Повідомлення для ЗМІ

12 квітня 2007 року

Голова Верховної Ради України, зокрема, сказав:

«Аргументація Президента щодо необхідності відомого указу містить цілу низку положень, що повинні одержати оцінку з боку Конституційного Суду. Вони багато разів озвучувались Президентом, але від того не стали переконливішими.

Указ антиконституційний, це не лише моє переконання. Це юридичний факт. Усе інше політичний антураж.

Тепер щодо конкретних деталей:

* Про «неконституційність коаліції»

Коаліція створена на основі Конституції і Регламенту Верховної Ради України. «Засади формування, організації діяльності та припинення діяльності коаліції <...> встановлюються Конституцією України та Регламентом Верховної Ради України» (стаття 83 Конституції).

Регламент приймався попереднім парламентом. Індивідуальний вступ депутатів до коаліції там передбачений. Парламент скасував цей пункт Регламенту, проблема закрита. В коаліції нині 238 депутатів. Як голосують депутати (і в коаліції, і не в коаліції) справа самих депутатів.

* Про привід підписання указу

Постанова Верховної Ради України, прийнята 26 липня 2006 року, передбачає, що після проведення консультацій з приводу дострокового припинення повноважень парламенту Верховна Рада невідкладно проводить засідання без оголошення. Голова Верховної Ради зобов`язаний при тому лише повідомити про час засідання. Я виконав цю вимогу.

Я справді хотів поінформувати депутатів про суть консультацій і переговорів. А постанову, яка передбачала застереження неконституційним крокам, а також розгляд питань, що є предметом дискусії (про Регламент, Універсал національної єдності, Кабінет Міністрів України так зване «меню» в устах Президента), прийняти наступного дня.

В розмові Президент запевнив, що він ніяких рішень щодо парламенту 2 квітня приймати не буде.

Можна публічно зіслатися на таку гарантію? запитав я.

Ні, не варто, відповів він.

Будучи навченим щодо ролі дрібниць у стосунках між гілками влади при введенні в дію закону про Кабінет Міністрів, я розумів, що ризик прийняти постанову після указу існує, і наслідки того програмувались секретаріатом Президента. Крім того, в мене була повна інформація про те, що указ буде проголошуватись обовязково.

Постанови Верховної Ради України чинні та обовязкові до виконання, Кабінетом Міністрів у тому числі. Ці постанови ніхто не може призупинити, і Президент теж. Виникає колізія, це правда. Вона має юридичну основу, але створена політичними методами. Політичними її і слід владнати. Як? Скасувавши одночасно і указ, і постанови!

До речі, тут і пояснення чому Президент хотів, щоб Верховна Рада проводила засідання після набуття чинності указом.

Голова Верховної Ради України 2 квітня 2007 року діяв у абсолютній відповідності з Регламентом, зі своїми функціональними обовязками.

* Щодо постанов про Центральну виборчу комісію

Проекти постанов з цього приводу зареєстровані ще в грудні 2006 року. Я не був прихильником їх розгляду, бо йшлося про метод скасування рішень, за якими вже вступили в силу певні правовідносини. Проте ініціатори постанов послалися на такий же метод, застосований Президентом щодо голови Печерського суду, він скасував свій же указ про призначення. У мене не було контраргументів. Та й розглядалося це питання після звернення Президента по телебаченню.

Сподіваюся, журналісти помітили, що приклад розвязання відповідної колізії у Бразилії президент використав, посилаючись на вищий суд тієї країни, що передбачено нормами їхньої конституції. Важливо: суд, а не президент, конституція, а не персональна воля.

Так само вони помітили, що, коментуючи неможливість відставки Президента, Віктор Андрійович точно повторив норми чинної Конституції. Було б добре, якби так само він коментував і підстави щодо парламенту. Тоді б не було підозр стосовно подвійних стандартів.

Інші тези з прес-конференції не містять суттєвої новизни».