З досьє «Голосу України»:

Заступник голови Чернігівської обласної ради Василь Олексійович Ковальов (на знімку) народився в Лемешах Козелецького району, яке дало світові братів Олексія і Кирила Розумовських. Має вищу юридичну освіту (випускник Харківського юридичного інституту). Закінчив Академію суспільних наук у Москві. Гартував свій характер на теренах правозахисту у прокуратурі, на партійній роботі, в органах виконавчої влади і місцевого самоврядування. Депутат обласної ради п’ятьох скликань. Був головою обласної ради. Почесний громадянин Козельця. Заслужений юрист України. Має високі державні нагороди. Член Народної партії України.

— Василю Олексійовичу, важливою складовою місцевого самоврядування є такий могутній пласт, як органи самоорганізації населення. Що останні являють собою на Чернігівщині?

— Вони є низовою, допоміжною ланкою системи органів місцевого самоврядування та факультативним складовим елементом місцевої демократії. Сьогодні у нас в області легалізовано близько 4,5 тисячі таких формувань, що дає можливість охоплювати впливом народної ініціативи всю територію області.

— Чи є серед них свої лідери?

— Активну, цілеспрямовану роботу в цьому напрямі проводить Прилуцька міська рада і її виконавчий комітет. У місті функціонує шість комітетів самоорганізації населення, два з них створено 2006 року. Отже, додатковий спектр муніципальних послуг за місцем проживання тепер отримує майже все населення міста, створено умови для реалізації громадських ініціатив.

Ці новоутворення разом з 34 вуличними комітетами створюють умови для участі жителів у розв’язанні питань місцевого значення, беруть участь у розробці та реалізації програм соціально-єкономічного та культурного розвитку міста, інших місцевих програм, залучаються до проведення спортивно-оздоровчих змагань, сприяють роботі гуртків, клубів за інтересами тощо.

Саме з ініціативи комітетів самоорганізації населення здійснено телефонізацію мікрорайону Заудаївський, прокладено водогінну мережу та газифіковано вулиці на Плискунівському.

Голова комітету самоорганізації населення мікрорайону м’ятно-дослідної станції Світлана Задорожня є членом президії всеукраїнського громадського об’єднання «Асоціація сприяння самоорганізації населення». Її роль у становленні комітетів самоорганізації населення в місті неможливо переоцінити. Завдяки наполегливості голови комітету на території мікрорайону, а це околиця Прилук, відкрито аптеку, в приміщенні, де розташований комітет, розміщено бібліотеку, відновлено зупинку приміських поїздів, ліквідовану без достатнього вивчення її значення для пасажирів. До речі, якби Укрзалізниця ще допомогла облаштувати платформу, можливо було б говорити, що до думки комітету прислуховуються і на державному рівні.

У планах міської ради подальше поглиблення співпраці з комітетами самоорганізації населення. Так, відгукнувшись на ідею влади, голови самоврядних органів заявили про наміри створити Асоціацію органів самоорганізації населення міста й обрати її керівний орган з тим, щоб ввести голову асоціації до складу виконкому, а міський голова Юрій Беркут вже планує виділити для нього кабінет в адміністративній будівлі міської ради. Отож жителі приватного (і не тільки його) сектору матимуть свою людину у виконавчому органі міської ради, що, безперечно, сприятиме веденню діалогу між владою і територіальними громадами.

Слід до цього додати й таке: місто Прилуки у рамках проекту «Організація ефективної системи надання населенню муніципальних послуг шляхом створення інтерактивної інформаційної системи та розбудови комітетів самоорганізації населення» виграло грант на придбання програмного забезпечення для комітетів самоорганізації населення міста, що дає можливість сформувати інформаційно-інтерактивний механізм взаємодії під час надання муніципальних послуг та менеджменту. В цьому велика заслуга нинішнього заступника міського голови Надії Єременко.

— Є подібні приклади і в інших районах?

— Серед районних рад, які предметно опікуються питаннями ефективного функціонування органів самоорганізації населення, можна виділити Ічнянську. В цьому районі в територіальних громадах створені і працюють 30 сільських та 273 вуличні комітети, діють групи охорони громадського порядку та жіночі ради. Найактивніше працювали вони в Гмирянській, Заудайській, Бурімській, Южнянській сільських та Парафіївський селищній радах, де помітний їх позитивний вплив на розв’язання питань з благоустрою територій, озеленення вулиць і інших проблем місцевого життя.

— Хоч як прикро казати, але таке ще не часто зустрічаєш у роботі інших новоутворених органів самоорганізації населення.

— Ось тому обласна рада вважає за необхідне поширити досвід прилучан та ічнянців. Вже найближчим часом на базі Прилук та Чернігова плануємо провести регіональні науково-практичні конференції за участю керівників органів самоорганізації населення, працівників апаратів районних та міських рад, які відповідають за їх діяльність. Є намір запросити на них і фундаторів розвитку інститутів самоорганізації населення в Україні: Миколу Пухтинського — голову Фонду сприяння місцевому самоврядуванню України та Олексія Орловського — голову президії всеукраїнського громадського об’єднання «Асоціація сприяння самоорганізації населення».

Скажіть, будь ласка, а як вам бачаться шляхи підняття авторитету та рівня впливу органів самоорганізації населення на розв’язання місцевих проблем?

— Звісна річ, що у створенні органів самоорганізації населення є багато проблемних питань, пов’язаних і з недосконалістю законодавства, і з тим, що населення зазвичай у своїй більшості недостатньо обізнане з ним.

Тому органи місцевого самоврядування, починаючи з районного рівня, з якого забезпечується надання методичної допомоги, і безпосередньо сільські, селищні та міські ради, їх виконавчі комітети повинні не тільки проводити активну роз’яснювальну роботу серед населення та виявляти місцевих лідерів, а й взяти на себе організацію створення цих самоврядних структур в усіх без винятку населених пунктах області та зробити практичні кроки з надання допомоги в організації їх діяльності.

Крім того, фінансування органів самоорганізації населення наразі фактично перекладено на органи місцевого самоврядування, фінансові можливості яких, як правило, залишаються доволі обмеженими. Ці фактори поряд із низкою обставин суто соціального характеру зумовлюють слабкий і нединамічний структурний та інституційний розвиток органів самоорганізації населення.

Або питання реєстрації органів самоорганізації населення. Її складність створює значні перепони у розвитку ініціативи громадян. Для органів самоорганізації, вочевидь, має бути обумовлений особливий порядок реєстрації.

На сучасному етапі реформування житлово-комунального господарства великого значення набувають об’єднання співвласників багатоквартирних будинків. Відомо, що у Верховній Раді розглядається питання про внесення змін до Закону «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку». Треба, щоб в ньому були передбачені порядок прийняття рішення про створення об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, прискорення їх реєстрації, призначення управителів, обов’язковість створення об’єднання у новобудовах. Ось тоді зникнуть проблеми, з якими не так просто впоратися, не маючи надійної юридичної бази.

Чернігів.

Фото автора.