На салі спати, салом накриватися*
—
Референдумом закінчилася доба романтизму і почалася доба реалізму. Треба було будувати державу.—
Однозначно. Ось — незалежна Україна! Вона є. Робіть її щасливою! Але треба, щоб воля була. Була така воля в парламенті? На час прийняття Декларації, Акта незалежності, референдуму — була. Але ж думали, що одразу на вербі груші будуть рости, на салі спати і салом накриватися. А воно не виходить? Значить, хто винен? Комуняки! Тоді демократичне крило і лідери демократів були страшенно невдоволені результатами виборів. Бо тільки вони можуть зробити Україну процвітаючою, а колишні комуняки — ні. І почалося: треба переобирати Верховну Раду. Ми маємо незалежну Україну, а ця Верховна Рада обрана за колишніх часів. Такі розмови були і до 1 грудня, але референдум і вибори Президента гальмували цей процес. Я знав, що краще не буде. Але нас почали діставати: знаєте, що не оберуть і тому не хочете виборів. Я скажу відверто: приблизно половина депутатів Ради були такі, що пішли в депутати, бо їм наказали. І вони не хотіли брати на себе відповідальність. Пам’ятаю, дві жіночки казали: «Іване, ми готові на нові вибори, бо у Верховну Раду більше не підемо». Ось такі люди теж не заперечували цій хвилі. І процес нагнітався.—
До того ж почалися міжвладні тертя, адже повноваження кожної гілки влади ще не були розписані чітко?—
Було те, що є і сьогодні. Повноваження — це ширма. Ви думаєте, сьогодні, справді, повноважень нема? Це — повноваження на особистий інтерес. Назрів перерозподіл владних місць. Місце сидіння «определяло степень мышления». Ми домовилися з Леонідом Макаровичем Кравчуком, що він на президії Верховної Ради сформулює концепцію і структуру державної влади в Україні. Але цю модель розробляли знову підкилимно. Напередодні президії мене запросив Кравчук (там були Фокін** і Масик) і каже: «Ану, Костя, показуй, що там є». Масик розклав планшет, якого я ще не бачив. І одразу в мене запитання: «А що це таке? Вітольд Павлович, ви це бачили?» — «Ні, не бачив». То як це? Тоді Кравчук: «Ану, Костя. Та це не те». Пішов, риється в себе у столі, витягує другу схему. Я кажу: «Я і цього не бачив. А ви, Вітольде Павловичу?». Розумію, що той не хоче сказати, але й він не бачив.Дійшло до президії. Треба ж цю схему якось узаконити. А там було написано:
«Глава держави. Глава виконавчої влади». І коли постало питання, де бути Президенту, а де уряду, то я сказав: «Леонід Макарович, мені здається, що вибрана форма далеко не краща. І це диктується навіть місцем розміщення. Якщо ви глава держави і глава виконавчої влади, то найкраще вам сісти в приміщенні Кабінету Міністрів на 7-му поверсі, а прем’єра розмістити на 6-му. І керувати всім і вся. А так два центри. Припустимо, я — міністр. Вас наді мною — двоє. У мене в галузі щось відбулося. Кому першому доповідати: прем’єрові чи Президенту?». До них не так просто добратися. Тому доводиться доповідати комусь із кураторів. До речі, і до сьогодні кураторів більше, як було за радянських часів. Тільки що вони курують? Усі ж кабінети забиті. Пам’ятаю, раніше в Києві не можна було проїхати Арсенал чи об’єднання Корольова... А сьогодні Печерськ не проїдеш. З метро, з усіх зупинок плавом іде народ. Так колись на завод ішли. Ми починали секретаріат Верховної Ради з трохи більш як 200 осіб. Сьогодні — майже 2000. Леонід Макарович, як створював адміністрацію, знаєте, що казав: «Мені не треба багато. Чоловік 70. Щоб канцелярія була належна, основні служби». А зараз — понад 500. У Кабінеті Міністрів менше? Та що ви! Сьогодні треба ще одне приміщення будувати, бо не вміщаються.Так от. Тоді були прихильники сценарію: сильна виконавча влада і розбурханий парламент, який заважає працювати. А тим часом справи гіршають, інфляція росте. І ми підходимо до літніх канікул 1992 року. Визріває відставка уряду Вітольда Фокіна. Хоч завтра став на голосування. Я вам клянусь, що тоді навіть не думав, хто його замінить. Просив Леоніда Макаровича: вплиньте на прем
