Першого віце-премєр-міністра, міністра фінансів України Миколи АЗАРОВА на засіданні Верховної Ради України щодо проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» 4 травня 2007 року.

Шановний Олександре Олександровичу!

Шановні народні депутати, громадяни України!

Лише девять місяців працює наш уряд.

За такий відносно короткий час нам вдалося не лише стабілізувати ситуацію, яка була критичною влітку 2006 року, а й забезпечити системне покращання добробуту наших громадян.

Ми нейтралізували системні проблеми бюджету 2006 року, спричинені прорахунками наших попередників під час складання бюджету та прийняття поспішних рішень, не забезпечених бюджетними ресурсами.

Адже до середини 2006 року було практично вичерпано бюджетні ресурси на виплату:

пенсій військовослужбовцям (не вистачало майже 700 млн. гривень);

заробітної плати та на оплату енергоносіїв в місцевих бюджетах (не вистачало — 840 млн. грн.);

допомоги сімям з дітьми, малозабезпеченим сімям, інвалідам з дитинства, дітям-інвалідам та тимчасової державної допомоги дітям (не вистачало майже 300 млн. гривень).

компенсації сімям з дітьми та на безплатне харчування дітей, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (не вистачало — 34,5 млн. гривень).

Додаткова потреба на забезпечення соціальних видатків становила 2,2 млрд. гривень.

З метою врегулювання найбільш гострих бюджетних проблем в листопаді 2006 року були внесені ініційовані урядом зміни до Закону «Про Державний бюджет України на 2006 рік», які були підтримані парламентом 14 листопада 2006 року.

2006 рік ми завершили із позитивними результатами, практично ліквідували кризові явища в економіці та бюджетній сфері.

У результаті ВИВАЖЕНИХ дій уряду економіка стрімко пішла вгору.

У поточному році темпи приросту ВВП і промислового виробництва істотно зросли.

Зауважу, що доки не було зафіксовано стабільне економічне зростання, уряд не перевантажував бюджет надмірними соціальними зобовязаннями.

Хоча теперішні борці за народний вибір не раз нас штовхали на цей вкрай невиважений крок. Наслідки такої популістської політики всі бачили в 2005 році стагнація економічного розвитку та інфляція, яка фактично зїдала доходи громадян.

Додаткові надходження до бюджету та відновлення макроекономічної стабільності дали можливість вже у березні поточного року прийняти рішення про істотне збільшення соціальних видатків.

Зокрема, за підтримки парламенту були внесені зміни до закону про бюджет 2007 року щодо збільшення пенсій, заробітних плат та підвищення соціальних стандартів.

Дехто розраховував, що, втягнувши Україну в полосу політичної нестабільності та потрясінь, скоротить надходження до бюджету, а отже, добється, якщо не зменшення соціальних виплат, то принаймні замороження їх подальшого зростання.

Ми витримали тиск загострення політичної ситуації, оперативно вжили адекватних заходів.

Сьогодні я вам доповідаю, що дохідну частину загального фонду державного бюджету за січень-квітень перевиконано на 6,1 відсотка. До бюджету понад план надійшло два млрд. гривень.

Ми переконані в незворотності тенденції економічного зростання.

Коаліція національної єдності і уряд взяли на себе зобовязання ПРОДОВЖУВАТИ роботу, спрямовану на покращання добробуту наших співгромадян. Цю обіцянку ми виконуємо.

Наш народ мудрий. Він добре розуміє, що уряд не в тому таборі, де що гірше громадянам та в економіці, то більше дивідендів можна отримати.

У березні-квітні 2007 р. уряд прийняв низку рішень, спрямованих на подальше посилення соціального захисту найбільш незахищених верств населення.

