Дні
«Голосу України» в Одеській областіЗа п’ять днів роботи в Одеській області журналістам
«Голосу України» випало побувати в містах, селищах, маленьких селах, зустрітися з величезною кількістю читачів, а їх у регіоні близько 12 тисяч, відповісти на безліч запитань, вислухати критичні зауваження на адресу газети.Зрозуміло, що однією публікацією про дні
«Голосу України» в Одеській області ми не обмежимося. Розповімо про Одеський центр медичної і соціальної реабілітації дітей з патологією центральної нервової системи та опорно-рухового апарату і його творця — святу людину, якого називають совістю Одеси, почесного громадянина міста Бориса Давидовича Литвака. Особлива розповідь — про Ольгу Василівну Вовченко, кавалера двох орденів княгині Ольги, керівника агрофірми «Промінь». Завод «Одесакабель», на якому побували журналісти «Голосу України» і про яке ми також розповімо, сьогодні є флагманом оптико-волоконного зв’язку України.А знайомство з одеським регіоном пропонуємо розпочати з Іллічівська — міста незвичайного зусебіч, міста, що живе вже не в завтрашньому, а в післязавтрашньому дні. І це, повірте, сказано не задля красного слівця.
Хто не обганяє — відстає назавжди
34 роки для міста — це не вік, а початок славних справ. А таких в Іллічівську, розташованому за 24 кілометри від Одеси, дуже багато. Іллічівськ називають візитною карткою Одеської області, а сьогодні жителі України й іноземці, побувавши в місті, називають його українським економічним дивом. І це справді так.
Якщо не вірите в ці слова і порівняння, неодмінно побувайте тут, і ви переконаєтеся, що в місті зовсім немає бомжів, злидарів і безробітних. У місті не закрили жодного дитячого садка, а будують нові. Тут немає дахів, що протікають, і ліфтів, які не працюють.
На нинішні часи все це здається фантастикою. Але ось офіційна цифра зі статистичних збірників — в місті 28 тисяч працездатного населення, а на підприємствах промисловості, в освіті, медицині, сфері обслуговування трудяться 38 тисяч чоловік. 10 тисяч працівників із Києва, Одеси, Кіровограда, Вінниці, Хмельницького, Миколаєва і Херсона вахтовим методом приїжджають до Іллічівська на роботу.
Щорічно в місті відкривають по три-п’ять промислових підприємств, модернізують нові.
14-й рік міським головою Іллічівська працює повний кавалер ордена
«За заслуги» Валерій Якович Хмельнюк, кандидат економічних наук, якого й називають батьком економічного дива. Сам він із цього приводу «Голосу України» сказав таке:— Коли в мене запитують, як мені вдалося пропрацювати в таких умовах і так довго на посаді міського голови, відповідаю — я не працював. Я жив усі ці роки разом з мешканцями міста, радів їх успіхам і намагався зробити так, щоб у них було менше горя.
— Валерію Яковичу, про успіхи міста поговоримо згодом. Яка
«спадщина» дісталася вам перед початком першої каденції на посаді міського голови?— Назву кілька цифр. Обсяг промислового виробництва порівняно з 1990 роком скоротився в 3,4 разу і становив лише 7,5 мільйона гривень. Переробляння вантажів транспортними підприємствами сягало 8,9 мільйона тонн проти 14,3 мільйона в 1990 році. Скоротилося будівництво житла. А саме місто мало такий вигляд, немов по ньому пройшовся каток стихійного лиха, — затоплені підвали, погаслі світильники, розбиті дороги, величезні купи сміття на вулицях, дитячі садки, що закривалися.
— Місто відродилося, це видно неозброєним оком. А з чого довелося починати?
— З розвитку промисловості шляхом реорганізації старих виробництв і відкриття нових. На транспорті — за рахунок розширення видів вантажів, а також створення сприятливого інвестиційного клімату.
За останні п’ять років обсяг промислового виробництва в Іллічівську подвоївся, а в 2005-му він становив 1 мільярд 678 гривень.
— Дев’ять років тому Іллічівськ став містом, де вперше в Україні як експеримент було введено спеціальний торговий патент. Чи виправдав себе експеримент?