’єра. А в них уже позиція: «Не дають працювати». Мені коштувало великих зусиль переконати і прокомуністичних, і народно-демократичних депутатів, що ми дамо можливість Кабінету Міністрів разом із Президентом за півтора-два місяці літніх канікул якось виправити ситуацію і розпочнемо осінню сесію зі звіту уряду про стан справ. А потім будемо вирішувати. І з цим ми пішли на канікули... У серпні я разом із парламентською делегацією їду до Сполучених Штатів. А в мене такий стиль: якщо поїхав, то не телефоную через годину, як справи. Хіба що мені подзвонять. Бо знаю, що нічого без мене не станеться... Прилітаємо з Америки. А графік був такий, що до сесії залишалось декілька днів. Мене зустрічає в «Борисполі» Василь Васильович Дурдинець, перший заступник. Питаю, як там зі звітом? Каже: «Ну ми ж не зі звіту починаємо, а з реформування уряду. Фокін внесе нові кандидатури по віце-прем’єру і по міністрам». Я питаю: «А хто це вирішив?» — «Ну, так домовилися». Але сесія це не підтримала, і ми зрозуміли, що потрібно шукати нового прем’єра.«
Не хотіла коза на базар іти. А її взяли й повели»—
Чому вибір упав саме на Кучму?—
Це не була невідома фігура. Я знав Леоніда Даниловича, хоч і не так добре, як комусь здавалося. Він був секретарем парткому, а потім генеральним директором «Південмашу». А я був голова виконкому, тому актив знав. На нього звернули увагу не випадково. Ще навесні 1992 року Кравчук мене запитував, хто б міг стати першим віце-прем’єром з реформи. Я тоді відповів, що треба такого, який промисловість реформував би. Хто визрів на цю реформу, уявляє, як це зробити. Нехай Вітольд Павлович вибирає. І він запропонував: «Я полечу на «Південмаш», подивлюся, що там робиться в Кучми. І, може, з ним домовлюся». «Правда України» тоді розмістила репортаж про перебування Фокіна. На першій сторінці — знімок: ідуть розмашисто Фокін і Кучма... Прилітає Вітольд Павлович й інформує: «Я з Кучмою переговорив. Звичайно, це було б добре, але він не хоче». І Леонід Макарович запропонував Валентина Симоненка...—
Кажуть, тоді на прем’єра пропонували й директора «Азовсталі» Олександра Булянду?—
Та, може, й пропонували, але не як головну кандидатуру. Булянду хотіли в прем’єри, коли Масола знімали. Тоді пропонували його і Черняка. І Булянда набрав потрібну кількість голосів, тільки зафіксували порушення регламенту. Особисто мені тут нема чого вигороджуватися. Мені навпаки було б пишатися, що я привів Кучму. Але було це так. В Україні стояла проблема, де друкувати власні гроші. Було декілька варіантів. Один із них (друкувати гроші у Швейцарії) запропонував Богдан Гаврилишин — фахівець у цій справі. В цей час випадає поїздка парламентської делегації до Швейцарії. В складі нашої делегації був, нині покійний голова Національного банку Вадим Гетьман. Треба віддати належне — професійний був голова... Попередньо переговоривши з Президентом, вирішили залучити до складу делегації й Леоніда Кучму. Думаю: буде там час поговорити. Ніколи я не почав би цієї розмови, якби Кравчук був проти. Я міг інціювати, міг продавлювати, але якщо не було домовленості... Бо виходить, я чоловіка підводжу...Пам