* У десятки разів підвищені компенсаційні виплати особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Так, з 20 квітня поточного року:

у 5 разів збільшено розміри щомісячної грошової допомоги на дітей;

Довідково:

на дітей від 0—3 років (які відвідують дошкільні навчальні заклади з 2,7 грн. до 13,5 грн., які їх не відвідують з 9,8 грн. до 49 гривень);

на дітей від 3—8 років (які відвідують дошкільні навчальні заклади з 5,3 грн. до 26,5 грн., які їх не відвідують з 14,5 грн. до 72,5 гривень);

щомісячна виплата 50% мінімальної заробітної плати незалежно від інших виплат на кожну дитину шкільного віку, яка народилася після 26.04.86 від постраждалих батьків 1 або 2 категорій, з 3,3 грн. до 16,5 гривень;

щомісячна виплата мінімальної заробітної плати сімям на кожну дитину, яка стала інвалідом або перебуває на диспансерному обліку, а також дітям, батьки якої стали інвалідами І та ІІ групи чи померли внаслідок Чорнобильcької катастрофи, з 6,4 грн. до 32 гривень.

у 20 разів збільшено розміри одноразової компенсації дітям-інвалідам, сімям, які втратили годувальника із числа осіб, віднесених до учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та смерть яких повязана з Чорнобильською катастрофою.

Довідково:

Сімям, які втратили годувальника з 379,3 грн. до 7586 грн.;

Батькам померлого з 189,6 грн. до 3792 грн.;

Дітям-інвалідам з 63,2 грн. до 1264 грн.

Із 1 квітня поточного року у 2,2 разу (з 118,8 грн. до 264 грн.) збільшено розмір доплати громадянам, які постійно виконують службові обовязки у зоні безумовного відселення.

Йдеться про тих, хто постійно працює в зоні відчуження, осіб рядового та начальницького складу органів внутрішніх справ, військовослужбовців внутрішніх військ МВС, Служби безпеки, Державної прикордонної служби.

Наближається велика дата в нашому житті День Перемоги.

25 квітня поточного року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову, відповідно до якої у 2,5 разу збільшуються норми витрат на харчування та медикаменти для ветеранів війни.

Ще одним рішенням уряду (від 3 травня) з 1 травня 2007 року ПІДВИЩУЄТЬСЯ рівень пенсійного забезпечення 388 тис. інвалідів війни та учасників бойових дій.

Зокрема, мінімальна пенсійна виплата інвалідам війни І групи ЗБІЛЬШИТЬСЯ до рівня середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки, за 2006 рік, інвалідам війни ІІ групи — 90%, інвалідам війни ІІІ групи — 80 %, учасників бойових дій — 70%.

Це означає, що з травня 2007 року інвалід війни І групи, який отримував мінімальну пенсійну виплату, отримає на 190 гривень більше, ніж у квітні, інвалід війни ІІ групи на 278 грн., інвалід війни ІІІ групи на 235 грн., учасник бойових дій на 177 грн.

На сьогодні близько 1 мільйона інвалідів ІІ та ІІІ групи, які не працюють, отримують пенсійні виплати нижчі, ніж прожитковий мінімум для непрацездатних осіб. Після вересня 2004 року розмір їх пенсій не підвищувався.

Уряд прийняв рішення з 1 червня 2007 року збільшити цим категоріям громадян мінімальну пенсійну виплату:

інвалідам ІІ групи до рівня прожиткового мінімуму, ІІІ групи до 80 відсотків прожиткового мінімуму.

Довідково: сума доплати до пенсії в середньому становитиме 42 грн.

Прийнято рішення уряду щодо ПОЕТАПНОГО диференційованого збільшення ТРУДОВИХ ПЕНСІЙ відповідно до темпів зростання середньої заробітної плати в економіці.

В основу урядового рішення лягли суто економічні чинники.

Довідково: Фонд оплати праці, який є основним джерелом формування доходів Пенсійного фонду, має позитивну динаміку. Цьому сприяло підвищення урядом мінімальної заробітної плати, збільшення розміру доплат до заробітної плати працівникам освіти та інші заходи щодо впорядкування оплати праці.

Крім того, незважаючи на політичні негаразди, економіка України динамічно розвивається.

Ще одним із джерел цього підвищення є кошти, передбачені під час внесення змін до бюджету поточного року у березні в сумі 2,6 млрд. грн.

