26 квітня 2007 року Президент України видав Указ «Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів», яким припинив чинність свого попереднього Указу від 2 квітня 2007 року № 264/2007 «Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України». Обидва укази нині є предметом розгляду в Конституційному Суді України.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Незважаючи на наведену норму Конституції України, Указ Президента України від 26 квітня 2007 року «Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів» виданий за відсутності підстав, передбачених статтею 90 Конституції України, що може призвести до порушення закріплених у Конституції України прав, інтересів громадян України.

Згідно з частиною другою статті 3 Конституції України права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави.

Зокрема, саме Центральна виборча комісія очолює систему виборчих комісій в Україні та наділена відповідними повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів народних депутатів України, забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України.

Порядок організації та проведення позачергових виборів народних депутатів України регулюється Конституцією і законами України, зокрема Законом України «Про вибори народних депутатів України».

Проте нинішня редакція Закону України «Про вибори народних депутатів України» є такою, що не забезпечує проведення позачергових виборів, оскільки ним не врегульовано питання проведення всіх етапів процесу позачергових виборів. Про недоліки виборчого закону більш детально зазначалося у зверненні парламенту від 4 травня 2007 року.

Ці обставини свідчать про те, що без внесення відповідних змін до Закону України «Про вибори народних депутатів України», до Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік», до набрання чинності Законом України «Про Державний реєстр виборців» у повному обсязі проведення демократичних позачергових виборів народних депутатів України 24 червня 2007 року на належному організаційно-правовому рівні неможливе.

На неможливість проведення чесних і вільних позачергових виборів народних депутатів України без внесення відповідних змін до виборчого законодавства звертала увагу також Парламентська асамблея Ради Європи (пункти 11 та 15.3 Резолюції 1549 від 19 квітня 2007 року).

Враховуючи вищезазначене, зважаючи на відсутність конституційних підстав для дострокового припинення повноважень Верховної Ради України п’ятого скликання, а відтак і підстав для проведення позачергових виборів до Верховної Ради України, усвідомлюючи відповідальність перед Українським народом, з метою забезпечення стабільності в державі, запобігання негативному розвитку подій, створення належних умов для врегулювання порядку проведення позачергових виборів народних депутатів України, Верховна Рада України пропонувала Президенту України скасувати Указ Президента України від 26 квітня 2007 року «Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів».

Крім того, Верховна Рада України у своїх зверненнях та заявах звертала увагу органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб на неприпустимість прийняття рішень чи вчинення дій, що спрямовані на підготовку та проведення дострокових виборів народних депутатів України і суперечать Конституції та законам України, та невідворотність юридичної відповідальності за такі рішення чи дії. Зокрема, на це Верховна Рада України звертала увагу у постановах від 2 квітня 2007 року «Про запобігання діям, що загрожують конституційному правопорядку, громадському спокою і стабільності в Україні» та «Про політичну ситуацію в Україні, пов’язану з оголошенням Указу Президента України від 2 квітня 2007 року «Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України». А у Постанові Верховної Ради України від 30 квітня 2007 року «Про вибори Президента України та народних депутатів України» звернута увага Центральної виборчої комісії на необхідність «керуватися у своїй діяльності Постановою Верховної Ради України від 2 квітня 2007 року «Про запобігання діям, що загрожують конституційному правопорядку, громадському спокою і стабільності в Україні».

Як відомо члени Центральної виборчої комісії перед вступом на посаду присягали не Президенту України, не будь-якій іншій посадовій особі чи політичній силі — а Українському народу, що при здійсненні своїх повноважень у Центральній виборчій комісії додержуватимуться Конституції України та законів України, позапартійної позиції, будуть чесними, об’єктивними та неупередженими у вирішенні питань, що належать до повноважень Комісії, забезпечуватимуть реалізацію і захист виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі.

Верховна Рада України зробить усе для збереження конституційного ладу в країні та сподівається, що в умовах складної політичної ситуації Центральна виборча комісія у своїй діяльності буде керуватися виключно Конституцією і законами України. У разі ж порушення Центральною виборчою комісією чи її окремими членами вимог Конституції і законів України Генеральна прокуратура України має реагувати на такі порушення відповідно до закону.

м. Київ, 15 травня 2007 року.