’ятаю, ранком у готелі, в холі, я кидаю в розмову: «Ви бачите, що в парламенті не стихає? Може, й завершиться відставкою прем’єра. То, може, з Леонідом Даниловичем переговорити». А Кучма стоїть там недалечко і слухає. Потім один із депутатів підходить до мене і каже: «Оце ви казали за Кучму. Я говорив з ним. Він — ні в яку». Я кажу: «Піди скажи, що є така приказка — не хотіла коза на базар іти, а її взяли й повели. Так може статися і з Кучмою. Тому хай не спішить заявляти». Не пам’ятаю сьогодні, чи він перший підійшов до мене, чи я його запросив... По-моєму, він, бо ж балачки ходили. Я сказав йому, «що кандидатуру мусить Кравчук подавати, але така розмова з ним була. Час іще є, поки повернемося. А ти думай».От ми прилітаємо в
«Бориспіль». А на нього «південмашівський» літак Як-40 чекав. Виходимо з літака, він і каже: «Ну то я полетів». Я питаю: «Куди полетів? А якщо я зараз з Кравчуком переговорю і він покличе? Ми що, будемо чекати?». Другого дня я поінформував Кравчука, і вже йому Кучма дав добро. Оце така моя роль у тому звідництві. А сьогодні, раз не вийшло в Кучми, кажуть: так це Плющ його підсобив. Хоч я і сьогодні не шкодую. Тим паче що і сьогодні не знаю, звідки взявся той «касетний скандал».Тож після того не було великої проблеми, щоб Верховна Рада дала згоду на призначення його прем
’єром.Кравчука переконали, що новий парламент не оберуть
—
Починає Леонід Данилович формувати кабінет. Тоді в Україні діяла Конституція УРСР із внесеними змінами, що стосувалися введення посади Президента. Тобто можна вважати, що в Україні була парламентсько-президентська форма правління. Але ні Голова Верховної Ради, ні президія не впливали на формування Кабінету Міністрів. Розповім один епізод. Телефонує мені Юлій Іоффе (він з луганської делегації): «Иван Степанович, спасибо». — «А за що?» — «Вы что, не знаете? Да бросьте, не верю. Я сегодня у Кучмы был. Иду вице-премьером». Я кажу: «То я тебе вітаю. Добре, підтримаю. Але вперше від тебе чую». Оце свідчення того, що я не впливав. Хоча всі говорили про мої добрі стосунки з Кучмою, мовляв, міг подзвонити, попросити. Такого не було.Ось так пройшло формування кабінету. А осінь
— важка пора. І Леонід Данилович приходить: «Ну що це таке? Працювати не дають. Потрібно дати право Кабінету Міністрів приймати законодавчі декрети». Я йому тоді сказав: «Ви просите те, чого вам не треба. Але я знаю і відчуваю: якщо Верховна Рада не дасть таких повноважень, то їй залишилося півроку. А ми не готові до нових виборів. Але й після виборів це не закінчиться. Ви знову скажете — дайте повноваження. І тому, що від’ємний результат — це теж результат, ми підемо на це. Ми дамо повноваження. Ідіть до Кравчука, домовляйтеся, на скільки». І от ми приймаємо рішення на півроку дати Кабінету Міністрів право писати і приймати декрети. Що з цього вийшло, ви знаєте.—
Що спричинило дострокові вибори?—
