Удосконалити адміністративне судочинство має на меті проект закону
«Про внесення змін до статей 30 і 31 Кодексу адміністративного судочинства України» (щодо компетенції розгляду заяви про відвід та оскарження відповідної ухвали), який перебуває на розгляді в Комітеті Верховної Ради з питань правосуддя.Зокрема, законопроектом пропонується внести зміни до статті 30, згідно з якими відвід (самовідвід) повинен бути вмотивований і заявлений у письмовій формі до початку судового розгляду. А також у разі подання заяви про відвід (самовідвід) голова суду або його заступник повинен вислухати особу, якій заявлено відвід, якщо вона бажає дати пояснення, а також думку осіб, які беруть участь у справі.
Окрім того, передбачається визначити, що заява про відвід судді вирішується головою суду, у провадженні якого перебуває справа, або його заступником і встановити, що ухвала за наслідками розгляду питання може бути оскаржена окремо від рішення суду.
Наразі, згідно з чинною редакцією 31 Кодексу, заява про відвід вирішується судом, що розглядає справу, а ухвалу, яка приймається за наслідками розгляду цього питання, не може бути окремо оскаржено.
«Таке законодавче закріплення не забезпечує права особам, які беруть участь у справі, на розгляд справи об’єктивним і неупередженим судом, оскільки призводить до того, що суддя, якому заявлено відвід, відповідно виступає суддею у власній справі», — вважає автор проекту, народний депутат України Юрій Мірошниченко (фракція Партії регіонів). На його думку, запропоновані зміни дадуть можливість посилити процесуальні гарантії реалізації права сторін та інших учасників процесу на розгляд справи об’єктивним і неупередженим судом під час здійснення адміністративного судочинства.