Нахімовську районну раду для проведення чергового засідання севастопольської координаційної ради з роботи із органами самоорганізації населення було обрано не випадково. У рішенні, прийнятому на засіданні, йшлося: «Рекомендувати районним координаційним радам з роботи із ОСН використовувати у своїй роботі досвід координаційної ради Нахімовського району». Що ж конкретно мають переймати інші три райони Севастополя? По роз’яснення кореспондент «Голосу України» звернувся до голови райради Геннадія Михайловича Плотнікова.

— Геннадію Михайловичу, не секрет, що в значної частини людей ставлення до органів самоорганізації досить скептичне.

— Закон України «Про органи самоорганізації населення» було прийнято влітку 2001 року. Але авторитет, добру славу треба заробити. На це потрібен час.

На сьогодні в нас у районі працює майже п’ять десятків органів самоорганізації. Документи ще кількох ініціативних груп ми розглядатимемо на майбутній сесії райради. Якби наші люди не бачили користі від роботи таких громадських структур, то звідки взялася б ініціатива створювати ще!?

Та й створення координаційної ради при нашій райраді було не результатом ініціативи керівництва, а стало відповіддю на так званий запит громади: громадські працівники потребувади допомоги в методиці діяльності, у правовому супроводі процесів організації і наступної роботи ОСН.

У грудні минулого року райрада затвердила положення про порядок фінансування і використання бюджетних коштів, що їх виділяють для виконання власних повноважень органами самоорганізації населення в нашому районі, і положення про заохочення ОСН. На перспективу до 2009 року діє програма сприяння розвитку місцевого самоврядування.

— Усе, про що ви кажете, організаційний бік справи. Але є ще і фінансовий...

— Відповідь моя буде традиційна: у районному бюджеті грошей не вистачає. Для матеріального забезпечення роботи ОСН, що мають статус юридичної особи — а таких у нашому районі шість, — ми передбачили 30 тисяч гривень.

А діяльність усіх районних органів самоорганізації охоплює більш як половину території району, де проживає понад 100 тисяч громадян. Крім того, значну частину району займають сільські населені пункти. 30 тисяч — сума недостатня. Проте робота органів самоорганізації дає відчутний результат. З ініціативи голови квартального комітету «Багрія» Марії Федорівни Крутько спільними зусиллями районної влади і мешканців було упоряджено Пластунський сквер.

Практикою стала співпраця райради, райдержадміністрації та органів самоорганізації населення з проведення суботників. Активісти ОСН організовують роботу на своїх територіях по укладенню договорів жителів з комунальниками на вивезення ТПВ. Деякі комітети контролюють своєчасність розрахунків за цю послугу. Тут пряма допомога фахівцям управління ЖКГ райдержадміністрації. Голови ОСН активно беруть участь у процесі організації транспортного забезпечення мешканців, зокрема сільській зоні. Під час розробки перспективних планів соціально-економічного розвитку району ми активно використовуємо ту інформацію, яку нам надають громадські працівники.

Практичну користь від роботи ОСН у нашому районі має міліція. Два найсвіжіші приклади: завдяки інформації, отриманій від квартальних комітетів, правоохоронці припинили діяльність наркопритону і нелегального пункту прийому металобрухту.

— Чув нарікання бажаючих зареєструвати орган самоорганізації на чиновницьку тяганину.

— Напевно, і в цій справі був присутній елемент споконвічного опору старих, звичних підходів до народження нового. Можу твердо заявити, що етап звикання до прояву ініціативи населення в нас пройдений. Нині на порядку денному у нас інша проблема. У своїй доповіді на засіданні координаційної ради я критикував наших депутатів за те, що вони мало уваги у своїй роботі приділяють створенню ОСН. Відзначив тільки старання депутатів Лариси Бусигіної і Ніни Пруднікової. Я багато спілкуюся з колегами із інших регіонів України і можу сказати, що в Севастополі і робота з організації органів самоврядування, і діяльність цих формувань — одні з кращих у державі.

Ми йдемо вже значно далі. На порядок денний виходить розширення повноважень, які ми, як рада, готові делегувати органам самоорганізації. З метою реалізації повноважень, передбачених ст. 14 Закону України «Про органи самоорганізації населення», ми готові передати головам ОСН право складання протоколів про адміністративні правопорушення. Наприклад, з порушення правил користування житловими будинками і житловими приміщеннями, благоустрою території, за знищення або ушкодження зелених насаджень, недотримання правил торгівлі. До народних депутатів, обраних від Севастополя, будемо звертатися с проханням внесення змін до Закону України «Про органи самоорганізації населення» щодо вилучення пункту про обов’язкове таємне голосування під час виборів керівництва ОСН.

Необхідно змінити встановлений порядок у дозвільній системі, при якому печатку видають тільки тим організаціям, що мають статус юридичної особи. На нашу думку, печатка має бути і в тих, хто легалізований шляхом повідомлення. Крім того, органи самоорганізації цілком можна розглядати як частину місцевого самоврядування. І логічно було б поширити чинність Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» і на посадових осіб цих формувань, установивши умови оплати праці такі само, як у фахівців органів виконавчої влади.

На наш погляд, настав час надати цій ініціативі більше прав, розширити можливості використання ініціативи громадян. Наприклад, чому б органу самоорганізації не надати право засновувати підприємство чи організацію для здійснення госпдіяльності щодо соціально-економічного розвитку своєї території? Або виступати замовником робіт із благоустрою території, будівництва, ремонту та експлуатації житлового і нежилого фонду з використанням коштів як бюджетних, так і власних? Чи дозволити здавати в оренду приміщення і споруди, що знаходяться на балансі цих органів?

Севастополь.