— Йдеться про нову прогресивну форму оподаткування — спеціальний торговий патент. Він дав змогу вивести з
«тіні» бізнес і сприяв створенню в короткий термін майже двох тисяч робочих місць. А найголовніше, за два роки податкові надходження до бюджету збільшилися на 194 відсотки.Шість років у нашому місті працює програма розвитку малого і середнього бізнесу, розширення, реконструкції і створення нових підприємств. Результати? Якщо 2001 року обсяг виробництва малого і середнього бізнесу становив 59 мільйонів гривень, то в 2004-му він зріс у шість разів, а податки і збори до держбюджету збільшилися утричі.
Наведу ще таку цифру — за кількістю зареєстрованих суб’єктів підприємницької діяльності на тисячу населення Іллічівськ стоїть на другому місці в Європі, після Італії, випереджаючи Іспанію, Великобританію, Німеччину, Францію.
Інформація до роздумів
* Середня заробітна плата в Іллічівську становить 1536 гривень (в Одеській області — 965 гривень)
* Щороку завдяки введенню нових виробництв створюється понад 2000 робочих місць
* Рівень безробіття становить 0,2 відсотка (в Одеській області — два відсотки)
* У місті працює лікарняна каса — щорічно безплатно медикаменти одержують 15 303 мешканці на суму 2, 852 мільйона гривень
* 2006 року в місті народилося 716 дітей. Цей показник збільшився за останні три роки на 7,2 відсотка
* В Іллічівську немає заборгованості з оплати за надані житлово-комунальні послуги
* Сьогодні в місті будують 16 сучасних підприємств — від виробництва харчових продуктів і будматеріалів до виготовлення ювелірних виробів
* У розрахунку на одного мешканця міста освоєно 1564 долари США прямих іноземних інвестицій (по Одеській області — 244 долари США)
***
— Валерію Яковичу, скажемо чесно і відверто, не віриться в такі цифри, що за десять років в Іллічівську було створено 30 підприємств і виробництв, які дали додатково 12 тисяч робочих місць, а обсяги виробництва за цей час збільшилися у 80 разів. Це ж комунізм якийсь виходить.
— А ви повірте. Хто не обганяє — відстає назавжди. Особисто я і територіальна громада міста не хочемо відставати. Ні в чому. А довести ці цифри дуже легко — пропоную пройти містом.
Пропозицію міського голови було прийнято, і ми вирушили з ним вулицями міста. Краще ми цього не робили б. Адже просто на кожному кроці городяни зупиняли Валерія Яковича і заводили з ним розмову — про справі сімейні і проблеми виробничі, про народження внучки і запрошення на весілля, про кредит на будівництво й одержання дозволу на торгівлю.
Іллічівськ, місто краси незвичайної, потопає в зелені, величезна кількість фонтанів — їх 16, чисті-чистісінькі вулиці. І все це, як казали нам іллічівці, було створено з ініціативи Хмельнюка. Про нього в місті почули такі слова:
«Там, де Хмельнюк, там успіх, там перемога».Додамо і від себе, адже нам випадало зустрічатися з чималою кількістю керівників міст. Авторитетно засвідчуємо: таких керівників, як Валерій Якович Хмельнюк, в Україні можна перелічити на пальцях однієї руки.
Могутні плечі порту
Іллічівський морський торговий порт, один з найбільших в Україні, наступного року відзначатиме золотий ювілей. Всі міжнародні транспортні коридори, що мають вихід до Чорного моря, проходять через порт. Тут реалізовано міжнародний транспортний інтермодальний проект з обробки регулярного контейнерно-контрейлерного поїзда
«Вікінг», а спеціальний поромний комплекс зв’язує порт із Болгарією, Грузією і Туреччиною.У порту працюють вісім тисяч чоловік, по суті — це місто в місті. Тут 29 причалів завглибшки до 13 метрів, довжина причальної лінії — 6 кілометрів. Це, так би мовити, ТТД морського торгового порту. Його
«золотий запас» — докери, механізатори, плавсклад. А капітан порту Станіслав Якович Незавитін, начальник лоцманської служби Олександр Семенович Савенко, начальник порту Геннадій Павлович Скворцов сьогодні є гордістю порту.Так вийшло, що
«Голосу України» пощастило стати свідками події, воістину історичної не тільки для Іллічівська, України, а й для країн СНД: 11 травня в акваторію порту зайшло найбільше у світі судно-контейнеровоз «Майєрськ Марафон». Цей захід ознаменував відкриття прямого контейнерного сервісу, що зв’язав Азію й Україну. Контейнерна лінія, рівної якій немає в Чорноморському басейні, почала працювати завдяки Іллічівському морському торговому порту, компанії «Майєрськ Лайн» та участі оператора контейнерного термінала в порту — компанії «Укртрансконтейнер».Ще жодного разу ні в один з портів СНД не заходило судно-контейнеровоз завдовжки 294 метри. За словами директора ПП
«Укртрансконтейнер» Анастаса Коккіна, з 11 травня Іллічівський морський торговий порт став контейнерним лідером на всьому просторі колишнього Радянського Союзу.Міський голова Іллічівська Валерій Хмельнюк, якого ми зустріли в порту під час урочистої церемонії, певен, що відкриття нового прямого контейнерного сервісу, який зв’язав Азію й Україну, зробить Іллічівськ привабливим для інвестиційних проектів. І це, як кажуть в Одесі, таки так!
