Через масове використання фонограм журі фестивалю
«Золотий ключик» скасувало номінацію «за музичне оформлення». А вищий бал давали за безпосередній контакт із залом.Якось в оперному театрі, на дитячому балеті, моїми сусідами стала група школярів з невеликого міста. Приїхали вони з учителькою, маючи від спонсорів безплатні квитки. В залі двоє хлопчиків років десяти-одинадцяти розгорнули пакети з
«Макдональдса» і жували смажену картоплю. Вчителька час від часу шикала на них, щоб не надто шелестіли й хоч іноді дивились на сцену. В антракті хлопці взяли в буфеті чипсів і повернулися до залу. Хрумтіння й жарти було чути не гірше, ніж музику Чайковського. Із поїздки до обласного центру мої юні сусіди привезли спогади не про зустріч з прекрасним, а про фаст-фуд.Як привабити дітей до театру, коли поруч безліч інших спокус? Як навчити відрізняти справжнє мистецтво від продукції
«мас-маркет»? Ці питання мимоволі постали під час відкритого фестивалю вистав та концертних програм для дітей «Золотий ключик». Раніше «Ключик» мав статус регіонального (Донецька й Луганська області), а цього року до Донецька приїхали творчі колективи з Дніпропетровська, Запоріжжя, Києва. Найкраща реклама фестивалю —те, що квитки продано ще до відкриття.Юні глядачі не залишилися розчарованими. Уже в фойє театру вони включалися в гру з масовиками-затійниками, учнями училища культури. Вони згуртовували дітлахів, знайомили їх із театром і правилами поведінки. Після вистави можна було
«проголосувати» за улюбленого героя, вкинувши квиток до скриньки. А репертуарна афіша могла задовольнити всіх, від дошкільнят до підлітків.У свою чергу, для творчих колективів фестиваль дав можливість показатися колегам і почути відгук критиків-професіоналів. Це дуже корисно. Наприклад, у порівнянні з минулими фестивалями помітно зріс рівень Донецького обласного російського ТЮГу з Макіївки, й не в останню чергу — завдяки рівнянню на колег. Фінансувався
«Ключик» одразу з трьох джерел: державного та обласного бюджетів і спонсорських коштів від компаній «Конті», «Норд» та «Дирекція адміністративних споруд».Роботи оцінювали два журі — доросле і дитяче. Думки двох поколінь із приводу найкращої вистави фестивалю збіглися: нею названо
«Горбоконика» Дніпропетровського молодіжного театру-студії «Віримо!». Ця ж вистава взяла призи за найкращі режисуру, пластичне рішення, жіночу та чоловічу роль другого плану. Критики відзначили, що дніпропетровцям удалося встановити контакт з аудиторією і по-сучасному викласти матеріал. Адже для дітей, які ростуть на комп’ютерних іграх і відео, грати треба по-іншому, ніж 20—30 років тому.У свою чергу, вдалим можна назвати
«постріл» Донецького академічного українського муздрамтеатру, який адресував підлітковій і молодіжній аудиторії виставу «Три жарти» за Чеховим. Актори Василь Гладнєв та Сергій Лупильцев нагороджені дипломами І і ІІІ ступенів за найкращу чоловічу роль. Схвальні відгуки отримала і вистава Луганського обласного російського драматичного театру «Витівки Скапена» за Мольєром. Київський Молодий театр, як і більшість, зробив ставку на мюзикл. Саме музичний бік спектаклів викликав найбільше критики. Голова журі, кандидат мистецтвознавства Ганна Веселовська назвала пошестю масове використання фонограм.— Це підміна справжнього театру якоюсь штучністю. На жаль, така тенденція на українській сцені є, вона нібито полегшує акторську працю. Але ця тенденція нездорова. Театр виграє, коли є живе спілкування актора і глядача. Ми навіть зняли номінацію
«за музичне оформлення вистави», бо наші актори не співають...Ще одним мінусом Веселовська вважає відсутність у репертуарі театрів п’єс українських авторів, класиків і сучасних. І глядачі, і критики висловили бажання, щоб надалі фестиваль став загальноукраїнським. Директор і художній керівник Донецької муздрами Марко Бровун запропонував проводити показ фестивальних вистав одразу на кількох сценах у різних містах. Крім того, оргкомітет має намір суворіше відбирати учасників. Може, навіть з’явиться вимога показувати лише прем’єрні вистави.
На знімку: сцена з вистави
«Горбоконик».