважень Верховної Ради України, зокрема, належатиме призначення всеукраїнського референдуму з питань, визначених статтею 73 цієї Конституції, та з інших питань, передбачених законом; прийняття і офіційне тлумачення законів; призначення Прем’єр-міністра України, призначення інших членів Кабінету Міністрів України, голови Антимонопольного комітету України, голови Державного комітету телебачення та радіомовлення України, голови Фонду державного майна України, звільнення зазначених осіб із посад, прийняття відставки Прем’єр-міністра України, інших членів Кабінету Міністрів України.
Частину першу статті 90 пропонується викласти в іншій редакції, записавши, що повноваження Верховної Ради України відповідного скликання можуть бути достроково припинені Президентом України або за рішенням Верховної Ради України, прийнятим не менш як двома третинами від її конституційного складу.
Також пропонується позбавити Президента України права достроково припиняти повноваження парламенту, якщо протягом тридцяти днів однієї чергової сесії пленарні засідання не можуть розпочатися.
Рішення про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України може прийматися Президентом України після консультацій з Головою Верховної Ради України, його заступниками та головами депутатських фракцій у Верховній Раді України і за умови отримання висновку Конституційного Суду України, передбаченого частиною другою статті 151 цієї Конституції.
Також пропонується додати норму, згідно з якою здійснення повноважень Верховною Радою України відповідного скликання у разі їх дострокового припинення продовжується до дня відкриття першого засідання новообраної Верховної Ради України.
Пропонується виключити норму про те, що повноваження Верховної Ради України, обраної на позачергових виборах, проведених після дострокового припинення Президентом України повноважень Верховної Ради України попереднього скликання, не можуть бути припинені протягом одного року з дня її обрання.
Пропонується записати, що глава держави не може достроково припинити діяльність парламенту в останні шість місяців строку повноважень Верховної Ради України або Президента України.
Частину першу статті 92 пропонується доповнити нормами про те, що виключно законами України визначаються, серед іншого, порядок здійснення Президентом України повноважень, передбачених цією Конституцією; статус членів Кабінету Міністрів України; вимоги до законів та інших правових актів, порядок набрання ними чинності.
У частині другій статті 93 пропонується виключити норму про позачерговий розгляд Верховною Радою України законопроектів, визначених Президентом України як невідкладні.
Законопроектом уточнюється порядок офіційного оприлюднення законів.
Зокрема, частини другі-четверті статті 94 визначатимуть, що Президент України протягом п’ятнадцяти днів після отримання закону підписує та офіційно оприлюднює його або повертає закон зі своїми вмотивованими і сформульованими пропозиціями до Верховної Ради України для повторного розгляду. У разі якщо Президент України протягом встановленого строку не повернув закон для повторного розгляду, закон вважається схваленим Президентом України. Такий закон невідкладно офіційно оприлюднюється Головою Верховної Ради України і опубліковується за його підписом. Якщо під час повторного розгляду закон буде знову прийнятий Верховною Радою України, Президент України зобов’язаний його підписати та офіційно оприлюднити протягом десяти днів. У разі якщо Президент України не підписав такий закон, він невідкладно офіційно оприлюднюється Головою Верховної Ради України і опубліковується за його підписом.
Законопроектом уточнюються статті, які регламентують права і повноваження Президента України.
Зокрема, статтю 103 пропонується доповнити нормою, відповідно до якої не може бути обраним Президентом України громадянин, який був усунений з поста Президента України в порядку імпічменту. Президент України не може бути притягнений до кримінальної відповідальності, затриманий чи заарештований (стаття 105). Цю ж статтю пропонується доповнити нормою, згідно з якою статус Президента України визначається Конституцією України і законом.
У статті 106, зокрема, пропонується позбавити главу держави права призначати позачергові вибори до Верховної Ради України у строки, встановлені цією Конституцією; вносити до Верховної Ради України подання про призначення міністра оборони України, міністра закордонних справ України; вносити до Верховної Ради України подання про призначення на посаду та звільнення з посади голови Служби безпеки України, виключивши відповідні пункти.
Уточнюється, що Президент України є Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України у разі оголошення стану війни чи збройної агресії проти України.
Згідно з запропонованими змінами, Президент утворює суди у визначеному законом порядку та в межах коштів, передбачених у державному бюджеті України на функціонування судів загальної юрисдикції, визначає кількість суддів у них.
Пропонується ліквідувати Раду національної безпеки і оборони України, виключивши статтю 107 Основного Закону. Відповідно пропонується виключити пункт 18 частини першої статті 106 (Президент України очолює Раду національної безпеки і оборони України).
Уточнюється частина перша статті 111, яка регламентує порядок усунення Президента України з поста в порядку імпічменту: глава держави може бути усунений з поста Верховною Радою України у разі порушення ним присяги або вчинення ним злочину. Рішення про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту приймається Верховною Радою України не менш як двома третинами від її конституційного складу.
При цьому пропонується виключити частину шосту цієї статті, згідно з якою рішення про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту приймається Верховною Радою України не менш як трьома четвертими від її конституційного складу після перевірки справи Конституційним Судом України і отримання його висновку щодо додержання конституційної процедури розслідування і розгляду справи про імпічмент та отримання висновку Верховного Суду України про те, що діяння, в яких звинувачується Президент України, містять ознаки державної зради або іншого злочину.
