Останнім часом у зв’язку з підготовкою до позачергових виборів народних депутатів України окремими політиками дедалі частіше висловлюються пропозиції з припинення на час виборчої кампанії перевірок засобів масової інформації державними органами. Хоч як дивно, цього вимагають і від Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення — позавідомчого регуляторного органу, на який покладено виконання низки контрольних функцій задля забезпечення чесних і прозорих виборів.

Останнім часом у зв’язку з підготовкою до позачергових виборів народних депутатів України окремими політиками дедалі частіше висловлюються пропозиції з припинення на час виборчої кампанії перевірок засобів масової інформації державними органами. Хоч як дивно, цього вимагають і від Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення — позавідомчого регуляторного органу, на який покладено виконання низки контрольних функцій задля забезпечення чесних і прозорих виборів.

Під час прес-конференції в агенції УНІАН 11 травня 2007 р. заступник Голови Верховної Ради України М. Томенко наголосив на необхідності надання виборцям під час агітаційної кампанії всебічної й об’єктивної інформації. Забезпечити цю вимогу можуть лише органи, які для цього створені й мають відповідні можливості та чітко окреслені повноваження. Тому відмежування від цих функцій Національної ради потягло б за собою ущемлення прав громадян, спровокувало б хаос та масові порушення у веденні виборчої агітації.

Згідно з чинним виборчим законодавством Національна рада є активним суб’єктом виборчого процесу: виконує перевірки за зверненнями ЦВК та інших учасників виборчого процесу, моніторить телерадіоорганізації на предмет дотримання вимог з розміщення політичної реклами (виконує пов’язані з цим функції, які інші державні установи в потрібному обсязі виконати не можуть), перешкоджає втручанню зарубіжних мовників у виборчий процес нашої країни, більше того — готує та оприлюднює спеціальний «Звіт про дотримання телерадіоорганізаціями визначеного законодавством порядку мовлення під час проведення виборчої кампанії» (див., наприклад, спецвипуск «Вісника Національної ради», №9 за квітень 2006 р.).

Питання про доцільність проведення перевірок засобів масової інформації під час виборів нещодавно розглядалося на засіданні Національної комісії з утвердження свободи слова та розвитку інформаційної галузі, і, виступаючи за встановлення на цей час мораторію на перевірки фактично для всіх контрольно-ревізійних установ, ніхто з членів цієї Комісії не поставив під сумнів право і обов’язок проводити такі перевірки Національною радою. Позитивно оцінено також торішній досвід створення Національною радою та Центрвиборчкомом (за сприяння ОБСЄ) поважної експертної ради з числа найавторитетніших в Україні фахівців, діяльність якої дала можливість уникнути багатьох конфліктів довкола цілої низки виборчих теле- і радіороликів, захистити права суб’єктів виборчого процесу, ЗМІ та окремих журналістів.

Звертаю увагу журналістів і громадськості на те, що проведення перевірок прямо передбачено нормами законів України «Про телебачення і радіомовлення» та «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення», оскільки вони є неодмінною умовою та інструментарієм здійснення контрольно-регуляторних функцій спеціальним органом, створеним для виконання саме цих повноважень. Очевидно ж, що не виконувати чинну (нескасовану, непризупинену) норму законодавства Національна ради не має права.

Крім того, в діяльності телерадіокомпаній бувають важливі обставини, які потребують проведення перевірок незалежно від політичної кон’юнктури. Йдеться навіть не про обов’язок Національної ради реагувати на звернення і запити органів державної влади, народних депутатів України, правоохоронних і податкових органів, органів прокуратури, зв’язку, частотного нагляду, Міноборони, СБУ тощо — часто в невідкладному порядку, що також обумовлено чинним законодавством. Обов’язок Національної ради — вилучати з користування радіочастоти та телеканали, які не було освоєно протягом року з дня видачі ліцензії; у чітко визначені строки переоформляти ліцензії, термін дії яких минув (у випадках, якщо телерадіокомпанії дотримуються норм законодавства та ліцензійних вимог). Це лише кілька випадків, коли перевірки телерадіоорганізацій — неодмінні й регламентовані в часі.

Тому щодо контрольних повноважень Національної ради на час офіційно оголошених виборчих кампаній є сенс говорити лише про припинення планових (не викликаних законодавчо передбаченими обставинами) перевірок. Вивільнений час та організаційні можливості ми використаємо, як уже практикувалося в попередні роки, для перевірки провайдерів програмної послуги (операторів кабельного телебачення), які самостійно не виготовляють теле- і радіопрограми та передачі чи агітаційну продукцію (політичну рекламу). Але головні зусилля Національна рада спрямує на забезпечення чесної, коректної, прозорої політичної конкуренції в ефірі, створення рівноправних умов та можливостей для ведення агітаційної кампанії всіма політичними силами.