От слухайте. Дали ми вже право і декрети писати, півроку швидко минуло, а діла нема. Треба ж у домі когось винуватити? Кучма став на позицію: «Не дають працювати». Він не міг сказати, що це Плющ не дає — парламент не дає... Якби в мене було таке бачення, як сьогодні, я б утримався від дострокових виборів. Але були б тоді дострокові вибори Президента. Парламент був готовий проголосувати за це хоч завтра. І з боку Президента почалося: ідемо на вибори! Ніхто не прийде голосувати, 50 відсотків не набереться і парламенту не буде. І Кравчук на цю вудочку клюнув. Я знаю й імена, й структури, які до цього долучилися. Я чув інтерв’ю Леоніда Макаровича, де він каже, що це в нього визріла ідея про дострокові вибори... Тепер питання, кого ж першим? Починається хвиля: спочатку Президента, а потім парламент. І таких у Верховній Раді — більшість. Протягти це було нескладно. Я ж казав: «Ну не дай Боже, щось в країні станеться. Це ж ми беремо на себе всю відповідальність». І таки депутати виявили свідомість і відповідальність і вирішили: щоб не допустити паралічу влади, перший — парламент, а потім — Президент. Як сьогодні пам’ятаю: Кравчук був у Москві з якимось візитом. Я відчуваю: визріває в залі, що зараз вирішать спочатку вибори Президента, а собі ще взяти тайм-аут. Я знаходжу його в Москві і по телефону кажу: «Леоніде Макаровичу, хочу, щоб була чесна домовленість. Ви приймайте рішення. Я піду і на те, і на те. Я пропоную разом, але розвести в часі голосування». Він каже: «Я погоджуюся». Все.Я думаю, це був перший і останній парламент, який прийняв рішення про дострокове припинення власних повноважень. Дехто не забув мені це й досі.
Понадіявся на партію здорового глузду
—
Ми пішли на парламентські вибори. Я пам’ятаю ту ніч, коли зателефонував мені Леонід Кравчук і сказав: «Я тебе вітаю. Ти обраний народним депутатом». А я йому: «Леоніде Макаровичу, я приймаю ваші вітання, але щоб ви знали, що я знаю: ви не хотіли щоб узагалі був обраний парламент. Вас у цьому переконали. А парламент буде. Тепер ви збирайтеся на президентські вибори. А там ще побачимо».Я тоді публічно заявив, що не стану балотуватися на голову парламенту. Я тоді так казав:
«Залишиться Плющ і оберуть Кравчука, то скажуть: ну це два невдахи натворили. Все пізнається в порівнянні. Хочу, щоб хтось другий поправив і сам спробував, як це». Це було чесно і правильно. До мене приходив Леонід Данилович і казав: «Якщо ти підеш на голову, то я забезпечу тобі частину підтримки». Я відповів — ні. Я і Морозу казав: «Олександре Олександровичу, у першому турі я не піду. А якщо голову не оберуть, то в другому — не знаю, залежатиме від розстановки сил».—
Коли ви вирішили балотуватися у Президенти?—
Я розкажу, як це було. Залишався десяток днів до кінця реєстрації. Обов’язки прем’єра вже виконував Юхим Звягільський. Він мене й питає: «Ти вже визначився?». Я: «Якщо Кравчук ітиме, то не піду, бо нема сенсу». І запропонував йому разом із Леонідом Макаровичем поговорити на цю тему. Приїхали ми з ним до Президента на обід. Тоді була така форма спільного обіду. І я кажу: «Леоніде Макаровичу, ви заявили «Шпігелю» в багатьох виступах, що не йдете на вибори. Це правда?». Він каже: «Правда». — «Ну в такому разі тоді я піду». — «Давай. Я подумаю, яку знайти форму, щоб потім зняти свою кандидатуру і підтримати тебе». У нас бесіда тривала більше трьох годин.Я повертаюся від нього і даю доручення готувати документи в ЦВК щоб встигли зареєструвати. А сам думаю, ану перевірю. Набираю двох представників Президента в областях: у Вінницькій