Усі четверо коліс
До громадян Китаю на Іллічівському заводі автомобільних агрегатів ставлення особливе — жаліють цих кволих на перший погляд хлопців, усі норовлять підгодувати. З одним із них, наладчиком-консультантом з Пекіна Жуй Лі, вдалося перекинутися кількома словами. Лі дуже подобаються українські дівчата, горілка, Чорне море, вареники і його робота. А вона в нього відповідальна — він допомагає своїм українським колегам у складанні автомобілів
«Черрі».«
Китайців» складають в Іллічівську з вузлів і агрегатів, що доставляються морем з Китаю. Їхні фахівці відзначають чітку організацію праці на заводі й особливо хвалять його директора.Богдан Васильович Насадюк директором Іллічівського заводу автомобільних агрегатів працює понад десять років. Його загальний виробничий стаж в автомобільній галузі — 30 років. Він бачив виробництво практично
«мертвим», коли завмерли цехи, а робітники залишили підприємство. Він брав участь у реанімації виробництва, запускав нові технологічні лінії з великовузлового складання легкових автомобілів та автобусів.— Обсяг промислового виробництва торік становив 2 мільярди 300 мільйонів гривень, — розповів директор заводу. — На заводі цілодобово в три зміни працюють 1100 чоловік. Середня заробітна плата — 1765 гривень.
Цифри переконливі. Продукцію іллічівських автоскладальників сьогодні добре знають у країні — вся продукція реалізується на внутрішньому ринку.
На дільниці складання легкових автомобілів народжуються машини одразу кількох моделей —
«ДЕУ Ланос», «Шевроле Епіта», «Нубіра Лацетті», «Такума», «Черрі».Міжнародну виробничу інтеграцію, як кажуть, видно неозброєним оком. Кузови
«ДЕУ» надходять до Іллічівська з Польщі, двигуни — з Румунії, навісне обладнання — із Запоріжжя.— У середньому дільниця складання легкових машин відправляє споживачам 250 автомобілів, — розповідає Сергій Васильович Крутий, начальник дільниці. — Автомобілі проходять через гальмовий стенд, електростенд розвалу коліс, дільницю заправлення кондиціонерів. Затим — обкатка. А потім оцінку дає ОТК.
На майданчику складання автомобілів
«Черрі» поруч з українцями працюють китайці. Вони виступають у ролі консультантів під час складання машин. На них покладено також контроль за прийманням комплектувальних вузлів і агрегатів, що надходять з Китаю. До речі, автомобіль «Черрі» вже мережить українські дороги, його середня ціна — близько 60 тисяч гривень, а якість техніки, за відгуками фахівців, — відмінна.У 19-літнього Івана Чернея, недавнього випускника ПТУ, своєї автомашини поки що немає. Але й покупка її не за горами. Як каже Ваня, за такої зарплати (1800 гривень) придбання машини — справа недалекого майбутнього.
На дільниці складання автобусів
«Ей Ван» можна побачити, як народжуються автобуси, що вже перевозять пасажирів на вулицях міст і сіл України.— Так званий чорний кузов автобуса виготовляють з українського металу вітчизняні фахівці, — каже начальник автобусного виробництва Валерій Цикал. — 30 автобусів щомісяця залишають цех. Шасі і двигун поставляє індійська фірма
«Тата».Коли ми були в цеху, заводську прохідну готувався перетнути автобус з порядковим номером 172. Ми посиділи в пасажирських кріслах, на робочому місці водія. Зручно, красиво, надійно. Жовтобокі елегантні автобуси
«Ей Ван» не сплутаєш ні з «Богданами», ні з «ЛАЗами».Недавно в Іллічівську побували з робочим візитом фахівці з Індії. Вони надто прискіпливо знайомилися з процесом складання автобусів. Наприкінці візиту просто розвели руками:
«Про жодні претензії і мови бути не може. Можна направляти індійських фахівців для навчання до Іллічівська». Адже недарма місто називають автомобільною столицею Причорномор’я.Здавалося б, в Іллічівського заводу автомобільних агрегатів особливих проблем немає.