У попередніх роках під час щорічного перерахунку пенсії збільшувались на 20 відсотків темпів зростання середньої заробітної плати.

З 1 березня поточного року ВПЕРШЕ розміри підвищення пенсій відповідають 35 відсоткам темпу зростання середньої заробітної плати (рішення уряду від 23 квітня п. р.). Підвищення торкнулося майже 1,5 мільйона українських пенсіонерів.

Із 1 червня поточного року буде реалізовано ДРУГИЙ етап підвищення пенсій.

Довідково: із 1 червня 2007 року пенсії, призначені до 2005 року, ДОДАТКОВО збільшуються на 9,2%, а призначені в останні два роки (2005 і 2006 роках) на 7,8%.

Це дасть можливість розміри підвищення пенсій збільшити (з урахуванням збільшення з початку року):

по пенсіях, призначених до 2005 року до 68% темпів зростання середньої заробітної плати за минулий рік;

по пенсіях, призначених в останні два роки (2005 і 2006 роках) до 51%.

Такий підхід повязаний з тим, що на сьогодні громадянин, якому призначена пенсія до 2005 року, в середньому отримує в 1,5 разу меншу пенсію, ніж працівник із аналогічним стажем роботи і заробітною платою, який пішов на пенсію в 2006 році.

Довідково: середній розмір пенсії, яка призначена працівнику до 2005 року, становить 402 грн., а після — 611 грн.

Тому разом із збільшенням розміру пенсії зменшується різниця в розмірах пенсії залежно від терміну її призначення.

Підвищення одержать близько 12,4 млн. пенсіонерів.

Кожен пенсіонер отримає в середньому додатково 40 грн.

З 1 вересня поточного року уряд запланував провести ТРЕТІЙ етап збільшення пенсій. Він буде реалізований за умови внесення змін до бюджету та запровадження з 1 червня ІІ етапу Єдиної тарифної сітки.

Довідково: пенсії, призначені до 2005 року, підвищаться ще на 6,7%, а призначені в останні два роки (2005 і 2006 роках) ще на 4%.

Таким чином, в цілому за 2007 рік зростання пенсійних виплат становитиме відповідно 96% та 68% темпів зростання середньої заробітної плати за минулий рік.

На що я хотів би звернути увагу особливо. Ми робимо акцент на пенсіонерів, які мають значний стаж роботи та легальну заробітну плату.

Наведу приклад.

Розмір пенсії, призначеної у 2003 році із середньої заробітної плати при МІНІМАЛЬНОМУ стажі (20 років у жінки), з 1 червня збільшиться на 32 грн. (становитиме 442 грн.), а розмір пенсії, призначеної у цьому ж році із заробітної плати, яка була утричі ВИЩА ЗА СЕРЕДНЮ в галузях економіки, при стажі роботи 40 років (у жінки), збільшиться на 45 грн. (становитиме 578 грн.).

Довідково: до цієї групи належать працівники, зайняті на шкідливих і важких роботах, з важкими умовами праці, хіміки, будівельники.

Таким чином, середній розмір пенсії збільшиться з 508 грн. у квітні до 553 грн. із червня та до 588 грн. із вересня 2007 року.

Підвищення соціальних стандартів триває.

Незважаючи на штучне нагнітання політичної кризи, уряд вважає, що потенціал для подальших якісних змін соціальної складової бюджету є.

Зміни до Закону «Про Державний бюджет України на 2007 рік», які пропонуються сьогодні на розгляд уряду, ґрунтуються на виваженій оцінці розвитку економіки та реальних можливостях бюджету з їх фінансового забезпечення.

Розробляючи цей законопроект, ми демонструємо, що уряд не на словах, а на ділі підтверджує: наш основний пріоритет підвищення добробуту громадян.

Я зупинюся на ключових напрямках.

* Основний ресурс — 4,2 млрд. гривень буде направлений на подальше підвищення заробітної плати працівників бюджетної сфери.