— Анатолія Дідика і в Харківській — Олександра Масельського. Це такі люди, що, я знав, точно скажуть правду. Першого дали Дідика. Я йому: «Оце прийшов від Кравчука. Каже, що не піде на вибори». Той мені: «Обдурить. Не вір». Дзвоню Масельському: «Олександре Петровичу, оце так і так». Він: «Іван, я — за. Але не вір». Я знову телефоную Леоніду Макаровичу: «Оце переговорив я з двома вашими представниками в областях і вони кажуть, що повністю «озадачені» на розкручування». — «Ну так ми тільки сьогодні переговорили. Я ще не встиг дати відбій. Я ж сказав, що подумаю, в якій формі це зробити красиво». Коли мене питали: «На кого ти надієшся, як у тебе нема політичної сили?», я відповідав: «Надіюся на партію здорового глузду. Але її нема і не скоро буде. Але це вже буде не моя вина, а моя біда. Тому що я себе запропонував. Ви мене не схотіли». Щоб мені ніхто ніколи не закинув, що ти розворушив оце все, а потім зіскочив, узяв молоду жінку (бо ж тоді очі виїдали). Я на це пішов свідомо. Ну і результат не забарився. Хоча підробка була. Про це я знаю. Але не така, щоб щось вирішувала.Я не був прихильником Українського дому
—
Ми підійшли до вашого другого головування у Верховній Раді.—
Я не можу сказати, що не хотів другого головування. У такий спосіб не хотів. Перед виборами 1999 року я зайшов до Леоніда Даниловича, і в нас була тривала розмова. Тоді, пам’ятаєте, Валерій Пустовойтенко розкручував «Злагоду». Ми з Кравчуком і Пустовойтенком були співголовами. Як сьогодні пам’ятаю, я запитав Леоніда Даниловича: «Я розумію, під час першого перебування Президентом робити реформи це справа невдячна і болюча для суспільства. Та й великий ризик не бути обраним удруге. Але якщо ви вдруге станете Президентом, і знаючи, що третього терміну немає, то ви робитимете реформи чи ні?» — «Іван, ну ти що. Звичайно». То я твердо вирішив агітувати й голосувати за Леоніда Кучму, бо він має і знання, і набутий досвід у цій справі, і тоді придумав формулу: Кучма-2 буде значно ефективніший, ніж Кучма-1.З такою домовленістю ми пішли на вибори. Кучму обирають. За нього у другому турі проголосували всі національно свідомі сили. І, я вважаю, правильно зробили.
У січні 2000 року мене запросило керівництво фракції Олександр Карпов і Роман Безсмертний, звинувачуючи:
«Чого ви чекаєте, що ми приведемо вас в крісло і посадимо. Чому не займаєте активну позицію?». Я запитав: «А яка вона повинна бути?» — «Хоч ходіть на координаційну раду. Агітують за Плюща, а Плюща нема». І я вперше пішов на координаційну раду. Вів раду Леонід Макарович: «То кого ж пропонуватимемо головою Верховної Ради? Ви від фракцій називайте, а я буду лічити». «Оце за Медведчука — 160, а за Плюща — 140. Давайте думати, що робити, бо треба об’єднуватись». Я встав, вийшов і сказав, що більше на таке зібрання не піду.Через декілька годин запрошує мене Леонід Данилович Кучма. Приходжу. Все за звичайним сценарієм, на тому ж диванчику (біля нього невеликий столик, на який подавали чай)... Я не найбільше сидів на тому дивані, але і не найменше. І мене цікавить: де ж те, що я говорив? Мені Жир з Єльяшкевичем кричали, що скоро покажуть. І так по сьогоднішній день... І от Леонід Данилович каже:
«Потрібно якось вирішувати питання. У Медведчука — 160, а в тебе...». Я йому: «Леоніде Даниловичу, якщо так починається питання, то давайте ми його одразу і закінчимо. Робіть що хочете, а я поїду». — «Ти послухай. Я говорив з Медведчуком. Він розуміє. Якщо ти згоден, то Медведчук знімає свою кандидатуру». Я кажу: «Зніме, тоді й будемо говорити». — «Ти даєш добро?» — «В такому разі даю добро на участь у цих виборах».—
Сьогодні ви можете сказати, чи були ті вибори законні?—
