14 червня виповнюється 224 роки з дня заснування Севастополя. Напередодні свята наш кореспондент зустрівся з головою Севастопольської міської ради Валерієм Саратовим

— Рівно через рік Севастополь відзначатиме свій 225-й день народження. Ви не раз у своїх виступах говорили про те, що це свято — державного масштабу. Наскільки держава готова взяти участь у підготовці, організації і проведенні ювілейних заходів?

— Держава готова взяти серйозну участь. Кабінет Міністрів прийняв постанову про святкування 225-ї річниці нашого міста. Створено оргкомітет з організації і проведення свята, очолюваний Прем’єр-міністром Віктором Януковичем. Заступниками голови оргкомітету призначено голову міської держадміністрації Сергія Куніцина і мене як голову міськради. Державний бюджет виділяє 100 мільйонів гривень на заходи з підготовки і святкування ювілею Севастополя. Я мушу зазначити, що таку суму держава виділяє аж ніяк не кожному місту. Подібну увага з боку вищих керівників країни ми розглядаємо як данину поваги місту за його історію і за його заслуги перед державою.

— Як керівник представницької гілки влади нещодавно ви відзвітували перед міськрадою і громадою про підсумки роботи ради за рік. Яким досвідом севастопольські депутати готові поділитися зі своїми колегами з інших регіонів України?

— З того, що планували на перший рік роботи нового складу ради, — здійснили практично все.

У Севастополі є три основні ресурси: земля, комунальна власність та інвестиційний потенціал. Депутати докладно прописали нормативну базу із земельного питання. Прийняли на сесії п’ятнадцять нормативних документів, що визначають проходження земельних питань у раді. Наприклад, визначили, що для виділення ділянок у так званих привабливих зонах застосовується одна форма — аукціон. Ми різко збільшили число таких аукціонів, що відповідно має збільшити приплив інвестицій у місто.

У завершальній стадії — розробка Правил забудови міста. Генеральний план розвитку прийняли на сесії рік тому. Нині фахівці розробляють детальні плани забудови територій у нашому місті.

Ми фактично завершили розгляд питань управління комунальною власністю громади. У підсумку на сесії, котра має відбутися в червні, прийматимемо документ, що називається «Про порядок управління комунальною власністю». Розробляючи його, виходили з того, що якщо якесь комунальне підприємство працює неефективно, то ми можемо оголосити конкурс на управління цим підприємством. У конкурсі можуть брати участь і приватні структури.

Депутати поставили перед собою завдання ефективного використання засобів, одержуваних від приватизації. Нерозумно проїдати цей ресурс. Ми можемо продавати те, що місту не потрібно, але на ці гроші ми повинні створювати нову комунальну власність, зокрема й будувати нові об’єкти. Потім здавати їх в оренду й отримувати додаткові кошти в бюджет міста.

На майбутній сесії прийматимемо «Порядок проходження інвестиційних проектів».

Якщо підбити короткий підсумок першого року роботи ради нового скликання, то він буде такий: час витратили на аналіз ситуації, систематизацію проблем громади і вироблення алгоритму їхнього рішення. Алгоритм уже готовий. 2007—2008 роки будуть присвячені реалізації напрацьованих планів.

— Мені відомо, що ви практично кожним заходом, так чи інакше пов’язаним із питаннями інвестицій у Севастополь, керуєте особисто. Чим пояснити таку вашу підвищену увагу до питань інвестиційної діяльності?

— Відповідь почну з невеликого відступу. Нещодавно я повернувся із Краснодарського краю. З групою фахівців ми їздили вивчати досвід сусідів. Основний висновок, який я зробив після ознайомлення: залучення інвестицій — головне завдання для всієї влади всіх рівнів — від губернатора до керівників муніципальних утворень. Ефективність роботи чиновників і установ оцінюється насамперед саме за цим критерієм. Результати є. Залучили зарубіжного інвестора і побудували завод з виробництва зернозбиральних комбайнів — значно знизили втрати зерна під час збирання. Відходами від переробки лісоматеріалів завантажили підприємство, яке з них виробляє МДФ.