Зокрема, у проекті закону передбачається з 1 червня 2007 року запровадження ІІ етапу Єдиної тарифної сітки.

Це дасть можливість поступово відновити порушені протягом останніх років міжпосадові (міжкваліфікаційні) співвідношення в оплаті праці працівників бюджетної сфери.

Запровадження цієї норми дозволить протягом поточного року підвищити посадові оклади працівників бюджетної сфери на 33,5 відсотка: із 547 грн. у січні 2007 р. до 730 грн. у грудні поточного року.

Довідково: Із врахуванням додаткового підвищення мінімальної заробітної плати після внесення змін до бюджету 15 березня 2007 року приріст становив 14,8%.

Для більшої наочності наведу приклад.

При затвердженні бюджету середній розмір посадового окладу працівників бюджетної сфери у червні планувався в розмірі 547 гривень.

З урахуванням змін до бюджету у березні 2007 року посадовий оклад збільшився до 574 гривень.

За умови введення з 1 червня ІІ етапу ЄТС середній розмір посадового окладу працівника бюджетної сфери зросте до 667 гривень. Це на 22% відсотка більше, ніж передбачалося в бюджеті.

Дещо конкретизую.

На сьогодні посадовий оклад учителя чи лікаря (12 розряд) в 1,6 разу більший, ніж посадовий оклад працівника І тарифного розряду (сторож, прибиральник). Із запровадженням ІІ етапу Єдиної тарифної сітки диференціація становитиме 1,9 разу. Аналогічно у завідувача дитячим садком (14 розряд) співвідношення підвищується із 1,8 разу на І етапі до 2,2 на ІІ етапі.

Таким чином, середньомісячна заробітна плата лікаря зросте із 840 грн. в січні до 1146 гривень з жовтня п. р.

По спеціалістах вищої категорії.

Середня зарплата лікаря-терапевта за нинішніх умов до кінця року підвищиться на 135 грн., а за умови запровадження ІІ етапу Єдиної тарифної сітки на 344 гривні; лікаря-хірурга, відповідно, на 155 і на 393 гривні; лікаря швидкої медичної допомоги на 165 і на 423 гривні.

Шкільний учитель вищої категорії до кінця року отримуватиме заробітну плату на 379 гривень більше, учитель без категорії на 305 гривень більше, завідувач дитячого садка на 419 гривень, директор школи на 486 гривень більше. Але якщо зміни не будуть прийняті, збільшення становитиме відповідно: 154, 116, 163 і 202 гривні.

Таким чином, не тільки підвищиться престижність висококваліфікованої праці, а й стимул до чесної праці.

* Крім цього, вперше за останні 11 років, з 1 травня 2007 року окремим категоріям педагогічних працівників збільшуються розміри доплат та підвищень до посадових окладів. Це стосуватиметься працівників і дошкільної, а також середньої і вищої освіти.

Наведу кілька прикладів.

У 3,9 разу підвищаться виплати за педагогічні звання «учитель-методист», «викладач-методист».

Суттєво підвищаться посадові оклади педагогічних працівників, які працюють у дитячих будинках, дитячих будинках-інтернатах, школах-інтернатах для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, будинках дитини з контингентом дітей, які потребують корекції фізичного та/або розумового розвитку чи тривалого лікування. Якщо сьогодні такі працівники отримують підвищення до посадового окладу в сумі 21 грн., то його буде збільшено до 132 грн. на кінець року, тобто у 6,3 разу.

Загалом на збільшення підвищень і доплат педагогічним працівникам буде спрямовано 201,1 млн. гривень.

* Демократичний шлях, яким сьогодні намагається йти наша держава, безперечно, тісно повязаний з якістю виборчого процесу.

З метою підвищення його прозорості, недопущення зловживань і порушень, з державного бюджету буде виділено 127,5 млн. грн. на створення, первинне наповнення і первинне уточнення Державного реєстру виборців.

Основні напрямки цих видатків свідчать про багатошаровість цієї роботи.

