«Питання проведення дострокових виборів сьогодні стає реальністю. Однак зараз у центрі політичної дискусії перебуває лише питання доцільності самих виборів та можливого часу їх проведення. Водночас дострокові вибори будуть корисними для України і демократії за дотримання щонайменше п’яти умов», — переконаний директор Інституту політики, заступник Голови Верховної Ради V скликання Микола Томенко.

Першою такою умовою він назвав домовленість провідних політичних сил стосовно проведення виборів. Голосування, у якому братимуть участь лише партії та блоки одного політичного спектру, не буде репрезентативним і представлятиме лише пів-України. «Нескладно змоделювати ситуацію в країні, яка виникне внаслідок спроб реалізації радикального сценарію проведення виборів для «одноколірної» України. Це означатиме подальшу актуалізацію теми розколу країни та неминуче призведе до нового витка суспільного конфлікту, який може вирішитися вже неполітичними засобами», — вважає віце-спікер парламенту V скликання.

Другою умовою Микола Томенко вважає швидке процедурне врегулювання питання дострокових виборів на законодавчому рівні. Адже, за його словами, чинний закон про вибори, зокрема його ст. 102, де наводяться строки проведення дострокової виборчої кампанії, надають у ряді випадків просто нереалістичні терміни, які унеможливлюють нормальну роботу виборчих комісій. Серйозною проблемою стане і робота зі створення списків виборців. За таких умов судові позови від громадян стосовно порушення їхніх виборчих прав через неможливість взяти участь у голосуванні можуть зірвати вибори в окремих регіонах чи в Україні в цілому.

Виходом із такої ситуації, на думку Миколи Томенка, могло би стати ухвалення Закону «Про особливості застосування Закону «Про вибори народних депутатів України» під час позачергових виборів депутатів» (за аналогією із законом, який був прийнятий напередодні третього туру президентських виборів 2004 року). В цьому законі варто прописати оптимальні строки та процедури для нормального проведення дострокових парламентських виборів.

Третю, можливо, одну з ключових передумов дострокових виборів директор Інституту політики окреслив як удосконалення чинної процедури формування партійних списків з метою якісного оновлення складу нового парламенту. Адже навіть демократичні політичні сили «Наша Україна», БЮТ, «Народна самооборона» не змогли уникнути на етапі формування своїх списків звинувачень у недостатній прозорості їх формування та включенні до їх складу близьких родичів лідерів політичних сил, одіозних постатей та бізнесменів з неоднозначним минулим. На його думку, власне, саме якісний склад депутатських фракцій опозиції і став однією з першопричин нинішньої політичної кризи, коли народні депутати переходили до складу парламентської більшості, незважаючи на волю виборців.

«Справедливі нарікання викликає нинішня система єдиного закритого виборчого списку. За таких умов громадяни позбавлені права обирати конкретних персоналій зі списку, зрештою, «підказати» керівництву політичних сил, кого вони хотіли б бачити у парламенті. Тому цілком виправданою є неодноразово висловлена представниками громадських організацій та експертів пропозиція запровадження регіональних відкритих списків на виборах народних депутатів при збереженні нинішньої пропорційної системи. Можливо, як програма-максимум ці нововведення будуть запроваджені вже на наступних, чергових виборах. У будь-якому випадку, проблема «відкриття» виборчих списків була і залишається актуальною», — зазначив Микола Томенко.

Четвертою передумовою позачергових виборів як чинника демократизації країни Томенко назвав вироблення і владою, і опозицією зрозумілих правил гри після обрання парламенту нового скликання. Інструментами цього є ухвалення нової редакції Закону «Про Кабінет Міністрів України» (приведення його норм у повну відповідність із Конституцією) та прийняття в цілому Закону «Про парламентську опозицію». «В цьому випадку всі політичні сили чітко уявлятимуть свої функції після виборів: це буде або формування уряду відповідно до Конституції та закону, або цивілізована опозиція. Переконаний, що вироблення зрозумілих правил гри та процедур формування влади зменшить до мінімуму час, необхідний для переговорів зі створення коаліції та формування уряду», — зазначив Микола Томенко.

Нарешті, п’ятою визначальною умовою, за якою вибори будуть корисними для України, є демократичний характер їх проведення. Всі політичні сили повинні взяти на себе зобов’язання щодо незастосування адміністративного ресурсу на виборах, унеможливлення фальсифікації їх результатів. Результати виборів повинні бути визнані міжнародною спільнотою. Якщо ж цього не відбудеться, і під час голосування спостерігатимуться спроби повернення до фальсифікацій, це здатне підірвати довіру громадян до виборів як одного з небагатьох інструментів демократичного впливу на владу.

«Лише за дотримання зазначених умов можна сподіватися, що дострокові вибори будуть не тільки засобом тимчасового зняття політичної кризи в суспільстві, а й стануть шляхом до формування справді демократичної і відповідальної влади в Україні. Якщо ж цього не відбудеться, то виходом із ситуації є проведення всеукраїнського референдуму щодо доцільності дострокових виборів та вибору форми державного правління», — підсумував Микола Томенко.