Міжнародний благодійний Фонд Олександра Фельдмана і галерея «АВЕК» знову порадували мешканців Харкова виставкою творів мистецтва з вітчизняних і закордонних приватних колекцій. Якщо рік тому на одному з кращих виставкових майданчиків Харкова з великим успіхом пройшла виставка японського мистецтва, то тепер їхній увазі запропоновано виставку робіт відомих європейських майстрів, обєднаних однією темою культура єврейського народу.

Нині в експозиції представлено 67 живописних, графічних і скульптурних творів. Але експозиція продовжує поповнюватися закордонні колекціонери виявили такий високий інтерес до виставки, що Фонд Олександра Фельдмана продовжує одержувати пропозиції показати кращі роботи з їхніх зібрань. Так, кілька творів прибуло в Харків уже після відкриття виставки.

Про склад експозиції говорить сама назва. Здебільшого це роботи одного з найвідоміших художників ХХ століття Марка Шагала, його друзів і колег по Паризькій школі Хаїма Сутіна, Моїса Кіслінга, Мане Мане-Каца, Іссахара Бер Рибака, Альберта Вейнбаума, Іцхака Френеля (Френкеля), а також близьких до них радянських художників, метрів російського авангарду Ніни Айзенберг і Соломона Гершова.

Паризька школа склалася в першій третині ХХ століття. Це було інтернаціональне співтовариство художників вихідців з різних країн (у тому числі й Східної Європи), що приїхали до Франції в пошуках сприятливих умов для творчості та самовираження. В атмосфері новаторського пошуку та експериментів народився культурний феномен, що його фахівці визначають як «ліричний експресіонізм». Ця школа по праву вважається одним із найяскравіших явищ у світовому мистецтві ХХ століття. Достатньо сказати, що вона явила світові такі імена, як Модільяні, Шагал, Сутін, Пікассо.

На виставці представлено 12 творів Марка Шагала, зокрема, дуже цікава, виконана в змішаній техніці картина «Єврей, що молиться» (1974 рік), яка у яскравій образній формі відбиває історію родини художника. Інші роботи кольорові автолітографії із власноручним підписом майстра, переважно на біблійні сюжети. Вони належать до пізнього періоду творчості Шагала, коли він багато експериментував з літографією певним аналогом живопису в гравюрі. Шагал, за його власними словами, тонко «відчував пальцями самий нерв літографії» і умів витягати з неї, напевно, усі доступні їй художні ефекти. Незважаючи на тиражність, шагаловські літографії дуже цінуються колекціонерами і високо котируються на аукціонах.

Побачити в нашій країні справжні твори Хаїма Сутіна теж величезна удача. Його імя зустрічається в будь-якій енциклопедії поруч з іменами Шагала, Модільяні, Пікассо. Є переказ, за яким тяжко хворий Амедео Модільяни перед смертю сказав: «Не турбуйтеся, в особі Сутіна я залишаю вам генія». На аукціонах «Крісті» у 1990-х роках ціни на роботи «художника-загадки» вимірювалися мільйонами доларів. Серед щасливих їх власників Ізабелла Роселліні, родина Чапліна, нащадки Шагала, Френсіс Форд Коппола, і, звісно, найзнаменитіші музеї світу. А харківяни можуть бачити одну з ранніх паризьких робіт Сутіна — «Пейзаж Ніді» (1924 рік). Решта пять «парижан», твори яких включено в експозицію, є гідними конкурентами Шагалу і Сутіну, але в Україні, на жаль, відомі поки що мало. І це притому, що майже усі вони (Мане-Кац, Рибак, Вейнбаум, Френкель) є уродженцями України! Добре представлений на виставці (13 робіт) Мане Мане-Кац живописець і скульптор, кавалер ордена Почесного легіону.

Без перебільшення, пощастило харківянам побачити і просто унікальну роботу ескіз «самого» Юрія Пена, живописця і чудового педагога, вчителя Шагала, Юдовіна, Цадкіна, Лисицького, Мазеля, Мініна, Мєщанінова, Гершова та інших всесвітньо відомих художників. Твори такого роду розглядаються майстрами як «робочий матеріал», а тому вони рідко зберігаються і високо цінуються колекціонерами.

В експозиції виставлено також роботи Артура Кольника, Соломона Кишиневського, Якоба Епштейна, Карела Строффа, Ісідора Кауфмана, Германа Керна, Карла Шлейхера, Володимира Маковського, Сергія Васильковского, інших відомих художників кінця XІX початку XX століття. Вони жили і працювали в різний час, у різних країнах, належали до різних напрямів і течій образотворчого мистецтва, але, тією чи тією мірою, торкалися у своїй творчості єврейської тематики.

Як вважають організатори виставки, головна її мета не тільки в тому, щоб дати харківянам можливість «вживу» побачити справжні роботи Марка Шагала та інших відомих майстрів. Це ще один горизонт міжкультурного спілкування, ще один крок на шляху прилучення до загальнолюдських цінностей світової культури. До речі, сам Шагал тепер назавжди «пропишеться» у Харкові: одну з його робіт — «Ієрусалимські вікна» — Олександр Фельдман викупив і передав у дарунок Художньому музею.