— Головна проблема — дефіцит фахівців робітничих спеціальностей, — розповідає директор заводу Богдан Насадюк. — Нам потрібні зварники, слюсарі, електрики, мотористи. Будуть фахівці — готові вдвічі, а то й утричі збільшити обсяги виробництва.
Як крабові палички Україну завоювали
До цеху ТОВ
«Аквавіт», де виробляють смакоту, ім’я якої — крабові палички, нас не пропустили. По-перше, із санітарних причин — вимоги до санітарії тут такі, що космічні польоти, як мовиться, відпочивають. І тому за дивом народження такої улюбленої в нашій країні продукції ми спостерігали з оглядового майданчика. Дуже захопливе видовище.Але спочатку трохи історії.
П’ять років тому в жовтні 2001 року в Іллічівську почав працювати перший в Україні завод з виробництва крабових паличок
«Аквавіт». Смачна продукція — крабові палички «Водний світ» — за лічені місяці припала до смаку іллічівцям, одеситам, а потім і жителям усієї країни.Асортиментний ряд продукції, що випускається сьогодні як торгова марка
«Водний світ», — це заморожені продукти — крабові палички, крабове м’ясо в різноманітному, зручному для споживача, фасуванні.Щомісяця на прилавки магазинів країни постачається 450 тонн смачної продукції.
У січні цього року відкрито третій завод з виробництва крабових паличок —
«Аквафрост». Його директор Володимир Павлович Пустовіт стояв біля витоків виробництва крабових паличок і крабового м’яса в Україні.— Сьогодні підприємства
«Аквавіт», «Аквафудс» і «Аквафрост», — розповідає Володимир Павлович Пустовіт, — щорічно виробляють майже 20 тисяч тонн продукції, а всього за час їх функціонування виготовлено близько 50 тисяч крабових паличок і крабового м’яса.На
«Аквафрості» — найсуворіша санітарна дисципліна. Просто з вулиці сюди потрапити неможливо. Спецодяг, особиста гігієна — основна умова для пропуску на завод. Одягнувши халати, можна поспостерігати за роботою виробництва.У червні 2004 року ТОВ
«Аквавіт» першим серед підприємств рибної кулінарії України пройшло міжнародну систему аудиту безпеки харчових продуктів. Експерти із США і Держстандарту України дали найвищу оцінку дотриманню на підприємстві санітарних норм.Начальник цеху крабових паличок Олександр Кузенний розповів, що для виробництва
«смачної продукції» використовують японські та французькі промислові технології, що є гарантією випуску високоякісного товару.А про таємниці виготовлення крабових паличок розповів головний технолог підприємства Олексій Смородинов.
— Використовуємо тільки натуральні якісні продукти — суримі (рибний білок), картопляний крохмаль, олію, очищену питну воду, цукор, натуральний крабовий аромат і харчовий барвник.
Пройшовши через сім стадій виробничого циклу — вхідний контроль, утеплення і подрібнювання суримі, змішування підготовлених складників, формування пофарбованого тіста в безперервний лист, охолодження готового листа, упакування в гнучку плівку, пастеризацію готових паличок і процес шокового заморожування, крабові палички набувають знайомого мільйонам покупців товарного вигляду.
За оцінками експертів продукція Іллічівського ТОВ
«Аквавіт» «Водний світ» лідирує в торговій лінійці крабових паличок і крабового м’яса в Україні.Є міста, куди хочеться повертатися
Іллічівськ — місто, де море не замерзає, а душа не холоне. Багато хто сьогодні мріє жити в цьому місті, але щастя усміхається не всім. Багато чого, на жаль, розповісти про місто, де в
«Голосу України» так багато відданих читачів, не вдалося. Не вдалося розповісти про Музей образотворчих мистецтв імені О. Білого з його унікальною колекцією порцелянових виробів, що не має аналогів в Україні, про будівництво першого на півдні України льодового палацу, про унікальні тенісні корти, про школу мистецтв, про морську набережну, про будівництво суперсучасного яхт-клубу.Є міста, куди хочеться повертатися. Іллічівськ — одне з них. І ми неодмінно повернемося — адже після днів
«Голосу України» на 238 передплатників нашої газети в місті побільшало.