58 років переховувався на горищі Степан Никитенко

У селі Приморському Татарбунарського району Одеської області три визначні особливості: церква святого Миколая, якій іде друге століття, курорт Рассєйка на березі затоки і 80-літній дід Степан Никитенко. До останнього от уже протягом пяти років місцеві жителі ніяк звикнути не можуть, хоча дід Степан місцевий і нікуди за свої 80 років із села не відлучався.

«Подарунок» помякшив діда

Пять років тому він спустився з горища будинку, де переховувався від людей протягом 58 років.

Перед далекою дорогою до Приморського за порадою колег-журналістів взяв у подарунок дідові Степанові гостинець дві пляшки горілки. Без подарунків, розповідали мені, з журналістами розмовляти не бажає.

Міцна хата в селі Приморському, де живуть 84-літній Олександр Петрович Никитенко (у селі його звуть дід Шура) та його молодший брат 80-літній Степан, розташована в самому центрі села. Поруч сільська рада, церква, памятник полеглим в останній війні односельцям.

Секретар сільради Світлана Ткаченко погодилася виступити в ролі парламентера під час розмови з братами Никитенками чужих вони зустрічають непривітно. Разом з нею заходимо в двір. Розгулюють по двору кури, акуратний колодязь, трохи далі видно доглянутий город.

Дід Шура, довідавшись про мету приїзду, розсердився: «Я зараз вас геть прожену, набридли зі своїми розпитуваннями». А за його спиною зблискував свинцевими очима і кущастими бровами чоловік, кидаючи на нас сміхотливі погляди.

«Подарунок» помякшив діда Шуру, і під передзвін скляночок розмова потихеньку розпочалась.

Родину Никитенків у Приморському (а до 1940 року це була територія Румунії) вважали заможною. Для Радянської влади вона стала куркульською. Глава родини дивом не потрапив у спец-ешелон, який вивозив колишніх румунських селян, а після приєднання в 1940 році Бессарабії до СРСР куркулів, у Казахстан та Сибір. Живність, природно, з садиби вивели, вичистили комори з зерном і змусили вступити до колгоспу.

Війна накотилась на Приморське, немов морський прибій: тихо і спокійно. Повернулися колишні багатії, що втекли від Радянської влади до Румунії. Їх у селі не забули минув-бо лише якийсь рік.

Три роки прожили Никитенки при румунських окупантах. Прожили не бідно родина роботяща, денно і нощно мантулила на виноградниках, ловила рибу, а в отарах у Буджацькому степу паслася сотня-друга ягничок.

У 1944 році бойові дії докотились і до цих місць. Румуни дременули до себе на батьківщину. Повернулася Радянська влада. Доросле населення мобілізували в Червону Армію, а підлітків посадили на підводи й повезли рити укріплювальні споруди.

Мене в армію забрали, розповідає дід Шура. Ну, а Степана, як малолітнього, йому лише 16 сповнилося, змусили окопи рити. Я в Яссько-Кишинівській операції брав участь. Ну й натерпівся ж там страху ненавчений був військовій справі.

А Степан утік з риття окопів. Уночі городами пробрався додому, і мама, поплакавши від щастя, що синок здоровий, прийняла рішення сховати його на горищі старої хати.

Гріха на ньому нема, є тільки образа

На сімейній раді народився план: інсценувати похорон Степана. Сусідам батьки пояснили появу в городі могилки з хрестом так: мовляв, утік Степан з оборонних робіт. Сховали його в бабусиній скрині, а він там від нафталіну і задихнувся. От і довелося поховати.

Сусіди поойкали, поспівчували батькам та й забули про Степана. А він почав свою горищну епопею.

Як жилося йому всі ці 58 років?

Схоже, часто питали діда Степана про це, бо відповідає практично без запинки.

Погано жилося: голодно і холодно. Цілими днями або спав, або неводи рибальські плів. Книжки читав. У двір і на вулицю дивився. Як з розуму не зійшов не знаю.

До речі, щодо останньої фрази: дідусь часом заговорюється, і створюється враження, що все-таки він не-адекватно сприймає навколишній світ.

Тим часом старший брат Олександр привів у хату молоду господиню Ганну Платонівну. Народилася дочка Валентина. Виросла і вступила на відділення романо-германської філології Одеського університету. Познайомилася Валентина в Одесі з чарівним кубинцем Педро Марсетом, вийшла за нього заміж і поїхала в Гавану.

Про таємне життя Степана Никитенка знала вся родина: батьки, старший брат, племінниця, її чоловік Педро, а пізніше й онучка Вікторія. Але таємницю берегли свято й непорушно.

Настоятель місцевої Свято-Миколаївської церкви отець Петро Савка розповідає, що не раз і не два бував у домі Никитенків, однак і подумати не міг, що там переховується людина.

