Як уникнути неприємностей, якщо ви вирішили приватизувати своє житло чи здійснити іншу операцію з власною нерухомістю
Кожен з нас рано чи пізно стикається з потребою оформляти ті чи інші документи, пов’язані з нерухомістю. Зазвичай без бюрократичної метушні вирішення житлових питань не обходиться. В античні часи вважали, що всі дороги ведуть у Рим. А наших сучасників марафонський забіг за необхідними довідками неминуче приведе в Бюро технічної інвентаризації.
Для більшості співвітчизників житлова проблема залишається якщо не вічною, то принаймні гострою. Кожен, кому хоч раз доводилося здійснювати які-небудь операції з нерухомістю, добре знайомий з Бюро технічної інвентаризації. Після набуття чинності новими правилами сплати податку з доходу фізичних осіб під час продажу квартир до інших функцій БТІ додалося і визначення оцінної вартості нерухомості.
За законом, її оцінка здійснюється, виходячи з установленої вартості, зазначеної в договорі купівлі-продажу, але не має бути нижчою від оцінної вартості майна, розрахунки якої зроблені органом, уповноваженим здійснювати оцінку відповідно до чинного законодавства. При цьому витрати, пов’язані з купівлею і зазначені в нотаріально завіреному договорі (а при будівництві такого об’єкта нерухомості — його оцінна вартість), також визначаються державним органом, уповноваженим здійснювати законну оцінку. Оскільки інституту відповідних організацій в Україні нині немає, зазначену функцію було покладено на БТІ.
Не менш важливою сферою діяльності традиційно залишається видача дозвільних документів на приватизацію і перепланування квартир, паперів, необхідних для оформлення застави житла під час одержання банківських кредитів тощо.
— Наприкінці минулого року, — розповідає директор Харківського бюро технічної інвентаризації Микола Дегтярьов, — виник ажіотаж навколо приватизації квартир. Тоді, за попередніми оцінками, у державному фонді залишалося ще близько 15 відсотків житла. Працювати доводилося напружено, з огляду на обмежені часові рамки, визначені урядом. Адже процедура приватизації триває не менш як місяць з моменту подачі заяви. У жовтні-листопаді минулого року співробітники БТІ приймали в день від 500 до 1500 заяв на приватизацію...
Кілька слів про тамтешню бюрократію. Технічну документацію, яка надходить у відділ приватизації управління комунальної власності, готують у міському БТІ. Саме там оформлюють і всі правові документи, зокрема і свідоцтво про право власності на житло.
У принципі, каже Микола Дегтярьов, людині достатньо здати заяву про намір приватизувати свою квартиру в ЖЕК, а затим одержати в приватизаційному центрі готові документи. У такому разі потреба звертатися в БТІ за оформленням технічного паспорта відпадає сама собою. Ажіотаж іноді виникає через те, що люди, минаючи ЖЕКи, намагаються прискорити приватизаційний процес. Сьогодні про приватизацію, яка відповідно до останньої постанови Кабміну має завершитися вже не вчора, а в 2008 році, знову благополучно забули. А тим часом у Харкові неприватизованим залишається щонайменше ще 5 відсотків експлуатованого житлового фонду.
Під час оформлення паперів на відчуження, спадщину і т. п. БТІ також надає певні необхідні при операціях з нерухомістю документи. Серед них і експертна оцінка нерухомості, яка необхідна в тому разі, якщо загальна площа житла перевищує 100 кв. м і житло продається власником не вперше. Якщо ж квартира чи будинок займають загальну площу менш як 100 кв. м і продаються вперше, то Бюро видає лише довідку-характеристику або витяг з Реєстру прав власності на нерухоме майно.
Хитрість полягає в різниці оподаткування. У разі, якщо загальна площа нерухомості перевищує згадану вище, податкова ставка становить один відсоток від загальної вартості житла, тоді як нерухомість площею менш як 100 кв. м і така, що продається вперше, не оподатковується.
Згадавши про податкові ставки, не можна обійти увагою і нововведення Харківського бюро технічної інвентаризації. Нещодавно тут з’явився юридичний відділ, де відвідувачам допоможуть правильно заповнити документи, нададуть необхідну консультацію, застережуть від можливих помилок.
І, наостанок, про позитивні та негативні моменти проходження процедури технічної інвентаризації. З одного боку, вона, безумовно, корисна. Незважаючи на черги і необхідність витратити якийсь час на оформлення документів, протягом максимум місяця можна отримати досить вичерпні відомості про своє житло. Господар нерухомості точно з’ясовує її площу, довідається приблизний відсоток, який необхідно буде сплатити в податкову службу в разі продажу житла.
Але є і менш приємний бік медалі. У разі проходження процедури технічної інвентаризації в бюро залишається досьє на власника нерухомості. Хто він, скільки в нього квартир і що це за квартири, і на які гроші він купив цю житлоплощу... Аналогічна ситуація і з юридичними особами. По суті, таке досьє — мрія податкового інспектора.
Але! У положеннях з реєстрації власності чітко і однозначно прописано, що це конфіденційна інформація і розголошенню вона не підлягає.
Харків.