Відповідно до запропонованої редакції частини другої статті 113, Кабінет Міністрів України відповідальний тільки перед Верховною Радою України, підконтрольний і підзвітний їй у межах, передбачених цією Конституцією.
Стаття 114, серед іншого, визначатиме, що в разі невнесення Президентом України в установлений цією Конституцією строк до Верховної Ради України запропонованої коаліцією депутатських фракцій кандидатури для призначення на посаду Прем’єр-міністра України ця кандидатура вноситься на розгляд Верховної Ради України Головою Верховної Ради України; перший віце-прем’єр-міністр, віце-прем’єр-міністри, міністри (у тому числі оборони та закордонних справ) призначаються Верховною Радою України за поданням Прем’єр-міністра України.
Голови місцевих державних адміністрацій, відповідно до нової редакції статті 118, призначаються на посаду і звільняються з посади Кабінетом Міністрів України, і голови місцевих державних адміністрацій при здійсненні своїх повноважень підзвітні та підконтрольні Кабінету Міністрів України.
До повноважень місцевих державних адміністрацій, віднесених на відповідній території, відповідно до нової редакції статті 119, належатиме забезпечення контролю за додержанням Конституції і законів України, актів Президента України та Кабінету Міністрів України місцевими органами виконавчої влади, підпорядкованими центральним органам виконавчої влади, та органами місцевого самоврядування; координація діяльності місцевих органів виконавчої влади, підпорядкованих центральним органам виконавчої влади, та їх взаємодія з органами місцевого самоврядування; контроль за здійсненням органами місцевого самоврядування наданих їм законом окремих повноважень виконавчої влади; інші визначені законом повноваження.
Уточнюються функції прокуратури: відповідно до нової редакції частини першої статті 121, прокуратуру позбавлено права нагляду за додержанням прав і свобод людини і громадянина, додержанням законів з цих питань органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами.
При цьому в перехідних положеннях пропонується записати, що прокуратура продовжує виконувати відповідно до чинних законів функцію нагляду за додержанням прав і свобод людини і громадянина та функцію попереднього слідства — до введення в дію законів, що регулюють діяльність державних органів щодо контролю за додержанням законів, та до сформування системи досудового слідства і введення в дію законів, що регулюють її функціонування, але не довше ніж до 1 січня 2010 року.
Уточнюється порядок здійснення правосуддя — зокрема, у статті 124 пропонується заборонити делегування функції правосуддя, а також привласнення цієї функції іншими органами чи посадовими особами.
Цю ж статтю пропонується доповнити нормою, згідно з якою рішення судових органів, які не належать до системи судів України, визнаються і виконуються в Україні відповідно до міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.
Коригуються норми статті 126, зокрема, суддя не може бути без згоди Верховної Ради України притягнений до кримінальної відповідальності, затриманий чи заарештований; повноваження судді зупиняються з часу надання Верховною Радою України згоди на притягнення його до кримінальної відповідальності і до набрання законної сили вироком щодо нього або рішенням суду про закриття кримінальної справи.
Пропонується доповнити частину другу статті 128, записавши, що призначення судді на адміністративну посаду та звільнення судді з такої посади здійснюється відповідним органом суддівського самоврядування згідно з законом.
Уточнюються повноваження Вищої ради юстиції (зміни до частини першої статті 131): пропонується віднести до її відання внесення подань про призначення та обрання на посади суддів; внесення подань про звільнення суддів з посад у випадках, передбачених пунктами 3—5 частини п’ятої статті 126 цієї Конституції; притягнення до дисциплінарної відповідальності суддів та прокурорів, крім звільнення їх з посад.
Уточнюються і розширюються повноваження органів місцевого самоврядування.
Зокрема, частина перша статті 136 визначатиме, що депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим обиратимуться на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування строком на п’ять років. При цьому депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим та сільські, селищні, міські голови, яких обрано на чергових виборах у 2006 році, вважаються обраними строком на п’ять років.
Територіальні громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування обиратимуть строком на п’ять років відповідно сільського, селищного та міського голову, який очолює виконавчий орган ради та головує на її засіданнях (зміни до частини другої статті 141).
Відповідно до цієї ж статті виключається норма про те, що голови районної та обласної ради обираються відповідною радою й очолюють виконавчий апарат ради.
Уточнюється порядок фінансування місцевого самоврядування (зміни до статті 142): законом визначається мінімальна частка від податків і зборів, які спрямовуються на формування доходів місцевих бюджетів. Витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок виконання рішень органів державної влади, компенсуються державою.
При цьому повноваження обласних державних адміністрацій, пов’язані з підготовкою та виконанням обласних бюджетів, здійсненням делегованих відповідними обласними радами повноважень, припиняються не пізніш ніж через два місяці з дня введення в дію цього закону.
Пропонується позбавити Конституційний Суд України права тлумачити закони, записавши, що Суд вирішує питання про відповідність законів та інших правових актів Конституції України, дає офіційне тлумачення Конституції України та здійснює інші повноваження, визначені цією Конституцією (зміни до статей 147 та 149).
Відповідно до нової редакції частини другої статті 151, за зверненням Президента України Конституційний Суд України дає висновок про наявність конституційних підстав для дострокового припинення повноважень Верховної Ради України, передбачених статтею 90 Конституції України.