Дедалі частіше ласим шматочком для нечесних бізнесменів стають успішні стратегічно вигідні підприємства України. До того ж вторинний переділ власності здійснюється витонченими і більш цинічними методами.

Уже кілька років єдина національна судноплавна компанія АСК «Укррічфлот», що співробітничає із сорока країнами, стримує агресивні атаки рейдерів! Бореться за своє існування, за те, щоб українські судна могли заходити в наші порти під українським прапором, за те, щоб Україна, зрештою, могла називатися морською державою! За те, щоб усі ми пишалися своїм флотом. Якого незабаром може і не бути, бо, як стверджують фахівці, захоплення рейдерами найчастіше закінчуються банкрутством компаній, виведенням найцінніших активів і продажем землі...

«Голос України» уже не раз писав про рейдерські атаки на «Укррічфлот». Хоч як це дивно, під прапор «веселого Роджера» стають не тільки деякі народні депутати, а й органи прокуратури, суди. «Ми знаємо замовника, — стверджує президент АСК «Укррічфлоту» Павло ПІДЛІСНИЙ. — Це російська фінансова бізнес-група, про яку також знають у Генеральній прокуратурі України».

Першу кримінальну справу проти «Укррічфлоту» було об’єктивно досліджено досвідченими юристами і закрито за відсутністю навіть найменших елементів порушень. Сигналом для другої хвилі рейдерства послужив лист Дніпропетровської обласної прокуратури на адресу Генеральної прокуратури про нібито проведену експертизу договорів з операцій з цінними паперами АСК «Укррічфлот». Унаслідок «експертизи» нібито виявлені порушення з боку членів правління у вигляді незаконного виведення майна.

Усі ці притягнуті за уші факти уже фігурували в першій кримінальній справі, що її було закрито Подільським районним судом, а потім і постановою Дніпровської транспортної прокуратури, згодом схваленою Генеральною прокуратурою. Більше того, головний наглядовий орган країни порушив кримінальну справу проти фігурантів першого рейдерського наїзду на АСК, і по ній сьогодні ще ведеться розслідування.

Тільки торік проти АСК було порушено п’ять справ у районних судах різних міст України. Мета замовників — заблокувати всі активи.

«Сухопутні пірати» значно активізувалися останнім часом. За три місяці тією самою прокуратурою Дніпропетровської області було повторно порушено кримінальну справу проти керівництва компанії, а Октябрським районним судом м. Дніпропетровська і Господарським м. Києва прийнято низку безпідставних рішень і постанов про накладення арешту на майно, що спричинило блокування акцій «Укррічфлоту», значне обмеження діяльності реєстратора акцій.

Незважаючи на це, національний перевізник України демонструє одні з кращих показників за всю свою історію. А всі ключові напрями корпоративної, інвестиційної і дивідендної політики перебувають під підвищеною увагою керівництва. Що і дало підставу для оптимізму акціонерів. А цифри, які озвучив президент «Укррічфлоту», говорили самі за себе.

АСК «Укррічфлот» одна з перших у країні почала виплачувати своїм акціонерам дивіденди і робить це і зараз. Систематично. А за допомогою стабільно ефективної роботи постійно збільшуються дивіденди, і ринкова вартість акцій компанії. Вартість акцій за останні два роки зросла в п’ять разів, і до кінця цього року акція може коштувати до 40 гривень.

Протягом минулого року активи збільшилися майже на 20 відсотків, а власний капітал — на 11,5%. Суднами «Укррічфлоту» перевезено 10 мільйонів тонн вантажу, а це — більш як половина (!) усіх перевезень річковим і морським транспортом країни. На 2007 рік планується консолідований прибуток у розмірі 31,6 млн. грн. Флагман транспортної галузі не забуває й обновляти флот. У його будівництво залучено майже 100 мільйонів доларів, уже введено в експлуатацію 14 нових суден-автоматів світового рівня типу «Десна» і «Буг», що експлуатуються під державним прапором нашої країни. Постійно реконструюються причали, модернізується устаткування, будуються елеватори, під’їзні колії...

Найобразливіше, що компанія могла б розвиватися швидше. Якби нею не зацікавилися рейдери. І сьогодні спроби побудувати складні незаконні головоломки захоплення компанії не припиняються. Нещодавно, приміром, один із акціонерів, що володіє мінімальною кількістю акцій, подав позов до Господарського суду м. Києва за абсолютно сфальсифікованою інформацією з метою одержати рішення суду про арешт акцій АСК «Укррічфлот». Крім того, він же подав позов у Печерський районний суд Києва про скасування постанови Генпрокуратури України про закриття кримінальної справи проти керівництва компанії.

На жаль, до нечесної боротьби з компанією, бездоганний діловий імідж якої навіть не ставлять під сумнів іноземні інвестори, прилучилися і деякі мас-медіа, відкрито нехтуючи у своїх публікаціях принцип об’єктивності і думку шановних фахівців і, що непростимо, самих партнерів.