Вони були законні по суті. А ось за формою. Знову невідповідність форми суті. Не потрібно це було робить у другому приміщенні. Я не був прихильником Українського дому. Даремно на мене Олександр Ткаченко та інші нарікають. А в тому, що вони були по суті законні, питань немає.Потім після обрання журналісти на прес-конференції почали говорити, що ось сьогодні сформовано пропрезидентський парламент. І я їм відповів:
«Я мав розмову з Кучмою і сказав, що не підтримую вислів про пропрезидентський парламент, тому що тоді порушується баланс влади. А в балансі влади — суть демократії. Повинен бути парламент, який законодавчо супроводжуватиме курс Президента».—
Тобто ви не погоджуєтеся з думкою, що тоді і Голова Верховної Ради, і парламент були пропрезидентськими?—
Я вам скажу зараз те, що я казав людям у 2002 році. Коли балотувався по мажоритарному округу, мене питали, до якої політичної сили належу. Я відповідав: «Я в єдності за нашу єдину Україну». Коли Леоніда Кучму переобрали на другий термін, а Віктор Ющенко став прем’єром — це був перший приклад злагодженої роботи гілок влади. Ми приймали закони, які давали уряд і Президент. В економіці сталося якесь диво, що дало можливість виплатити пенсії, зарплати, не відключати світло тощо. Виконали 50 відсотків зобов’язань по Раді Європі. І люди пов’язали це диво з Віктором Ющенком. Я казав Леоніду Даниловичу: «Ну не можна Ющенка за це не любити. Може, і я щось зробив. Ну і, безперечно, Президент. Але ми цю славу якось поділимо. Хай вона буде за Ющенком. Нам далі рухатися».І от
— осінь 2000 року. Приходить парламент з канікул, був час переформуватися, й озвучується цей «касетний скандал». А в листопаді вже — «Україна без Кучми!».—
Ви тоді підписали «заяву трьох»...—
Я свідомо її підписував, тільки без того «фашизму». І сьогодні вважаю, що це була правильна заява. Я не підтримував ті силові акції і вважаю, що вони були шкідливі для України. Ні до чого не привели. А от вибори в березні 2002 засвідчили, що народ підтримує не режим Кучми, а політичну силу, пов’язану з іменем Ющенка. 31 жовтня, коли Леонід Кучма прийшов на вибори, його спитали: «Яку найбільшу помилку ви зробили?». Він відповів: «Я не об’єднав «Нашу Україну» з «Єдиною Україною».От такий у нас був світлий період із лютого по жовтень 2000-го. А потім почалося те, що продовжується й нині. І нічого ми не зробимо, поки, як каже Ющенко, не буде в Україні політичної стабільності. Я не хочу вибілювати Ющенка. Я агітував за Універсал і сьогодні не погоджуюся, що його зірвали комуністи і соціалісти. Якби витримали
«Наша Україна» і «Регіони» те, про що домовилися, то 260 голосів вистачило б для всього. А що робиться? Ющенко — нібито «так», а «Наша Україна» — «ні». Потім «Наша Україна»: половина — «так», половина — «ні». Потім «Наша Україна» половині міністрів — «так», половині — «ні». Я цим не вибілюю і «Регіони». Бо для мене Регіони — це складна політична сила. Я знаю там добру половину людей, з якими пройшов із 1990 року. Але знаю багато таких, хто примазався до Януковича, як там до Ющенка. І вони сьогодні правлять бал в антикризовій коаліції.Це
— недоліки демократичного процесу. 15 років для суспільства, яке ніколи не мало своєї державності, — мить. За століття в нашому суспільстві сформувалися проімперські сили, які без боротьби не відмовилися від своїх помислів. Тому «ні» — українській мові, «ні» — європейській інтеграції, «ні» — колективній безпеці з НАТО. Це шкідливе, і цього треба позбуватися, але в законний спосіб. І наш український народ продемонстрував, що коли все роз’яснити як слід, то він знайде законний спосіб, як це зробити