Шановний Вікторе Андрійовичу!

На засіданні Комітету Верховної Ради України з питань науки та освіти народні депутати України в черговий раз повернулись до обговорення пропозицій Президента України до Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про вищу освіту» (реєстр. №0809 від 13.04.2007 року).

Дозвольте коротко нагадати історію цього питання.

Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про вищу освіту» був ініційований Кабінетом Міністрів України і народними депутатами України — членами Комітету з питань науки і освіти на виконання рішень парламентських слухань «Про стан і перспективи розвитку вищої освіти в Україні» (2004 р.) для приведення у відповідність з вимогами часу чинного законодавства у сфері вищої освіти. У 2005 році за зміни до Закону України «Про вищу освіту», зокрема до частини третьої статті 63, проголосувала більшість народних депутатів України, у тому числі члени фракції «Наша Україна». На наступному етапі Верховна Рада України погодилася з доцільністю та обґрунтованістю більшості пропозицій Президента України. Каменем спотикання залишається норма, що стосується фінансового забезпечення вищої школи України.

Народні депутати України звертаються до вас, шановний Вікторе Андрійовичу, з надією на розуміння та підтримку їх ініціативи не вилучати із Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про вищу освіту» норми (пункт 35 розділу І закону) про право вищих навчальних закладів державної та комунальної форм власності відкривати поточні та депозитні рахунки в банках і зберігати кошти на депозитних рахунках банків.

Під час підготовки пропозицій Президента України виникла помилка, яка може мати катастрофічні наслідки і призвести до остаточного занепаду вищої школи в Україні: пропонується вилучити норму, яка є нормою чинного Закону України «Про вищу освіту» (частина третя статті 63).

В умовах постійного недофінансування, коли на розвиток освіти держава виділяє лише 6,43% від ВВП (на відміну від попереднього року — 6,64% від ВВП), а на розвиток науки — вдвічі менше від мінімальної потреби, заборона розміщувати тимчасово вільні кошти на депозитних рахунках і далі погіршить фінансове становище вищих навчальних закладів, які не в змозі використовувати додаткові ресурси для закупівлі техніки, обладнання, навчально-методичної літератури, матеріальної підтримки своїх працівників тощо.

Посилання на статті законів України, які не дозволяють запровадити дану норму, лише ще раз підкреслюють недосконалість чинного законодавства України, яке, з одного боку, передбачає можливість залучення позабюджетних коштів за рахунок надання освітніх, наукових та інших послуг відповідно до чинного законодавства України, а з другого — обмежує можливості використання отриманого доходу.

Збереження цієї норми поставить у рівні фінансові умови державні та приватні вищі навчальні заклади: згідно з Господарським кодексом України, Законом України «Про банки і банківську діяльність», Законом України «Про платіжні системи та переказ грошей в Україні» приватним вищим навчальним закладам як суб’єктам підприємницької діяльності дозволяється відкривати поточні та депозитні рахунки в банках і зберігати кошти на депозитних рахунках банків.

Незважаючи на те, що впродовж останніх років дія частини третьої статті 63 призупиняється Законом України «Про Державний бюджет України», учасники засідання вважають, що зазначену норму необхідно зберегти в Законі України «Про вищу освіту» та сподіваються на вашу підтримку пропозиції учасників засідання щодо необхідності її подальшої реалізації в системі вищої освіти.

Ми впевнені, що спільними зусиллями ми зможемо знайти вихід із правової кризи, бо маємо одну мету — сформувати таку модель освіти, яка найповніше давала б відповіді на виклик часу.

За дорученням народних депутатів України — членів комітету