Камен ЗАХАРІЄВ, директор представництва ЄБРР на Україні:

— ЄБРР дуже давно працює з «Укррічфлотом». Ми вважаємо цю компанію одним із найнадійніших судноплавних підприємств в Україні, якому вдалося зберегти свої активи з радянських часів. З хорошим іміджем і майбутнім. АСК і зараз нарощує будівництво суден, обновлює свій флот на верфях України, що теж для нас цікаво. На сьогодні ми надали компанії кредитне фінансування на будівництво флоту на загальну суму близько 68 мільйонів доларів, і нині готується значно більший проект вартістю більш як 70 мільйонів, з яких половина — кредит ЄБРР. Сподіваюся, у другій половині цього року ми вже підпишемо всі документи. Певна річ, ситуація, що склалася навколо АСК, нас турбує, але ми підтримуємо компанію й у державних органах, і на зборах акціонерів. Дуже шкода, що до ситуації причетний дуже слабкий і, на жаль, дуже корумпований судовий апарат. Інакше як можна оцінювати постійні судові процеси, що не припиняються. Хоча вердикт суду повторюється — справа надумана, керівництво компанії не винне. На жаль, у вашій країні дає про себе знати слабкість корпоративного законодавства, відсутність закону про акціонерні товариства. Такі моменти рейдерства псують імідж України. Дуже хочеться, щоб про це пам’ятали можновладці.

Павло ПІдлІсний, президент АСК «Укррічфлот»:

Сьогодні є позови в судах, а нещодавно навіть було прийнято рішення Господарським судом м. Києва про акції нашої компанії. Що виходить? Сьогодні 70 тисяч акціонерів позбавлені права переоформити у власність свої акції.

Генеральна прокуратура закрила всі кримінальні справи, порушені з надуманих мотивів. Компанія виживе, тому що працює. І добре працює. А показники за 2006 рік — одні з найкращих в історії «Укррічфлоту». У нас дуже велика програма на цей рік, багато проектів. Це будівництво ще двох теплоходів типу «Буг», будівництво річкового флоту для Дунаю і Дніпра. Разом з ЄБРР ми розробляємо нові проекти. Я дуже сподіваюся, що якщо ситуація буде стабільною навколо АСК «Укррічфлот» — а я вірю в силу права і закону, — то ми разом підпишемо дуже важливу кредитну угода для будівництва річкового флоту на наших промислових підприємствах для Дніпра і Дунаю. Що немаловажно, сьогодні кордони Євросоюзу підійшли до України. Болгарія, Румунія прийняті в цю організацію. Євростандарти протягом п’яти років будуть запроваджені на Дунаї. Наш флот не відповідає цим стандартам. Але ми не повинні втратити той ринок, що маємо на Дунаї. Це буде втрата не тільки для «Укррічфлоту», а й для всієї України. Будівництво суден для Дунаю є дуже перспективним. Адже сьогодні жодна придунайська країна їх не будує. І те, що ми будуємо флот — одна компанія на всю країну — ми потихеньку відроджуємо Україну як морську державу. Це, по моєму, головне. Ви розумієте, що таке морська міжнародна торгівля? Коли вивозяться вантажі з наших портів під чужим прапором — чужа країна заробляє на фрахті, а не Україна, що втрачає 600 млн., а незабаром — у зв’язку зі зростанням економіки — це буде і мільярд доларів на рік.

Найнеприємніше в цій ситуації те, що компанія власними силами проводить розслідування, а чотирнадцяті загальні збори акціонерів АСК змушені звернутися до перших осіб держави і силових органів із проханням про захист від рейдерського нападу кримінально-олігархічних структур.

«На жаль, протягом останніх 16 місяців АСК «Укррічфлот» із усіма дочірніми підприємствами і філіями стала ласим шматочком для нечистих на руку ділків, і з грудня 2005 року компанія страждає від спроб незаконного оволодіння її майном з боку так званих рейдерів. Кримінально-олігархічні структури за допомогою корумпованих чиновників і представників судової влади, застосовуючи брудні технології, сприяють спробам заволодіти реєстром акціонерів компанії, зупинці обороту її акцій, ініціюють безпідставні арешти її майна. При цьому слід зазначити, що всі ці дії ґрунтуються тільки на фальсифікації і переслідують одну мету: знищити багаторічні досягнення десятитисячного трудового колективу річковиків України, незаконно заволодіти активами і майном «Укррічфлоту», — сказано в документі.

Чотирнадцяті загальні збори акціонерів підтримали звернення трудових колективів підприємств Дніпропетровського, Запорізького, Херсонського воднотранспортних вузлів до Генеральної прокуратури України з вимогою про відкриття кримінальних справ проти замовника і учасників протиправних рейдерських дій.

До речі, міжвідомча комісія при уряді, яка створена для забезпечення взаємодії органів державної влади в сфері протидії протиправному поглинанню і захопленню підприємств, нещодавно розглянула і дала відповідні доручення органам виконавчої влади і правоохоронцям. Зокрема, і у справах «Укррічфлоту».

А тим часом на різних міжнародних конференціях і зустрічах, у тому числі й у Брюсселі, у ході засідання комітету з парламентського співробітництва ЄС — Україна, нам нагадують про необхідність удосконалення законодавчої і судової систем стосовно рейдерів. Уже зараз, запевняють керівники країни, напрацьовується законодавча база. Не запізнитися б...

І скільки нашій прозорій компанії, що без зауважень проходила аудит міжнародних і державних установ, чекати милості, а точніше справедливості від представників Феміди, для яких мільйонні іноземні кредити — не аргумент довіри?! І чому саме вони досі вирішують: чи потрібен молодій Україні флот?!

На знімку: корабель «Микола Славов».

Фото надані прес-службою «Укррічфлоту».