Сумну статистику навела під час учорашніх парламентських слухань «Освіта, охорона здоров’я та соціальне забезпечення дітей з порушеннями психофізичного розвитку: проблеми та шляхи їх вирішення» голова Комітету Верховної Ради з питань науки і освіти Лілія Гриневич.
Чимало дітей з особливими потребами змушені жити ізольовано від суспільства, позбавлені можливості відвідувати дитсадок чи школу, а в певних випадках просто виходити за межі свого будинку. Хоча Україна ратифікувала Конвенцію ООН «Про права інвалідів», але й досі не може її виконати, каже Лілія Гриневич. «Стаття 24 цієї конвенції зобов’язує нас забезпечити дітям інклюзивне навчання на базі звичайних закладів, — пояснила вона. Проте тільки невелика частина навчальних закладів здатна приймати таких дітей і створювати для них відповідні умови.
— Рівність в освіті в першу чергу забезпечується не створенням однакових умов для всіх, а особливим ставленням до кожної дитини. Тим паче до малюка з особливими освітніми потребами, — впевнена вона. — Нас турбує, що 70 відсотків педагогів не готові або не бажають працювати з особливими школярами у звичайних класах. Діти з психофізичними порушеннями є громадянами України, вони мають право на освіту і на повагу до їхньої гідності.
«Рівень цивілізованості суспільства визначається в тому числі за рівнем забезпечення доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами», — наголосив під час своєї доповіді міністр освіти і науки України Сергій Квіт. Створити недискримінаційну систему навчання й виховання малюків із вадами психофізіологічного розвитку дасть змогу поширення в Україні моделі інтегрованого та інклюзивного навчання. Для її реалізації передусім треба зробити психологічно комфортними й архітектурно доступними дошкільні навчальні заклади та забезпечити їх відповідними фахівцями.
«У Верховній Раді розглядається підготовлений до другого читання законопроект №2878, який відкриває для дітей з особливими потребами двері дошкільних закладів, — повідомила Лілія Гриневич. — Дуже важливо щоб Верховна Рада спромоглася проголосувати цей законопроект ще до того часу, як піде на канікули».
ДЛЯ ДОВІДКИ
За словами голови профільного комітету Верховної Ради Лілії Гриневич, в Україні тільки 11 відсотків загальноосвітніх навчальних закладів цілковито доступні для дітей з особливими потребами, 39 відсотків — частково.