Краснодарці вважають, що якість туристичних послуг у них — не на належному рівні. Отже, треба побудувати п’ятнадцять п’ятизіркових готелів. Губернатор від чиновників вимагає: інвестор усі дозволи має одержати не пізніш як за три місяці після першого звернення. Якщо інвестор потрібний місту, то влада йде на те, щоб за свої гроші побудувати комунікації і дати йому ділянку вже з підведеними мережами. Така політика має результат. У Геленджику вп’ятеро менше населення, ніж у Севастополі. З розрахунку на одного жителя їхній бюджет утричі більший, ніж севастопольський. Причина — в інвестиціях.

Особливість Севастополя в тім, що в ради немає виконкому. Тому нам необхідно всі свої кроки погоджувати з міською держадміністрацією. Її глава Сергій Куніцин за посадою має більше уваги приділяти поточними проблемами життя міста, а я можу більше займатися роботою на перспективу. Саме цим і пояснюється моя увага до інвестиційної діяльності. Твердо переконаний, що створення сприятливого інвестиційного клімату — завдання першочергове не лише для Севастополя, а й для всіх регіонів України.

— Повсякденна практика взаємодії Севастопольської міської ради і Севастопольської міської держадміністрації, мабуть, повинна бути прикладом, який не гріх було б наслідувати не лише в регіонах, а й у державному масштабі. Поділіться, будь ласка, секретом, як потрібно і можна знаходити спільну мову різним гілкам влади.

— У Севастополі я прожив усе своє життя. Усі його особливості, проблеми і пріоритети мені відомі і зрозумілі. Призначений рік тому на посаду голови Севастопольської міськдержадміністрації Сергій Куніцин — кримчанин. Тому деяких нюансів міста не знав. Практично в перший день його перебування на посаді ми зустрілися, докладно поговорили і дійшли згоди, що Севастополю, зокрема, потрібні інвестиції. Інвестиціям потрібні погоджені дії всіх гілок влади, політична стабільність у регіоні і обов’язковість влади у виконанні своїх рішень.

У зв’язку з відсутністю закону «Про статус міста-героя Севастополя» важливу роль відіграє те, що називають суб’єктивним чинником: міжособистісні відносини двох керівників міста. Я вдячний Сергію Володимировичу, що він погодився зі мною в тім, що «перетягання каната» не принесе користі, а тільки зашкодить і раді, і адміністрації, і севастопольцям.

Зверніть увагу: проблеми у взаємовідносинах влади в нас у країні на державному рівні. У регіонах, незважаючи на те, що різні політичні сили представлено у владі, проблем значно менше чи немає взагалі. І суперсекрету в цьому жодного: треба шукати і знаходити компроміси.

— Окрім тих відмітних рис, про які ви вже згадали, Севастополь відрізняється й тим, що одночасно (і, якщо так можна сказати, однопросторово) служить базою для двох військових формувань різних держав — Військово-Морських сил України і Чорноморського флоту Російської Федерації. Усі, хто вас знає по роботі, відзначають, що Саратов усі питання аналізує і вирішує на перспективу. Як ви розглядаєте і як враховуєте в роботі ради передбачуване у 2017 році виведення з України ЧФ РФ?

— Перше, про що хочу сказати: нікого з наших потенційних інвесторів не бентежить наявність у Севастополі двох флотів. Ні з далекого зарубіжжя, ні з країн СНД.

Друге: Севастополь розвивається досить серйозними темпами. І ВМСУ, і ЧФ РФ, із зрозумілих причин, так, скажу обережно, стрімко не розвиваються. Був період, коли підприємства Чорноморського флоту давали чверть надходжень до місцевого бюджету. Сьогодні — десяту частину.

Чорноморський флот орендує у Фонду держмайна України судноремонтний завод, який може виконувати і військові, і цивільні замовлення. Тож спеціалісти там залишаться працювати, як мовиться, «за будь-якої погоди». Ближче до дати передбачуваного виведення влада має здійснити дії, щоб залучити замовлення на підприємство. Але це в десятилітній перспективі.

Крім того, в Севастополі ми маємо значний дефіцит робочих рук. Не робочих місць, а саме працівників: інженерів, техніків, кваліфікованих робітників. Тому проблем для міста з точки зору працевлаштування людей, що вивільняться після виведення флоту, немає. Як немає ні для мене, ні для глави виконавчої влади проблем із розвитком міста від присутності у ньому двох флотів.

Севастополь.

На знімку: голова Севастопольської міської ради Валерій Саратов.

Фото Євгенія БРЯНЦЕВА.