Довідково: В зазначеному обсязі асигнувань враховані видатки для:

Центральної виборчої комісії в обсязі 75,1 млн. грн. для створення та утримання Служби Державного реєстру виборців і первинного формування й первинного уточнення Державного реєстру виборців;

Міністерства закордонних справ в обсязі 780,9 тис. грн. на виконання функцій органу ведення та регіонального органу адміністрування Реєстру стосовно виборців, які проживають або перебувають за межами України;

місцевих органів виконавчої влади та самоврядування в обсязі 51,6 млн. грн. на створення органів ведення та регіональних органів адміністрування Державного реєстру виборців.

* З метою недопущення зростання цін на товарну вугільну продукцію та електроенергію передбачається додатково спрямувати 293 млн. гривень на часткове покриття витрат із собівартості товарної продукції вугледобувним підприємствам.

Крім того, передбачається збільшити видатки бюджету на такі важливі напрямки:

підвищення фактичного рівня грошового забезпечення МВС та військовослужбовців Державної спеціальної служби транспорту;

придбання медичного обладнання та будівництво дитячого корпусу Інститутом фтизіатрії і пульмонології Академії медичних наук України;

підтримання екологічно безпечного стану у зонах відчуження і безумовного (обовязкового) відселення;

інші напрямки.

* Для забезпечення місцевих бюджетів необхідними ресурсами у законопроекті враховано:

2,1 млрд. грн. видатки на запровадження Єдиної тарифної сітки;

1,1 млрд. грн. додаткові надходження податку з доходів фізичних осіб (у звязку зі збільшенням фонду оплати праці), які спрямовується на запровадження Єдиної тарифної сітки;

170 млн. грн. видатки на збільшення підвищень і доплат педагогічним працівникам.

Загалом додаткова потреба збільшення видатків на 2007 рік становить 5 млрд. грн. Левова частка (69%) додаткових видатків буде спрямована на території. Все це стане можливе у разі підписання Президентом змін до бюджету поточного року.

Які ресурси можуть бути залучені на фінансування зазначених напрямків?

По-перше, пропонується скорочення видатків на обслуговування зовнішнього державного боргу (економія 27 млн. грн.) та на створення недержавного пенсійного фонду (160 млн. грн.). на загальну суму 187 млн. гривень.

По-друге, виходячи з економічних тенденцій, прогнозується збільшення дохідної частини зведеного бюджету на 4,8 млрд. грн.

Довідково: з них:

2,0 млрд. грн. за рахунок ПДВ із ввезених товарів;

1,3 млрд. грн. ПДВ із вироблених товарів;

0,4 млрд. грн. податку на прибуток підприємств.

1,1 млрд. грн. податку з доходів фізичних осіб, що зараховується до місцевих бюджетів.

Хочу звернути увагу всіх присутніх.

На відміну від популістських рішень 2005 року, коли надмірне зосередження ресурсів на виконанні соціальних зобовязань супроводжувалося падінням темпів розвитку національного виробництва, наші рішення ретельно прораховані.

Вони ґрунтуються на суттєвому:

* покращенні основних показників соціально економічного розвитку у І кварталі 2007 року;

* збільшенні мінімальної заробітної плати та фонду оплати праці;

* підвищенні річних очікуваних макропоказників порівняно із закладеним у бюджеті поточного року.

Таким чином, зміни до бюджету 2007 року не призведуть до збільшення дефіциту бюджету.

Шановні народні депутати! Уряд має намір продовжити розпочаті структурні реформи в економіці та соціальній сфері, а також, на цьому фундаменті і далі підвищувати рівень соціальних стандартів. Суспільство повинно знати, що ми зробимо все, щоб рівень життя наших співгромадян був достойним.

Не варто навіть запитувати, чи згодні люди чекати підвищення зарплат та пенсій, поки політики домовляться та відбудуться позачергові вибори.

Прошу вас, шановні народні депутати, підтримати зазначений проект Закону «Про внесення змін до Закону «Про Державний бюджет на 2007 рік».

Дякую за увагу.