Ночами Степан злазив з горища, спілкувався з родиною, допомагав по господарству. Таємний член сімї не набридав домашнім проханнями. Розумів, що його місце, місце людини-невидимки, як-то кажуть, біля дверей. Не вередував, обновок не просив, доношував, що діставалося від старшого брата. Радів будь-якій їжі, будь-якому питву.

Єдиного боявся хвороби. Бо добре усвідомлював, що коли звернеться до лікарів, то таємниця його негайно розкриється.

За весь час жодного разу не занедужав, світиться усмішкою дід Степан. Років двадцять тому зуб заболів, то я його ниткою й висмикнув.

Зуби в діда Степана аж завидки беруть: міцні, жодної ані тріщинки, ані дірочки, ані пломбочки. А з чого їм узятись? Тютюном не балувався, харчувався здоровою їжею.

Щоб горищний відлюдник не нудьгував, передплатили йому пару газет. Серед них виявився і «Голос України».

— «Голос України» допомагав мені від туги, самотності і смерті, розповів мені дід Степан. Я ж далі села ніде й не бував, а з «Голосу» дізнавався, як у нас у країні справи йдуть. А йдуть вони поганенько, заявив мені дід Степан.

Це ж чому поганенько? поцікавився я.

У відповідь дід Степан розповів мені, яка чудова людина Віктор Андрійович Ющенко і який «редиска», на його погляд, Віктор Федорович Янукович.

Вражаюче: у родині Никитенків, що складається з 84-літнього діда Шури і 80-літнього діда Степана, політичні вподобання розділилися. Старший брат прибічник Януковича, молодший симпатизує Ющенкові. На цю тему вони багато і довго сперечаються.

Тяжко живуть діди: усіх доходів на двох пенсія діда Шури, близько 500 гривень. Добре, що місцеві молодиці, жаліючи самітників, допомагають по господарству одежину виперуть, їжі на тиждень наварять, курей погодують. А то зовсім би капець дідам настав.

У перші дні, коли дід Степан повернувся з добровільного горищного заслання, подивитися на нього збиралося півсела. А сьогодні звикли. Та й він потихеньку звикає до людей. Наважується навіть у магазин, а це метрів триста від оселі, по хліб сходити. Правда, в українських грошах не розбирається й досі. Коли в горищну еміграцію йшов, у селі ходили румунські гроші, радянських карбованців не бачив, а українські гривні йому подобаються.

До речі, у селі незаміжні жіночки всерйоз зацікавилися дідом Степаном. Та й він не проти відтанцювати всі недотанцьовані вальси і танго, всі поцілунки відцілувати. Але побоюється протилежної статі і не знає, з яких слів починати.

Рука в діда Степана міцна, очі ще сміються, ну а якщо поголити, та постригти, та гарно вбрати років двадцять скине.

Село вже звикло до нього. А тим часом дід Степан головний біль місцевої влади. От що розповідає секретар Приморської сільської ради Світлана Ткаченко:

Степан Петрович Никитенко народився в Румунії, на горищі просидів часи СРСР, а повернувся з «увязнення» в Україні. Громадянином якої держави його вважати? По-друге, він начебто є, а насправді його немає: паспорта або іншого документа, який підтверджував би його особу, не існує. По-третє, він має право на одержання соціальної пенсії, а її оформити не можна, бо нема паспорта. По-четверте, пропала метрика. Сільрада зробила все, що могла: на підставі свідчень трьох чоловік, які підтвердили, що знають його, ми прописали його в будинковій книзі. А далі?

У Татарбунарському райвідділі міліції про діда Степана та його горищне життя добре знають. Але як допомогти йому повернутися до нормального життя ума не зберуть.

А настоятель Свято-Миколаївського храму отець Петро Степанович Савка, який прагне повернути дідуся Степана в лоно церкви, а отже, в нормальне життя, каже:

Гріха на дідові Степані за його добровільне увязнення нема. Є в нього образа і нарікання на своє нинішнє життя. А це гріх. Він хрещений, значить, у церковних архівах має бути запис про його народження. Треба шукати. Я запрошую його до церкви відмовляється. Розумію, що йому важко пере-ступити поріг церкви, в якій шістдесят років не був. Але душа його прагне до людей, він часто розмовляє з ними. Тож виходить, він прийде і до Бога. Він добра, судячи з усього, людина, роботяща. Ми сусіди і я бачу, як він у городі трудиться. Не треба засуджувати його, він вибрав добровільно своє життя на горищі і прожив його так, як зміг.

Замість епілогу

Дід Степан проводжав мене до хвіртки. Ми вже два рази з ним попрощалися, потисли один одному руки.

Синку, ти, бачу, великий начальник, он при галстуку і в піджаку ходиш. Скажи кому там слід у Києві, що тяжко мені без паспорта. Я ж людина, а не худобина якась. Хай дадуть команду допомогти мені. Без моєї пенсії нам із братом важко жити. Та й я ж іще перший раз у житті проголосувати хочу.

Ось на такій ноті й закінчилося відрядження в село Приморське.

На знімку: брати Никитенки.

Фото автора.