У середу під головуванням Голови Верховної Ради України Олександра Мороза у парламенті відбулося розширене засідання Консультативно-дорадчої ради з питань законодавчого забезпечення місцевого самоврядування та регіонального розвитку при Голові Верховної Ради України.

О. Мороз від імені парламенту сердечно привітав голів обласних рад — членів Консультативно-дорадчої ради, а також голів міст, голів районних рад, представників Асоціації органів місцевого самоврядування, які взяли участь у засіданні, зазначивши, що «тема нашої сьогоднішньої зустрічі, на мій погляд, винятково важлива».

«Ми сьогодні виносимо на порядок денний засідання питання про другий етап політичної реформи та розвиток місцевого самоврядування. Це ключ до нашої розмови. На нинішньому етапі державного будівництва це питання, на моє глибоке переконання, є визначальним, має стратегічний характер», — наголосив О. Мороз.

За словами Голови Верховної Ради України, питання про реформу місцевого самоврядування було передбачене до розгляду на поточній сесії «як одне з ключових питань і в плані роботи, і в практиці діяльності комітетів Верховної Ради». «Бо без другого етапу політичної реформи говорити про реформу політичну взагалі, про демократію в Україні, про перспективу для України не доводиться», — зазначив він.

О. Мороз нагадав, що на розгляді у Конституційному Суді України перебуває законопроект про внесення змін до Основного Закону в частині місцевого самоврядування, який «був предметом глибокого обговорення».

Голова Верховної Ради наголосив, що зазначений законопроект приймався не «під тиском, без обговорення», а був результатом «планомірного, програмованого і тривалого процесу». Водночас О. Мороз пояснив, що необхідність нової редакції законопроекту пов’язана з тим, що «впродовж приблизно року ми користуємося зміненими нормами Конституції, і практика виявила в ній місця, котрі слід вдосконалити, зняти зайві напруження, двозначності, чіткіше виписати порядок здійснення взаємин у вищих ешелонах влади».

Окрім цього, за його словами, «ми повинні зараз виробити канву, прийнявши відповідний закон про зміни до Конституції», а потім розглянути низку законопроектів про внесення змін до законів про місцеве самоврядування, про бюджетну систему, про адміністративно-територіальний устрій, до Податкового кодексу, аби ці закони були «у канві змін до Конституції».

Голова Верховної Ради України детально зупинився на основних положеннях пропонованих змін.

Зокрема, у статті 77 пропонується збільшити терміни проведення позачергових виборів до Верховної Ради з 60 до 90 днів. «Коли сьогодні певні посадовці зіткнулися із бажанням провести вибори, виявилося, що закон не вкладається у часовий графік проведення виборів, у реалізацію тих норм, які законом передбачені. Щоб не було ніколи дискусій про те, що позачергові вибори проводяться за іншим законом, аніж основні вибори, ми залишимо один часовий термін. І тоді один закон буде використовуватися і для позачергових виборів, і для виборів чергових», — підкреслив О. Мороз.

У статті 80 замість депутатського імунітету, за словами О. Мороза, пропонується ввести його обмежений варіант.

У статті 85 вводиться уточнення, за яким офіційне тлумачення законів здійснює їх автор-законодавець, а тлумачення Конституції — Конституційний Суд. «Це спрощує в багатьох випадках процедури розгляду питань про відповідність законів Конституції і особливо в тій частині, яка стосується прямого застосування законів, прийнятих парламентом, бо весь час виникає зволікання у цьому відношенні, а закон повинен тлумачити той, хто його приймає», — сказав Голова Верховної Ради України, висловивши думку, що «це буде цілком закономірно, тим більше це практика багатьох держав світу».

Також спрощується порядок призначення урядовців. «Всі вони стають однаковими, всі вносяться коаліцією, а не буде двох якостей міністрів, одні Президентом вносяться, другі коаліцією. Всі однакові, і не буде тієї дискусії, яка виникала в нас впродовж останнього року», — зазначив він.

Корекції піддана стаття 90 у частині повноважень Верховної Ради України та їх дострокового припинення, сказав О. Мороз.

При цьому Голова Верховної Ради України нагадав, що є три підстави для дострокового припинення повноважень парламенту: якщо він протягом 30 днів не може працювати, не може створити коаліцію, не може сформувати уряд. «Вони всі збережені, Президент має це право, але для того, щоб він скористався ним, він повинен одержати підтвердження Конституційного Суду щодо обґрунтованості таких підстав, чи є вони в наявності, чи їх немає», — підкреслив О. Мороз.

Крім того, передбачається надати депутатам право самим 300 голосами приймати рішення про дострокові вибори. О. Мороз назвав цю норму дискусійною, але, за його словами, це дасть змогу за умов нинішньої політичної ситуації «зняти питання про обґрунтованість, конституційність проведення дострокових виборів».

Також, сказав О. Мороз, впорядковується процедура введення в дію законів: прийнятий законодавчий акт направляється на підпис Президенту України, і якщо глава держави не підписує його протягом 15 днів, він обнародується за підписом Голови Верховної Ради і вважається прийнятим, а якщо Президент України скористається правом вето, закон знову розглядається парламентом, і у разі повторного голосування вето вважається подоланим простою більшістю голосів.

За словами О. Мороза, у проекті чіткіше виписується процедура імпічменту. «Вона перестає бути непрацюючою, як у нинішньому законі, через зниження кількості голосів для прийняття рішень до двох третин замість нинішньої норми. І це, по-перше, гарантує стабільність посади Президента, з одного боку, а з другого, робить його більш зобов’язаним перед суспільством за виконання своїх обов’язків, бо підставою тут є ще і порушення присяги, окрім тих гарантій його стабільності, які передбачені сьогодні у статті 111 та інших статтях Конституції». «Між іншим, це практика багатьох країн світу, і її треба застосовувати у нас», — додав він.

Також змінюється порядок формування Кабінету Міністрів України, що передбачено новою редакцією статті 113 Конституції. «Кабінет Міністрів буде відповідальний і підконтрольний Верховній Раді у межах, визначених Конституцією, бо нинішня норма перейшла із попередньої редакції Конституції, де йшлося про президентсько-парламентську форму правління», — сказав О. Мороз.

Пропонується змінити редакцію статті про повноваження Генпрокуратури — вона здійснюватиме нагляд лише за додержанням законів органами влади та їх посадовими і службовими особами.

Основні зміни, зазначив Голова Верховної Ради України, стосуються місцевої влади — ліквідовуються районні державні адміністрації, змінюються функції обласних адміністрацій, у яких залишається контроль за додержанням Конституції, законів, актів Президента і Кабінету Міністрів органами виконавчої влади.

Всі основні функції нинішніх адміністрацій передаються виконкомам рад. Передбачається створення для цього фінансових, матеріальних, майнових, організаційних, кадрових та інших можливостей. Іншими словами, вся влада на місцях повинна передаватися представницьким органам, а не державним адміністраціям, сказав О. Мороз.

Автори проекту, зазначив він, пропонують уніфікувати порядок обрання голів рад різного рівня та їх виконкомів, зокрема, обирати голів міст, сіл та селищ радою, а не виборцями.

Голова Верховної Ради України звернувся до учасників засідання із проханням уважно розглянути запропоновані зміни і висловити свої пропозиції, які, за його словами, обов’язково будуть враховані.

Законопроект про внесення змін до Конституції України, сказав О. Мороз, після ухвалення парламентом буде невідкладно направлений до Конституційного Суду України з тим, щоб після визначеної законодавством процедури розгляду цей документ можна було б остаточно схвалити у вересні поточного року.